Varför köper du märkeskläder?
Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?
Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?
personligen så väljer jag inte märkeskläder framför annat, och speciellt inte när det gäller barnkläder. de hinner ju växa ur det innan man märker nån skillnad på kvalitén.
det är precis som ni säger: det handlar om att "välja" en livsstil. personligen så väljer jag att visa bättre omdömme för mitt barn att välja bättre fast jag har råd.
är det viktigare att lära sina barn att välja kläder och tillbehör efter vad man har råd med eller att lära dem värderingar och moral?
Och det innebär då att man inte kan både ha märkeskläder och moral eller?
när det gäller jeans så finns det absolut inga snygga under minst 1000kr!
väskor och skor vi tjejer bör oxå lägga pengar på...skillnaden är enorm!
och när det gäller barn, så köper jag dyra kläder och skor till min äldre son, han behöver inte så mycket, och de varar faktiskt längre!
det kan hända att han har på sig grejer värda över 6-7000kr(jeans, skor, tröja, kallingar, etc)
yngre killen som är bara 8 får ofta bara dyra jeans och skor, 600-800kr, det övriga brukar jag fynda på rean
sen mixar vi så klart med hm, jc, osv...
vi har normala inkomster och inga bidrag...
faktum är att dyra kläder håller bättre tvätt efter tvätt...och sitter bättre
speciellt jeans på våra tjejrumpor, eller snarare mammarumpor
mixx- jag gillar inte heller skryt men jag köper det ändå om jag får chansen.... (och det ska vara billigt OCH farmför allt ska jag tycka det är snyggt, skulle inte köpa något jag tycker är fult)
Nej det här var ingen tråd för mig känner jag, ska man behöva skämmas för att man inte handlar på de vanliga tråkiga kjedjorna.
håller med er båda! jag handlar kläder efter vad jag tycker är snyggt och om det är på rea. men jag skulle aldrig betala 200 spänn för ett par byxor i strl 68! barn gör ju inte som vi säger utan som vi gör. och om jag lär mitt barn att märkeskläder är viktigt så har jag ju också lärt henne ett helt betéende.
Ja och om du lär barnet att kläder inte får kosta mer än max 500 kr tröjan så är ju det ett lika illa beteende.
I mitt fall så började det i skolan. De som hade märkeskläder blev "accepterade". Så det var därför man började handla märkeskläder, eller fick be mamma och pappa om vissa kläder. Började i mellanstadiet nån gång för mig.
Sedan har det bara flytit på. Bodde i en billig lägenhet när jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder och fick allting betalat, så då la man alla pengar på kläder och kunde då köpa dyra märkeskläder.
Nu handlar jag märkeskläder för att de är snygga och för att jag trivs i dem. Tycker även att märkesjeans tex är mkt mer slitstarka än H&M's, även att de passar min kropp bättre.
Har handlat lite märkeskläder till våra barn, men bara för att jag tycker de är söta
bebe längtan skrev 2008-02-09 23:10:13 följande: