• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • jennie ellie

Nej men varför ska det alltid vara "rätt" att handla HM men förmätet att handla dyrt. Ahh, glömde ju att vi var i sverige.

giftgrodan skrev 2008-02-09 23:26:28 följande:
    Är det inte en väldigt konstig sak att undra varför någon INTE mår bättre av att ha en tröja som kostar 7000 på sig? Är priset det intressanta?
  • devega

farför är det viktigt för dig att dina barn är annorlunda än andra barn?

AlexandraLuleå skrev 2008-02-09 23:24:53 följande:
    jag köper det för att jag gillar att mina barn har annorlunda kläder jämfört med dom flesta andra, nu handlar jag inte BARA tec mini rodini,molo,kavig,småfol osv.. kan lika gärna handla tex rabdino kläder...Jag gör det för att jag tycker det är roligt, jag har råd med det, och för att barnen fortfarande är såpass små, sen när dom närmar sig 10-åldern så får jag se upp men den dagen den sorgen... skulle det knipa så får jag väll fortsätta köpa märkeskläder, men min barn skall få lära sig att det är INTE gratis... dom ska inte bara få allt dom pekar på...
  • giftgrodan

nej, det har jag inte påstått heller, jennie ellie. Själv handlar jag så billigt som möjligt eftersom jag är totalt ointresserad av kläder, men om andra vill köpa dyrt lägger jag mig inte i

• MaddeMamman

Jag har också många jeans och trots att jag inte är någon modeslav så använder jag inte jeansen jag köpte för 3 år sen för de är för omoderna. skulle inte tro att ett par av dina jeans utsätts för samma slitage och antal tvätt som min pappas blåjeans
    bebe längtan skrev 2008-02-09 23:24:09 följande:

har minst 15 par jeans...och det håller år efter år, tvätt efter tvätt
  • NiniMe

Jag köper bara kläder jag tycker e snygga och de kommer nog bli så till vår lille me, som sagt slits ju barn kläder på ett annat sätt, men jag vill köpa en typ puma adidas dress bara för jag tycker dom e sååå söta till dom små liven..
    Men visst kan jag tycka de e lite coolt med en liten som har ett coolt märke på tröjan eller ngt men de e inget jag känner jag behöver och jag tror nog vår lille struntar i vilket de kommer nog bli tillräckligt dyrt när dom börjar högstadie osv haha

• Queen70

Tycker inte märkeskläderna är värda pengarna helt enkelt. Då ska det va nåt mycket speciellt plagg i så fall.
    Tycker det är värsta hybrisen att smacka på småbebbar jeans för 1000 spänn och dyl. Om jag så va Bill Gates skulle jag aldrig komma på tanken. Fast inte fasen ger jag några pengar till välgörenhet ändå :)

• AnnaGBG
    Sundance76 skrev 2008-02-09 23:27:56 följande:
    bebe längtan skrev 2008-02-09 23:22:13 följande:Nu är jag ju kille, men jag misstänker att man kan ha den väskan precis så länge att man hinner tröttna på den och vill ha en ny. Antagligen hade man tröttnat på den dyra väskan också och skulle vilja ha en ny.
    Det beror nog lite på... Jag har tonvis md väskor - dyra och billiga. Bl a en Cloéväska för en månadslön och den har jag INTE tröttnat på ( den är 5 år ca ) då jag ju sätter mer värde på den på grund av priset. Men visst, kan man köpa en sådan varje jäkla månad så är det ju lika lätt att tröttna på en sån
  • devega

för mig handlar det inte om att vara i sverige eller inte. om man vill lägga sina pengar på märkeskläder så fine med mig. min undran ligger enbart i varför ...
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:28:16 följande:

Nej men varför ska det alltid vara "rätt" att handla HM men förmätet att handla dyrt. Ahh, glömde ju att vi var i sverige.
  • jennie ellie

Ok, jag köper så dyrt jag kan för att jag är intresserad. Att folk bränner sin lön på HM bryr jag mig inte det minsta om i vanliga fall heller.
    Först här som det sätts mot varann

giftgrodan skrev 2008-02-09 23:29:14 följande:
    nej, det har jag inte påstått heller, jennie ellie. Själv handlar jag så billigt som möjligt eftersom jag är totalt ointresserad av kläder, men om andra vill köpa dyrt lägger jag mig inte i
  • Sundance76

Jobbar inom skolan och där kan man se alla typer av kläder på barnen. En del har så fina kläder på sig att de inte vågar leka och blir de skitiga så händer det att de säger "Nu blir mamma arg!". Sen finns det de barn som har snygga kläder och leker hej vilt och där blir inga reaktioner. Billigt eller dyrt spelar ingen större roll så länge barnen (även vuxna) har en bra attityd mot alla andra, som kanske inte har de dyra kläderna. Alla har ju olika ekonomiska förutsättningar.

Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?