• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • giftgrodan

ja, där håller jag med dig Dino. Många verkar tro att kvaliteten är direkt proportionell mot priset man betalar, men så enkelt är det ju inte! Och det gäller ju alla varor, inte bara kläder.

• devega

men hur länge hinner en unge på 3 år "slita ut" ett plagg?

bebe längtan skrev 2008-02-09 23:37:07 följande:

håller längre..sitter bättre..svar på frågan varför!
  • jennie ellie

Ett intresse av att se bra ut i snygga kläder, lägga mycket pengar på sig själv, hår hud mm. Uppskatta design och val av material. Och ja jag bär dessutom pälsprodukter och äter glatt kött utan att gråta över djuren. Allt detta för mitt eget nöjes och njutnings skull.

devega skrev 2008-02-09 23:34:12 följande:
    men vad menar du med intresse? jennie ellie skrev 2008-02-09 23:32:37 följande:
  • MaddeMamman

40% av mina barns kläder är second hand, 49% reakläder (lindex, kappahl, hm), 1%rea märkeskläder, 10% nypris (lindex osv..)

• Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:37:51 följande:
    jag väljer att handla billigare och fynda på rea och second hand och skänker pengar till välgörenhet. är jag den enda eller?
    Jag skulle inte skänka pengarna till välgörenhet, jag skulle hellre spara dem till ett körkort då barnen blivit äldre eller en moppe eller nått sånt. Finns alltid någonstans att stoppa pengar.
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:37:51 följande:
    jag väljer att handla billigare och fynda på rea och second hand och skänker pengar till välgörenhet. är jag den enda eller?
    Det är du säkert inte men att resonera som att det är vansinnigt att köpa dyra kläder för att pengarna kan hjälpa någon annan förutsätter ju att man ger den överskjutande summan till välgörenhet och att man sen förutsätter att den som köper den dyra tröjan inte ger en krona?

Och jag undrar om det verkligen är så?
  • devega

det är ju sant i och för sig ... vad gör du med kläderna när de är urväxta eller är trött på dem?

emmmma skrev 2008-02-09 23:37:59 följande:
    Kläder är ett intresse för mig...och de flesta intressen kostar pengar...
  • Carr0n
    giftgrodan skrev 2008-02-09 23:38:09 följande:
    ja, där håller jag med dig Dino. Många verkar tro att kvaliteten är direkt proportionell mot priset man betalar, men så enkelt är det ju inte! Och det gäller ju alla varor, inte bara kläder.
    I vissa fall gör det de. Tex matvaror...
  • bebe längtan
    devega skrev 2008-02-09 23:39:18 följande:
    men hur länge hinner en unge på 3 år "slita ut" ett plagg?bebe längtan skrev 2008-02-09 23:37:07 följande:
    man kan skänka dem sen, till välgörenhet
  • mixX
    AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:35:32 följande:
    Jag citerar mig själv då jag fortfarande undrar om summan för den dyra tröjan verkligen kommer bättre behövande till hjälp bara för att man handlar en billig....?
    Det är väl olika från person till person. Jag anser att mina pengar kommer till bättre användning iaf. Kanske inte till bättre behövande..

Själv har jag fått en otrolig chans från mina farföräldrar som gjort att jag har en stabil ekonomisk grund att stå på och slipper tänka på allt vad gäller pengar. Hade dom slösat bort sina pengar på märkeskläder o. dyl. hade jag inte fått denna möjlighet. Jag skulle väldigt gärna kunna ge mina framtida barn samma möjlighet och det skulle inte gå om jag skulle "slösa bort" alla mina pengar på (enligt mig) onödiga saker.

Men som sagt.. Alla är vi ju olika =D
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?