• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • So nice

Oj vilken aktivitet!!

Kruppbarn har jag haft 3 stycken och visst är det ärftligt..
    Jag hade det som liten.
    Men hittils har min mellankille haft det allra värst det sista anfallet han fick var för 3 år sedan(han har sedan dess varit kruppfri) då bet inte ens kortisonet han fick på danderyd, vi fick ligga inne på observation under 2 dygn med inhalation varje timme, stackarn han var helt slut.
    Lille Lex kämpar för tillfället med sin krupp D satt med honom vid vidöppet fönster i helgen med odengatanstrafik nedanför trevligt!!!
    Med Elias fick jag faktiskt utskrivet kortison men det gör dom ogärna och jag förstår det.
    Kruppen kommer även här som ett brev på posten i samband med förkylning.

Lägenheten ja vi vet inte hur vi ska göra...
    Men den vi tittar på ett byte till en hyresrätt denna är 6:a på 200 kvm på Karlavägen... på så sätt kan vi får loss lite pengar och fortsätta leta hus i lugnare takt..
    Då blir vi inte trångbodda iallefall men som sagt mkt ska stämma och värden ska godkänna bytet o.s.v...
    Men jag för min del skulle tycka det vore jätteskönt att få en större lägenhet med fler rum samt få lite pengar som vi kan sätta undan tills vi hittar det där drömhuset..
    Jag är evigt trött för tillfället att springa runt på visningar varje helg..
    Nu kan vi få ett litet avbrott samt att vi får lite mer tid att tänka..

Tjoppaloppan jo vi diskutera faktiskt att köpa en större eller rättare sagt längre säng men jag hade sett en säng som jag så gärna ville ha så då köpte vi den..Idag har jag faktiskt dåligt samvete....
    Men sovrummet ser ju fint ut(",)

Kaj håller tummarna att du får ordekligt med dricks..
    Framför allt att du får bra nyheter från din doktor.

en vännina till mig fick just reda på under deras utredning för barnlöshet att hon har hamnat i för tidigt klimaterie!!!
    Hon är 35!!! nu provar dom för fullt med IVF men hennes chanser är tyvärr minimala..

Bella det där med snitt och bärande låter inget vidare stackare.

Spirit håller tummarna för er har ni använt er av långtidsodling?

Det blir nog UJ för oss då låter ju helt klart som en bra investering..låter helt klart som en bra investering.

Må så gott
    Kramar

• Datanissan

Jag gloemde kommentera aemnet nanny som bor hos oss. Vi har tillraeckligt med plats foer en liten separat laegenhet i kallarplanet med egen ingaang, pentry samt tillgaang till badrum. Om de bor hos en saa betalar man ca 6000SEK vilket aer att jaemfoera med ca 9000SEK per maanad. So it's a no brainer....  

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • tjoppaloppan

Har varit på MVC idag.
    Bäbisen ligger i tvärläge! Jag har känt att h*n legat på tvären och med guvudet uppåt och skiftat däremellan den senaste veckan.
    Dessutom ligger den, känns det som, med ryggen mot min rygg och sprattlar utåt åt min mage.

Isak la sig på plats tidigt och jag kunde stryka honom på ryggen, där han låg, trångt, den långa pojken (58 cm), och krummade med ryggen inne i min korta överkropp (definitivt kortare än 58 cm!!!), djupt nerborrad och fixerad långt nere i bäckenet, men den här ungskrutten ligger alltså på tvären, där det tycks finnas mera plats .

Fått tid för vändning den 3 mars. Hoppas verkligen att barnet lägger sig tillrätta innan dess och att jag får föda barnet och slipper kejsarsnitt och operation, vilket skrämmer mig mycket mer än en vaginal förlossning.
    Håll tummarna för att ungskrutten ska lägga sig rätt. Snart!

• Bella8

Skyndar mig med ett inlägg... ser att du Datanissan är online!!! Klockan är väl runt 00.00 hos er just nu - snart måste du gå och sova vännen så du orkar vara en bra Mamma, Hustru och Karriärkvinna och Husrenoverare!

Överkasten kommer från Pine Cone Hill och kanske finns dom i Canada också?! Japp, det gör dom ser jag nu - turgumma där!  Sök på deras namn och quilts i Canada så lovar jag att du hittar en onlinesite du kan beställa ifrån.

