Varför köper du märkeskläder?
Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?
Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?
Mitt inlägg är väldigt långt, men förstår ni vart jag vill komma? För en extrem inkomst så är en specialdesignad haklapp för 15000 kr som för en låginkomst när denne går och handlar på HM, t.o.m. något billigare. En låginkomsttagare kanske inte vill köpa en guccihaklapp för nästan 10% av inkomsten, och jag tror inte att en höginkomsttagare vill lägga det heller, eller en extrem inkomst. Men om vi ser till att en haklapp bör ligga runt 0,3-0,5% av inkomsten, så ser vi att det som är normalt för varje "klass" blir följande: Låg: HM, t.o.m. ngt högt pris, kanske en haklapp för 20-30 kr hellre. Svensson: HM eller PoP. Hög: Troligtvis inte HM utan kanske en PoP eller likanande prisklass. Extrem: En specialdesignad haklapp. Vad en extrem inkomst behöver lägga i % av sin inkomst på en HM haklapp är för en låginkosttagares inkomst 7 öre. Jag tror att de flesta låginkosttagare skulle välja en dyrare haklapp än en för 7 öre!
Tycker om din lista faktiskt ...det gor jag.
Haller med om din formulering. Det ar nastan pa vad jag forsokte att forklara men hadde antagligen svarigheter att satta ihopa allt sa att alla kunde forsta vad jag ricktigt menade.
Nar jag sager vad man koper beror pa vad for klass man tillhor till, sa menar jag vad for inkomst man har och sedan forstass vad for smak man har osv... Ordet "klass" var kanske ett fel ord att plocka...
gillar din extrem klass (haha)
Men jag menade inte att sitta har och avgora vilken klass ni tillhor till.
Men det ar en ganska haftig enkel liten lista tycker jag iaf
Jag har helt klart fördomar om överklassen och tror mig veta att att det visst handlar om status....
Köper man en body eller blöjtrosor från Baby Dior så måste du ju NÄMNA att det att det är det märket, annars ser man det ju inte med alla andra kläder man har över!
Att påstå att det då handlar om kvalité är bara löjligt...
En bebis växer ur sina plagg på typ 1 mån den första tiden så kläderna behöver inte hålla länge innan det är för litet...
Att en vuxen människa köper Dior kläder är en helt annan femma...Då kan man diskutera kvalité efs man inte växer på samma sätt....
Varför är det så viktigt eller snyggt att ha en vällingflaska med ett Dior märke på?
Jo, för att det skall synas!!
Yubaba>>> Thanx, jo extremklassen kanske var lite knäpp, men det finns ju många med olika uppfattningar om inkomst, en del tycker säkert att mina "inkomstklasser" är totalt snedvridna, men om man tjänar i miljonklassen per månad, så kan man ju knappast kallas för medelinkomsttagare i statistiksammanhang? Jag ville bara påpeka att t.ex. den där bilen som nyligen belv lanserad som kostar typ 16000 kr istället för 160000 som annars är brukligt för en billig bil. Folk höjer på ögonbrynen och undrar om den verkligen är bra, rätt kvalite e.t.c. Men den måste ju ändå ha genomgått ett x antal tester för att få säljas. Så även om den ligger på 10% av vad folk bruakr köpa bil för så är det vår skepsis över saker som blir för billigt. Lovar dig att om jag sålde haklappar fr. Hermes för 7 öre här i sverige så skulle folk klaga på både hantverk, kvalite, material och design. Och jag skulle nog bli stämd av Hermes sen också.. hihi
Svar på TS.
Jag köper märkeskläder till mitt barn ENDAST om han har behov av ett visst plagg som jag absolut inte lyckas hitta till ett vettigt pris. Då för det bli ett dyrt märke - om plagget är det som behövs.
Jag undviker märken så mycket jag kan.
Kult att ha det menar jag...alltsa vill inte borja nu igen men.. som jag sa forut..det ar inte som att det ar just precis VIKTIGT att ha baby dior men daremot ar det valdigt trevligt att ha baby dior for MIG iaf. Ibland sa koper man saker for att det ar roligt och man vill njuta av det. Om man har suttit och sparat pengar eller ha arbetat hart sa vill man gotta sig lite. Jag fortjanar att ha fjantiga dyra prylar om jag vill alltsa...jag ar vart det. Det finns andra som vill/sparat/arbetat for att skaffa sin dromhus eller bil...mobler..klader osv..