• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • jennie ellie

Ja jag förstår då inte vad som är så viktigt med att visa andra värderingar så att man alltid köper på HM och begangnat.

• MonicaH
    yubaba skrev 2008-02-11 21:48:57 följande:
    Inget for dig att oroa dig med om vi som koper designade klader ar radda for att var "normal". Du fragade varfor vi gor det...och jag svarar for mig sjalv att jag gor det rent ut sagt for att jag kan och vill. menar inget illa... men jag tror att du laser eller tanker for djupt om det har. Om du ar lycklig med sa kallade "normala" klader, sa ar det ju toppen!! Men kalla ej manniskor som mig sinnesjuk heller sa ar du snall!
    Skrytsamma människor är väldigt fult Som jag tror, har man pengar så pratar man inte om det. Det är väldigt ofint

Min bror köper tyvärr bara dyra märkeskläder. Jag hoppas att han hittar sig själv och inte behöver framhäva sig på det sättet senare i livet. "Vanliga" KLÄDER vad menas med det???
  • MonicaH

Man kan una sig saker. Sen är det skillnad om man köper det för sin egen skull, eller för att visa upp och skryta om

• MonicaH
    devega skrev 2008-02-09 23:42:54 följande:
    i mitt fall är det så. jag har ett stående belopp som jag skänker varje månad och dessutom så handlar jag ekologiskt och rättvisemärkt i den mån jag kan. för mig är det viktigare vad jag lämnar efter till mina barn än att de har dyra kläder på sig.
    jag tycker det är svårt att hitta snygga ekologiska märken...
  • Lima80
    MonicaH skrev 2008-02-11 22:29:46 följande:
    jag tycker det är svårt att hitta snygga ekologiska märken...
    Det finns en hel del att välja på om man verkligen är intresserad. Flest butiker finns på nätet men även de vanliga kedjorna brukar ha små kollektioner. Nu när allt fler människor börjar bli medvetna och efterfrågar dessa kläder har utbudet blivit relativt stort på kort tid.
  • yubaba

Jag kan bade visa varde av livet till mitt son och kopa honom fina klader samtidigt.. Det ar mitt val alltsa...inget for er att attakera mig for...Jag sjalv har faktiskt kampat valdigt hart att komma till den har punkten i mitt liv som tillater mig att njuta av livet och inte var orolig over pengar. Jag har arbetat hart och vaxte upp valdigt strangt. Bara for att man koper dyra designade klader sa betyder det ej att man inte vet man ar eller har tappat sig sjalv eller har ingen uppskattning av livet... TS ville borja en debatt ocj ville veta vad vi tanker, vi som koper designade klader, jag kan icke svara for allihopa men jag kan svara for mig sjalv. Tycker ni later otroligt svartsjuka over folk som kan. Varfor bryr ni sa mycket om ni tycker att det ar sjukt???
    Din bror har inte forlorat sig eller tappat sig sjalv bara for att han uppskattar och kan tydligt forsta och se skillnaden mellan kvalitet och skit.
    just precis...vad menare du med "vanliga klader"??
    Vad som ar vanligt for dig och mig ar tydligen mycket annorlunda.
    Det ar valdigt typiskt av svartsjuka manniskor specielt sanna har svensson aven har i USA sa finns det folk som tycker sig samma som er..."Folk som koper dyra saker fattar inte meningen av livet och har ingen varde av saker o ting" osv....dumheter....det finns jatte manga som ar otroliga undebara mannsikor som samtidigt har bra smak och rakar tycka om att spendera pengar pa KVALITET.

