• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • Spirit

Fröja - visst är det kul med alla nya ord och ordvändningar
    Fabian förstår min och din, häromdan kom en mening med 11 ord :
    "Om Fabian bankar (=hamrar) på morfar-bilen så säger morfar aj aj"

• Bella8

Tittar förbi och pushar tråden lite då flera av medlemmarna här verkar totalt ha trillat av pinn... alternativt är VÄLDIGT upptagna med att renovera, vara gravida eller annat! Vart är Lyllo, vart är Jussan och vart är Cina som bara rusade in här och skrev upp sig som gravid?

Kajsan: Jag förstår ändå inte hur läkaren kan säga att det då inte är nåt fel om proverna togs på fel dag? Eller har du tagit prov på dag 3 också?

Spirit: Samma med dig! Fattar inte riktigt - varför funkar inte nedregleringen då? Är detta också olika för varje gång hur man mår och diverse? Och jag trodde att ni hade frysta ägg sedan tidigare försök?!

SoNice: Grattis till att UL gick så bra och grattis till en *eventuell* flicka också! *viskar att jag fortfarande tror på pojke för dig dock*

Förstår att du känner dig trött om järnvärdet var nere på 102!!! Mitt har varit nere på 103 och då var jag inte att tas med kan jag säga. Det var faktiskt då T och jag tjafsade som värst kan jag säga *hade nog lite med min trötthet att göra alltså*

Började sedan äta Duroferon 1gg/dag + Blutsaft 2 gg/dag men kom bara upp i 113 innan det förra veckan åter hade sjunkit till 110 när jag kollade hos BM! Fattar inte hur jag ska få upp det heller, jag äter jättebra och tycker nog att det borde höja sig mer. Men kanske äter Lillasyster massor helt enkelt!

Fröja: Näää, magen är faktiskt större denna gången så jag tippar på en bebis runt 4 kg denna gång också! Trots att tjejer brukar väga mindre...

Lilla Alice! Kräksat var ett fint ord tycker jag! När Charlie spydde senast så var jag ensam hemma då T var i London. Charlie hade ätit köttbular på dagen och så kräktes han ner hela sängen på natten och stortjöt förståss... När vi var i badrummet och jag tog av honom pyjamasen och tvättade av honom så sa jag att "det är ingen fara, köttbullarna kom bara upp igen"... Nu när han pratar om att någon kräks, som senast vår hund på vardagsrumsmattan så säger han alltid "köttbullarna kom upp igen" om kräkset!

Tjoppaloppan: Har tänkt på dig idag och hoppas så att vändningsförsöket gått bra alternativt att hon redan vänt sig! Update please!!!

Själv fick jag ett mail från BM förra veckan där hon nu kontaktat KS angående planerat snitt och dom hade sagt att jag skulle få en kallelse för inskrivning och snittid denna vecka... Så nu verkar det vara på gång och jag går bara och väntar på brevet!!! Börjar känna mig smått nervös också och kunde absolut inte sova bra inatt... heller!

Magen är stooooor och tung och det trycker neråt hela tiden... *viskar att ändå kan jag inte hålla mig från att lyfta TUNGA böcker för att fixa till den sista bokhyllan i biblioteket*

Ha en bra dag flickor!

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Spirit

Bella - vet faktiskt inte varför nedregleringen inte fungerar denna gång. De två gånger tidigare har det gått som på räls....
    Våra första två frysisar klarade inte upptining. Av de andra två var det bara ett som blev bra, det fick vi ju tillbaka och blev plus men sen tidigt mf.

På onsdag är det dags igen för blodprov och vul. Håll tummarna då!!!

• tjoppaloppan

Kikar bara snabbt in för att uppdatera:

Hade tid för vändningsförsök på KS imorse. Vi var uppe i ottan och hade packat BB-väskan och stoppat in babyskyddet i bilen, ifall ifall det skulle sätta igång av vändningförsöket.

Fick ta ett urinprov och sedan började hon med att känna med händerna.
    Hon hade svårt att känna hur barnet låg, frågade mig om jag kände själv, och det enda jag med säkerhet kunde säga nu var att barnet inte låg på tvären längre, men om huvudet låg upp eller ner är jättesvårt att känna.
    BM sa "Ja, det här var svårt att känna, himla tur att det finns ultraljud nuförtiden!"
    Och sedan: "Ja, men här syns det ju tydligt vad vi har härnere!"
    Jag (med bävan i rösten) "Rumpan??"
    BM: "Neej! Huvudet!"

Så det blev ett väldigt snabbt besök på förlossningen!

Tack för de hållna tummarna, Bella! Det hjälpte!

• kaj04
    Bella: precis! först togs proverna när min mens aldrig dök upp o det var på dag 43 o då visade dom för högt prolaktin. men eftersom proverna ska tas på dag 3 fick jag göra om blodproven då o nu visade det normalt.

tjoppaloppan: va skönt!
  • Lyllo

Härligt Tjoppaloppan!

Ja jag vet inte vad jag gör på dagarna. Väldigt ofta går jag inte hem mellan lämning och hämtning på dagis, jag går direkt på promenader, luncher, babysim, fikor och sånt med mammakompisar så då blir det inte mycket surfande. Sen är det galet mellan 15.00-18.00 när jag är själv med båda och de ska äta och är trötta. När A kommer hem återstår ytterligare två intensiva timmar innan vi brottat ned dem i sängen. Efter det är jag sluuut. Jag är dessutom väldigt bra på att lägga mig tidigt, 21.00 är mer regel än undantag (utom när jag kollar på Lost).