Länk till deras hemsida kommer här:
    http://www.pineconehill.com/

Lyllo: Japp, precis så känner jag att det kan vara att ha två barn hemma och då har jag ändå inte erfarenheten men kan tänka mig in i situationen! Vill verkligen ge Lillasyster den tid och kraft som Charlie fick också... han är ju mer självständig nu och tycker om att vara det också! Annat med en liten bebis ju...

Marsmamma: Förstår till fullo känslan av att vara trött till kropp och själ! Att ha flera krävande saker på gång kan de facto totalt bränna ut en... Se till bara att ta en längre paus efter detta så du kommer ifatt så ska du se att du snart är fit for fight igen!

SoNice: Men är det inte otroligt svårt att få igenom ett byte av lgh???! Det är så mycket som ska stämma ju!

Och jaaa, att springa på visningar är kul men tidskrävande! Jag och T började titta på hus våren 2006 och innan vi köpte detta så var vi säkert och tittade på 50 hus här i Bromma och ett tiotal på Lidingö och i Danderyd... Vi var med och budade på runt 8-10 stycken hus seriöst innan vi till slut vann budgivningen på detta så nog kan det ta tid! Men det måste det få göra anser jag - ett husköp är den största investering man gör i livet ju! Och vi fick ju det bästa till slut!

Tjoppaloppan: Håller tummarna för att Bebis vänder sig! Och ja, precis som du så skulle jag definitivt föredra att få föda vaginalt framför kejsarsnitt men tyvärr så blir det ju inet så för mig! Bävar verkligen för snitt igen då jag hade så himla ont förra gången! Och nu är jag dessutom tröttare och mer sliten... och äldre än jag var då!

Förresten Datanissan - hur tycker du att ditt andra snitt var jämfört med det första??

Näpp, ska väl komma igång här! Fick två andra bokningar på lgh i Nice igårkväll så det går framåt måste jag säga - men det är mycket jobb att ro runt allt detta med hyresavtal och sånt... men jag gör så gott jag kan!

Ha en fin, solig dag och en trevlig helg!

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • tjoppaloppan

Vinkar till Datanissan som är uppe och ugglar i Kanada och Bella som kommit hem till huset i Bromma från dagmammelämning!
    Hej, hej!

Jag ska städa idag. Mina föräldrar kommer ner och hälsar på över helgen. Det var nästan ett år sedan de var här, så det blir skoj.
    Bra för Isak att träna nattning med morfar innan det är dags på riktigt också.

Nä, nu ska jag gå upp och bädda i gästrummet.

Tjingeling! Ha en fin helg!

• Datanissan

Kan inte sova.... aer dunderfoerkyld och hostar. Lillskrutt ligger daer uppe och sover soett! Fick spel idag paa vaara sena vanor och foersoekte laegga Thor redan 21 vilket har blivit tidigt haer.... han totalvaegrade och jag blev jaettearg och haardhaent.... skaems..... inte hjaelpte det heller. Ungstackarn var helt enkelt inte troett. Det aer alldeles foer mycket strul kvaellstid foer oss foer att ngn ska kunna slappna av saa jag foerstaar att det inte aer laett foer honom. Istaellet slutade det med att han slocknade runt 23 och saekert kommer sova till 9 imorgon. Naer vi laag och gosade innan han somnade saa bet han mig! Tre ggr fastaen jag sade till paa skarpen.... eller kanske pga av detta samt vaar dust tidigare paa kvaellen. Kaenns helt hopploest med laeggdags just nu och jag erkaenner att jag skaems naer jag beraettar hur kassa vi aer paa rutiner. Foersoeker istaellet fokusera paa hur bra de sover med oss. Wilde aer ju lika kass paa att somna som Thor, om inte snaeppet vaerre. Men han sover mellan 23 och 5-6 tiden paa morgonon och somnar sedan om till 8-9 tiden. Ja hjaelp. Jag har slitit med detta sedan Thor foeddes och det verkar bara bli vaerre.

