• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • MaddeMamman

Just detta med jeans är ett dåligt exempel- märkesjeans är så behandlade med stentvättar att de sällan håller i flera säsonger. Min pappas jeans som han köper på MAXI håller i åratal och han har 3par som han skiftar mellan..DE håller men vilka här i tråden tar på sig ett par blåjeans från maxi?

• devega

personligen så förstår jag VERKLIGEN inte varför man mår bättre av en tröja för 700 spänn än en för 50 spänn. huvudsaken är väl att man gillar det man köpt? dessutom förstår jag inte varför dessa pengar kunde spenderats "bättre", till exempel genom ett sparande till sitt barn eller välgörenhet.

jennie ellie skrev 2008-02-09 23:18:44 följande:

Min stil ändras då inte och jag förstår inte alls de som inte lägger pengar på kläder. Varför tycker du det inte är viktigt att se snygg ut i dyra märkeskläder? Varför njuter du inte av känslan att krypa in i en härlig tröja för 7000? Varför känner du dig inte extra snygg och fin av det?
  • jennie ellie

Vad är det som säger att det är bättre med att köpa billiga kläder? Varför ska jag uppfostra mitt barn till att endast handla billiga kläder när ingen annan i familjen gör det?

Dino78 skrev 2008-02-09 23:19:34 följande:
    Är väl inte fel att lära ett barn att tänka ekonomiskt?
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:18:57 följande:
    men i vilken ålder tycker du att de är redo att förstå diskussionen om vad kläderna de bär är värda? är det inte något de automatiskt får med sig? barn är ju inte dumma ...
    Nej, precis, barn är inte dumma därför ser jag inte vitsen med att överhuvudtaget ha en sådan disskussion med sina barn. Varför skall man ens ta upp saken?
  • Julias mamma

jennie ellie skrev 2008-02-09 23:20:06 följande:

Nej men troligen en som har råd och inte reagerar på det priset alls.Julias mamma skrev 2008-02-09 23:18:10 följande:
    Men då har man så mkt pengar att man inte tittar på prislappen alls...

Otroligt onödigt för just det plagget, när det finns hemlösa barn i Sverige....
  • bebe längtan
    Dino78 skrev 2008-02-09 23:17:08 följande:
    Så alla jeans under 1000:- är alltså fula? Hmmm, de dyraste jeansen jag har kostade 800:- och dom var då halva priset. Alltså betalade jag 400:- för dom. Ett par märkesjeans är det. Nu minns jag inte vilka bara för det, förmodligen för att jag inte bryr mig. Tyckte dom var snygga och jag lägger inte mer än max 400:- för ett par byxor. jag tycker dom är snygga och dom är sköna. Väskor ska fylla mina behov (vilka är att få plats med plånbok, nycklar och telefon, vara liten och smidig och kosta max 300:- ) och skor får inte kosta mer än 500-700:- (vinterskor kostar i regel mer). Jag har inte råd helt enkelt att slänga ut pengar. Även om jag hade råd så skulle jag inte slänga ut flera tusen när jag kan få likvärdiga grejer för halva priset Men som sagt, jag är heller inte intresserad.
    smaksak!
    har aldrig sett snygg väska för 300..hur länge kan man ha en sån?

och jag skulle vara väldigt glad om jag hittade ett par jeans som sitter snyggt och kostar 400!!!!
    du kanske har en fin kropp, då kan man klä sig i en trasa!

jag har en platt rumpa som är bred, och drar i normala fall(gravid nu) str 25-26 i jeans...
  • mixX

Min stil ändras då inte och jag förstår inte alls de som inte lägger pengar på kläder. Varför tycker du det inte är viktigt att se snygg ut i dyra märkeskläder? Varför njuter du inte av känslan att krypa in i en härlig tröja för 7000? Varför känner du dig inte extra snygg och fin av det?
    Igen, alla är vi ju olika. Jag kan verkligen inte njuta av att krypa in i en tröja som kostat 7000. Skulle bara må dåligt och ha dåligt samvete att ja lagt ner så mycket på en tröja. Dock så skulle ja utan problem ha råd att köpa en massa märkeskläder, det är inte det. Bara det att jag prioriterar andra saker i mitt liv.

För övrigt känner jag mig oftast väldigt snygg i mina kläder trots att de inte kostat så mycket =)
  • Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:17:13 följande:
    Men tycker du att et är ok att hänga med i "svängen" och lära ditt eget barn att man är bra och blir accepterad om man har märkeskläder på sig?
    Nä, jag ska inte lära mina barn det. Jag tänker inte slänga ut en massa pengar på kläder som de ska riva sönder, få gräsfläckar på och som de växer ur på en gång.

Men det är rätt sjukt att det är så i vissa skolor och att man ska behöva tänka på det i sån ung ålder. Än idag tänker jag på vad andra har på sig, samt att jag måste handla kläder med märken eller som ser dyra ut för att passa in Fundersam
  • Dino78

Jag skulle aldrig kunna njuta av att sätta på mig en tröja som kostade 7000:-! Skulle må dåligt av tanken hur mycket annat jag kunnat göra för dom pengarna, t ex en resa till London i en vecka (lider av absintensbesvär över att jag inte vart där på 4 år ).
    Jag lägger inte ut pengar på kläder för att jag:

1. Inte har råd
    2. Inte har intresset
    3. Har kläder så det räcker. Köper bara nytt när jag behöver det alt när jag har råd. Brukar köpa kankse 3-4 gånger om året och då för kankse 500:- per gång. Känner mig "lyxig" då. Sen beror det ju på vad man har för inkomst och så. Får jag ett jobb nån gång och en inkomst kommer jag ju lättare kunna spendera pengar på mig själv. Och kanske öka mina inköp till 6 gånger om året iaf, och kankse nån hundring mer per gång.
    Önskar att jag hade råd att handla mer. Men hade jag 7000:- för att handla kläder för skulle jag hellre köpa 12-13 plagg än en tröja för det priset

DIF i själ och hjärta
  • devega

om man har råd, innebär det då att man kan ifrånsäga sig all moral och handla för att man kan? personligen så skulle jag ALDRIG lägga så mycket pengar på ett plagg som kan användas i en månad eller två när de pengarna kan räcka så mycket längre och kanske till och med förbättra livet för någon annan ...
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:20:06 följande:

Nej men troligen en som har råd och inte reagerar på det priset alls.Julias mamma skrev 2008-02-09 23:18:10 följande:
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?