• Lima80
    yubaba skrev 2008-02-11 22:49:26 följande:
    Jag kan bade visa varde av livet till mitt son och kopa honom fina klader samtidigt.. Det ar mitt val alltsa...inget for er att attakera mig for...Jag sjalv har faktiskt kampat valdigt hart att komma till den har punkten i mitt liv som tillater mig att njuta av livet och inte var orolig over pengar. Jag har arbetat hart och vaxte upp valdigt strangt. Bara for att man koper dyra designade klader sa betyder det ej att man inte vet man ar eller har tappat sig sjalv eller har ingen uppskattning av livet... TS ville borja en debatt ocj ville veta vad vi tanker, vi som koper designade klader, jag kan icke svara for allihopa men jag kan svara for mig sjalv. Tycker ni later otroligt svartsjuka over folk som kan. Varfor bryr ni sa mycket om ni tycker att det ar sjukt??? Din bror har inte forlorat sig eller tappat sig sjalv bara for att han uppskattar och kan tydligt forsta och se skillnaden mellan kvalitet och skit. just precis...vad menare du med "vanliga klader"??Vad som ar vanligt for dig och mig ar tydligen mycket annorlunda.Det ar valdigt typiskt av svartsjuka manniskor specielt sanna har svensson aven har i USA sa finns det folk som tycker sig samma som er..."Folk som koper dyra saker fattar inte meningen av livet och har ingen varde av saker o ting" osv....dumheter....det finns jatte manga som ar otroliga undebara mannsikor som samtidigt har bra smak och rakar tycka om att spendera pengar pa KVALITET.
    Jag undrar fortfarande vad du menar med att "vi skall trivas i våra klasser"? Vad syftar du på?
  • killenkott

Jag kan bara säga,visst jag köper nästan uteslutande:Peak,Gant,mm.För att jag tycker om det.Är det okej?
    Jag köper samma sak till min man,och barn.

Vi känner att vi har råd,varför ska vi skämmas för det?
    Alla andra har så jäkla många åsikter att man ska köpa ditt eller datt.
    Jag tycker att det är kul att inte se ut som alla andra Hm-tjejer,sen hatar jag rent ut sagt deras tröjor som efter en jäkla tvätt har blivit som en skurtrasa.

Har man aldrig haft andra kläder en dom stora kedjorna,kan man ju aldrig märka skillnad...
    Men jag är fostrad i såna kläder,och se det blev folk av mig med .

Ja,dessutom skänker jag pengar till välgörenhet,sparar mer än 20%av min inkomst till buffert,och till sonen,och har ett fint hus,och en vanlig jäkla bil,eftersom det verkar viktigt att svara på den frågan här i debatten med .

Livet ska njutas...

Och jag kan inte rädda hela världen.

• yubaba

(Det ar lojligt igentligen att argumentera om det har..)
    Om man tillhor i den sa kallade "normala" svensson klassen och flyger ekonomi nar ni reser och ni trivs med det sa far ni trivas med det. Inte ska jag komma har o snacka skit om det. Sammtidigt ska ni inte snacka skit eller tycka att vi som kan eller tillhor den hogre klassen (inkomst) ar sjuka for att vi koper designade klader.
    Jag har aldrig fragat nagon varfor dem inte blev en doktor eller fortsatte att utbildade sig eller varfor ni ar nojda med att vara fast med att vara en normal svensson, varfor ni inte arbetade hardare eller skapade nagot sa ni kan tjana mer pengar.
    Nar jag pratar om olika klasser sa finns det som du sjalv skrev, olika klasser. Folk som ar utbildade och ar intelligenta, man behover inte vara rik precis att ha en hog mentalitet. Jag pratar inte om ens personlighet. Jag syftade mer om inkomst klassen.
    tex jag maste betala mer skatt for att jag tillhor en hogre inkomst klass. Jag bor har i USA och dem pratar mycket om "klasser" och niva.
    Sen finns det ju olika omkretser...dem som bor i stora hus, dem som tjanar mycket pengar, dem som tycker och kanner att det ar helt normalt att kopa vad som helst ock tycker om "dyra saker". Till dem sa ar det har inte ens en debatt

• xenaa
    devega skrev 2008-02-09 22:45:02 följande:
    Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?
    Varför inte? hehe

jag köper kläder som jag tycker är fina färgglada, bra kvilitet. det mesta jag handlar är från Lindex, nått från HM nått från Po.p, nått fårn kapAhl, nått fårn molo.
    ja blandat.
    varför bara handla fårn en affär?
    ♥LEO♥
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?