• Datanissan

Hej tjejer!
    Sorry, sorry foer att jag aldrig hinner laegga in ngt. Skillnaden mellan att ha ett barn och tvaa aer att det nu saellan finns ngn tid alls kvar till mig sjaelv. Har en dag i veckan med barnvakt men eftersom jag betalar 100 SEK per timme saa har jag inte samvete att surfa paa den tiden. fast igaar var jag faktiskt och klippte, slingade och stylade haaret! Helt underbart och foersta gaangen paa 5 maanader. Det tog hela 3 timmar men min nanny kom foerbi med baada barnen efter 2 timmar foer amning av lilleman saa det funkade finfint.

Saag fraagor om KS nr tvaa och jag fick vaelja eftersom jag blivit snittad tidigare. Min laekare sade att det var 50% att klara vaginal foedelse och 50% foer ett nytt akutsnitt. Eftersom mitt foersta var ett katastrofsnitt som gav besk efersmak + att jag adlrig kommit oever att jag inte fick vara med om Thors foersta timme i vaerlden saa valde jag ett planerat snitt eftersom jag daa visste att jag fick vara med. Helt underbart!

Kram paa er!  

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • tjoppaloppan

Gomorron allihop!

Jag är härinne och kikar vad ni läser, dagligen, men jag märker att när jag försöker få ner något på pränt avbryter jag mig oftast och tar bort inlägget sen. Det känns liksom blankt i huvudet.
    Jag går in i mig själv, tror jag och har liksom inte så mycket att säga om någonting just nu.
    Jag städar, tvättar och donar hemma.
    Varit hos frisören och klippt håret, städat duschen och rakat benen, filat fötterna
    Vagnen står klar och skötbordet är monterat. Spjälsängen står på plats och alla bäbiskläderna är tvättade och lagda på plats.
    Nu fattas bara den sista storhandlingen där vi ska fylla frysen med mat och ladda skafferiet med konserver, så att det blir lätt att hitta på mat första tiden.

Igår var jag på besök hos BM, få se om det blir fler besök eller inte. I alla fall har den lill* stannat med huvudet neråt, vilket jag är väldigt glad för.
    Ficklampstricket tycks ha funkat!

Isak sa till mig igår "Mamma, du är så gullig och snäll!" helt apropå ingenting och så fick jag en kram och en puss.
    Jag smälte av moderskärlek. Det märkte han och gillade responsen och sen sa han samma sak igen i ungefär en halvtimme Han testar gränser nu så att det står härliga till. Både söker konflikter och slickar beröm. Han drar samma "skämt" sjuttielva gånger på raken. Kollar var gränserna går.
    Gör era två-åringar det också?
    (Isak blir 27 månader idag.)

Ha det fint i vårsolen! Kram!

• Spirit

Snabbt besök här innan nattning av mamman....
    Behöver sova!

Nu var värdena bra, så idag började jag med sprutorna. Skönt, ja inte själva sprutan alltså men att vara på g igen

• Datanissan

Hjaelp vad Isak aer duktig paa att prata. Thor kan paa sin hoejd saega "aecki mami" (aelskar mamma), "I got it", "gaa ner" (fraan barnstolen). De flesta meningar boerjar eller sluta med "mami" eller "wow" (mamma saeger han saellan) och daeremellan alla ord han kan huller om buller. Han gillar fortfarande att peka paa grejer och saega vad det aer men hela meningar ligger han nog laangt ifraan fortfarande. Paa svenska skolan springer han mest runt och stoer men vi faar vara daer aendaa vilket jag tror aer bra foer svenskan.

En sak som skoen med Thor aer att han saellar braakar med andra barn. Blir han troett paa en situation saa gaar han hellre undan i ett hoern och tittar i en bok eller leker med en leksak. Efter lektraeffar saa aer han ofta troett och gaar sjaelv och haemtar skorna och vill hem. Jag foersoeker utnyttja de stunder som Wilde sover till att mysa och laesa med Thor eftersom han verkligen uppskattar det.... men han skaemtar eller skojar inte saa jag vet inte om han helt foerstaat hur man goer det.

Jag kaenner inte direkt att Thor testar graenser men vi braakar ofta! Alltid naestan naer han ska klae paa eller av sig, in i bilen, in fraan traedgaarden i vagnen foer tupplur paa em. Saa daa faar man baera en skrikande och sparkande ursinning kille efter baesta foermaaga. Undrar just vad Jesper Juul tycker om det? Laeser fortfarande hans boecker med stort intresse men ibland undrar jag om det han skriver verkligen omfattar 2-aaringar?

Idag traeffade jag en man laenge upp paa gatan som beraettade att hans fru laemnat deras 2-aaring i deras bil med motorn gaaende ett par sekunder foer att laegga in ngt i bakluckan, dottern hade klaettrat ur bilstolen, in i framsaetet lagt i "drive" paa deras automatare varpaa bilen laast doerrarna automatiskt och boerjat koera ivaeg med dottern inne i och mamman utanfoer. Bilen koerde ner tvaa kvarter och kraschade sedan i vaar grannes vardagsrums foenster. Ingen skadades men vaar granne har numera en stor stensaettning utanfoer med stora bautastenar.... vet inte om de fortfarande fruktar en viss 2-aaring?

Ha en haerlig helg allihopa! 

Barn gör som du gör, inte som du säger.
Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~