• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • MonicaH

För att burberry är så snyggt

• MonicaH

Jag handlar i olika butiker. Myrorna, Hm Gina tricot, Då och då åker vi till sthlm och handlar lite märkeskläder, Kanske en Burberry väska....
    Men mycket sällan. Har liksom inte råd nu när jag har barn, och inte den stilen längre. Stil fixar man faktiskt inte fram, bara för att man handlar märkeskläder. Har man stil, så fyndar man väldigt snygga kläder på myrorna med. Pengar och märke gör inte stilen, du kan handla DG jeans och Burberry tröja, men har du ingen stil, så ser det väldigt fult ut iallafall...
    Man kan skaffa sig självförtroende på andra sätt än att bara köpa märkes.

Vadå att det håller bättre?
    Ibland gör det inte det. Mina Lacoste skor gick sönder efter 1 år, och min Burberry klocka höll i 2 år ! Men mina HM byxoir har hållt i 4 år

• MonicaH
    AlexandraLuleå skrev 2008-02-09 23:24:53 följande:
    jag köper det för att jag gillar att mina barn har annorlunda kläder jämfört med dom flesta andra, nu handlar jag inte BARA tec mini rodini,molo,kavig,småfol osv.. kan lika gärna handla tex rabdino kläder...Jag gör det för att jag tycker det är roligt, jag har råd med det, och för att barnen fortfarande är såpass små, sen när dom närmar sig 10-åldern så får jag se upp men den dagen den sorgen... skulle det knipa så får jag väll fortsätta köpa märkeskläder, men min barn skall få lära sig att det är INTE gratis... dom ska inte bara få allt dom pekar på...
    Hur kan du kalla mini rodini,molo,kavig,småfol för märkeskläder===
    Det är ju vanliga butikskedjor som hm osv. Burberry, CK, DG, LOIS VOITTON, RALPH LOUREN, EN TRÖJA KAN KOSTA 30.000
  • MonicaH

Där har vi märkeskläder, designade!!!

• Carr0n
    MonicaH skrev 2008-02-11 17:00:51 följande:
    Hur kan du kalla mini rodini,molo,kavig,småfol för märkeskläder===Det är ju vanliga butikskedjor som hm osv. Burberry, CK, DG, LOIS VOITTON, RALPH LOUREN, EN TRÖJA KAN KOSTA 30.000
    Tycker du då att Adidas inte är något märke? Det finns ju att köpa på Ellos.
  • MonicaH

Folk som pratar om vad de handlar, skryter om märken och pengar, det är de som inte har pengar . Har man pengar så pratar man inte om det. Ingen här inne har råd med kläder som kostar minst 10000 (Burberry) designeskläder. Så varför överhuvudtaget ens försöka skryta??? Har man inte Paris Hiltons pengar så... Vi är alla bara vanliga svenssons här inne , förlåt om jag förstörde era drömmar speciellt till

• MonicaH
    Carr0n skrev 2008-02-11 17:06:24 följande:
    Tycker du då att Adidas inte är något märke? Det finns ju att köpa på Ellos.
    Det är sportmärke, jo det är märken de med...
  • MonicaH
    MonicaH skrev 2008-02-11 17:07:50 följande:
    Folk som pratar om vad de handlar, skryter om märken och pengar, det är de som inte har pengar . Har man pengar så pratar man inte om det. Ingen här inne har råd med kläder som kostar minst 10000 (Burberry) designeskläder. Så varför överhuvudtaget ens försöka skryta??? Har man inte Paris Hiltons pengar så... Vi är alla bara vanliga svenssons här inne , förlåt om jag förstörde era drömmar speciellt till
    Lola jämntland som skryter mest och klär sig sämst
  • Missimo84

personligen tycker jag det är en stor skillnad på "märkeskläder" och designade kläder, asså typ côture, och sen självklart designer märken.
    Märkeskläder: Levis, Adidas, Marco Polo, Kokai e.t.c.
    Côture: Specialuppsytt, beställt, t.ex. en beställd Birkin väska, minimum 40 000
    Designer märken: Marc Jacobs, Dior

En designer gör ju både côture och kläder för "butik".
    Det är väl inget fel med att köpa dyrare kläder, oftast är de mer välgjorda och detaljerna i korrekt skick. De billigare kopiorna har ofta inte detaljerna, och man kan se att sömmar och material absolut inte är av samma kvalite.

Jag tycker om välgjorda kläder som det ser ut att vara lite mer "feeling" över. Sen får det kosta vad f*n det vill, så länge mitt visa täcker det. Lika så till mitt barn. Det jag vill ha köper jag, och det är väl inte omoraliskt? Jag har kämpat för att få min ekonomi som jag vill ha den, och att mitt ban får se den goda sidan av livet är väl helt okej. Att visa att det kan löna sig att satsa liksom.

Att köpa kläder fr. HM eller Dior, vad spelar det för roll? Både HM och Chanel har t.ex. använt sig av samma designer.

Men jag tycker inte att det är omoraliskt att köpa "märkeskläder".

• devega

Usch, jag tycker mest det är tragiskt med folk som försöker leva ett liv de inte kan och tror att det är mer värt. Vad är det som är så fel med att vara en Svensson?

MonicaH skrev 2008-02-11 17:07:50 följande:
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?