• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • bebe längtan
    MaddeMamman skrev 2008-02-09 23:20:52 följande:
    Just detta med jeans är ett dåligt exempel- märkesjeans är så behandlade med stentvättar att de sällan håller i flera säsonger. Min pappas jeans som han köper på MAXI håller i åratal och han har 3par som han skiftar mellan..DE håller men vilka här i tråden tar på sig ett par blåjeans från maxi?
    har minst 15 par jeans...och det håller år efter år, tvätt efter tvätt
  • jennie ellie

Nu skrev jag 7000 och det går inte att jämföra med en för 50 kr. Väklgörenhet?.... Givetvis har barnet ett fondspar redan som det sparas på varje månad. Bättre för vem då? Är det sätt som du spenderar på rätt enligt dig och det som jag gör fel?

devega skrev 2008-02-09 23:21:33 följande:
    personligen så förstår jag VERKLIGEN inte varför man mår bättre av en tröja för 700 spänn än en för 50 spänn. huvudsaken är väl att man gillar det man köpt? dessutom förstår jag inte varför dessa pengar kunde spenderats "bättre", till exempel genom ett sparande till sitt barn eller välgörenhet.jennie ellie skrev 2008-02-09 23:18:44 följande:
  • AlexandraLuleå

jag köper det för att jag gillar att mina barn har annorlunda kläder jämfört med dom flesta andra, nu handlar jag inte BARA tec mini rodini,molo,kavig,småfol osv.. kan lika gärna handla tex rabdino kläder...

Jag gör det för att jag tycker det är roligt, jag har råd med det, och för att barnen fortfarande är såpass små, sen när dom närmar sig 10-åldern så får jag se upp men den dagen den sorgen... skulle det knipa så får jag väll fortsätta köpa märkeskläder, men min barn skall få lära sig att det är INTE gratis... dom ska inte bara få allt dom pekar på...

• AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:23:33 följande:
    om man har råd, innebär det då att man kan ifrånsäga sig all moral och handla för att man kan? personligen så skulle jag ALDRIG lägga så mycket pengar på ett plagg som kan användas i en månad eller två när de pengarna kan räcka så mycket längre och kanske till och med förbättra livet för någon annan ...jennie ellie skrev 2008-02-09 23:20:06 följande:
    Fast jag undrar om människor som handlar på H&M ger mer pengar till välgörenhet än folk som handlar dyra kläder?
  • hannahlilla

Jag tycker polarn & pyret är jätte dyrt, köper det bara på rea isåfall, så tom det är för dyrt för mig.
    Dottern har mest kläder från lindex och typ alla mina kläder kommer från h&m. Okej jag skulle ha råd med lite dyrare saker men ser inte en anledning i världen för att köpa svindyra barnkläder som skitas ner och förstörs och som hon ändå växer ur på några månader.

Och eftersom jag ledsnar på alla mina kläder rätt så fort så är det inte värt att spendera hur mkt som helst på sånt.

Elvira, 19/3-07.
  • giftgrodan

Är det inte en väldigt konstig sak att undra varför någon INTE mår bättre av att ha en tröja som kostar 7000 på sig? Är priset det intressanta?

• bebe längtan
    AlexandraLuleå skrev 2008-02-09 23:24:53 följande:
    jag köper det för att jag gillar att mina barn har annorlunda kläder jämfört med dom flesta andra, nu handlar jag inte BARA tec mini rodini,molo,kavig,småfol osv.. kan lika gärna handla tex rabdino kläder...Jag gör det för att jag tycker det är roligt, jag har råd med det, och för att barnen fortfarande är såpass små, sen när dom närmar sig 10-åldern så får jag se upp men den dagen den sorgen... skulle det knipa så får jag väll fortsätta köpa märkeskläder, men min barn skall få lära sig att det är INTE gratis... dom ska inte bara få allt dom pekar på...
    du har stor poäng där....

min äldre kille måste sköta sig i skolan, hjälpa till hemma, osv...jag tycker han förtjänar och få det han vill i den mån jag kan unna honom det
  • Dino78
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:21:43 följande:
    Vad är det som säger att det är bättre med att köpa billiga kläder? Varför ska jag uppfostra mitt barn till att endast handla billiga kläder när ingen annan i familjen gör det?
    Jag tycker inte det är billigt att handla på HM. Det är billigARE men för mig inte billigt. Billigt för mig är att handla på Överskott och sånt.
    bebe längtan skrev 2008-02-09 23:22:13 följande:
    smaksak!har aldrig sett snygg väska för 300..hur länge kan man ha en sån?och jag skulle vara väldigt glad om jag hittade ett par jeans som sitter snyggt och kostar 400!!!!du kanske har en fin kropp, då kan man klä sig i en trasa!jag har en platt rumpa som är bred, och drar i normala fall(gravid nu) str 25-26 i jeans...
    Ja, de väskor jag har håller iaf flera år. Den väskan jag har nu kostade 99:- på en marknad. Fungerar finfint.
    Jeansen kostade som sagt 800:- men var halva priset. Kan det ha varit Lee? Diesel? Fan att jag inte minns Nej, jag har ingen snygg kropp (ful som satan, fet och äcklig) och jag tycker inte mina jeans är att jämföra med en trasa heller
    DIF i själ och hjärta
  • Sundance76

bebe längtan skrev 2008-02-09 23:22:13 följande:

smaksak!har aldrig sett snygg väska för 300..hur länge kan man ha en sån?
    Nu är jag ju kille, men jag misstänker att man kan ha den väskan precis så länge att man hinner tröttna på den och vill ha en ny. Antagligen hade man tröttnat på den dyra väskan också och skulle vilja ha en ny.
  • devega

jag menar inte att jag har rätt, men jag tycker verkligen att det behövs en debatt. eftersom jag personligen ser att det finns ett värde utanför min egen familj och att jag genom min köpkraft och rikedom kan påverka andra människors liv så tycker jag att det är viktigare att lära mina barn att värna om andra människor än att bära dyra kläder ...

jennie ellie skrev 2008-02-09 23:24:28 följande:

Nu skrev jag 7000 och det går inte att jämföra med en för 50 kr. Väklgörenhet?.... Givetvis har barnet ett fondspar redan som det sparas på varje månad. Bättre för vem då? Är det sätt som du spenderar på rätt enligt dig och det som jag gör fel?
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?