Bella- andra snittet var en graeddbakelse! Laett som en plaett faktiskt och jag kaende mig saa mycket baettre psykiskt denna gaangen eftersom foersta var katastrofsnitt. Tog min foersta promenad 5 dagar efter. Man gaar ju inte direkt genom ngn stoerre muskulatur saa man laeker ju fortare aen vanlig bukkirurgi. Smaerta kontrollerades med en kombo av Advil (som Ipren?) och Tylenol (Alvedon?) under ca 10 dagar. Saekert naer man ammar och paaverkar inte igaansaettning av amningen. Daeremot bar jag foer mycket foer tidigt vilket jag kaende av i aerret saa man faar passa sig och lyssna paa sin kropp. Ett tips foer dig med hoeg bil aer att ta med en av IKEAs smaa barnpallar naer Charlie hoppar in i bilen. Thor kunde klaettra in och sedan upp i stolen om jag flyttade in pallen i bilen nedanfoer stolen. Gjorde samma sak naer han klaettrade upp i vaar barnstol foer koeket. Och ett annat tips aer att tjata dig till antibiotikakraem som du stryker paa aerret varje kvaell eftersom detta ger ett mycket finare och plattare aerr. Tips fraan min man som jag har foeljt vid baada tillfaellena och faktiskt ser helt OK ut.   

So nice, stackars din vaeninna. Herregud, klimakterie vid 35!

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • So nice

Bella lägenhetsbytet om det går igenom blir i så fall bara temporärt vi vill ju till hus men på så viss behöver vi inte känna oss pressade.

Det där med rutiner ja det är inte det lättaste men det lönar sig faktiskt väldigt bra..
    Vi har varit stenhårda med rutiner men det fungerar ypperligt nu.
    Han har napp och ett gosedjur dessa får han endast när han ska sova (natt,middagslur).

Han somnar själv vid 19:30 varje kväll sover fram till 06:30.
    Det är så skönt att få den där "vuxentiden"..
    Lex ska också få gå på dagis mer än 15 timmar känner även jag att den lille ska få "egen tid" visst det är verkligen lyxigt men varför inte..

En av mina bästa vänninor bor i USA och dom har verkligen mkt fin där borta.
    Tror även att UJ syskonvagn kostar runt 6000 jämfört med 10000 här.
    Tyvärr blir tullkostanden för dyr för att det ska vara värt att köpa den över nätet.

Bäbisar på tvären är inget vidare håller tummarna att ni sliper vändförsök.
    Må så gott

• kaj04

wow!
    vilken tur att jag inte tog död på tråden

har varit hos gynekologen o vips! mina prover är bra... blev nästan lite snopen, hade varit skönt att ha en orsak till mina två mf. men samtidigt är jag jätteglad att jag inte behöver genomgå fler undersökningar o ta medicin. nu blir det först semester, vill inte ta några risker att få mf på bali, sen får vi se vad som händer.

yannick är jättefascinerad av gravida magar just nu (känns som om alla runt omkring väntar barn) o vill alltid veta vad som är i magen etc. skulle vara roligt om han fick ett eget syskon. fast när pappa frågade honom i går om han oxå ville ha en liten syster eller bror svarade han nej. på frågan varför blev svaret, för att dom är så högljudda. då sa B att mamma kanske vill ha en bebis, yannick tänkte länge o sa sen "kissen (han själv) kan köpa en bebis till mamma, men en liten som inte gråter så högt". gulligt va!

Lyllo: det är precis det du beskriver som jag är rädd för o gör att jag är ganska nöjd med "bara" ett barn. tanken att inte hinna med båda (har inget dagis här) o plötsligt inte ha tid för yannick är jobbig. men samtidigt vore det ju bra för honom att ha någon att dela med...

nu ska jag njuta lite av lugnet, yannick har somnat i min säng. han som inte sover lunch längre, men om man alltid vaknar klockan 06.48 varje morgon blir man väl trött till slut.

kram o trevlig helg!

• kaj04

kom på en sak till....

tjoppaloppan: när jag väntade Yannick låg han med huvudet upp ända in i vecka 32 o jag testade "indisk brygga". det är när man ligger med bäckenet så högt upp man kan med massor av kuddar under baken o det blir så obekvämt för barnet att det ofta vänder sig. sen körde B fram o tillbaka med en ficklampa, för nu ser dom ju ljus o mörker genom magen. det fungerade för oss, för nästa ul hade han vänt sig o vi såg riktigt hur det sprattlade till när det hände.

det är dock på egen risk... blodcirkulation etc, gör det inte när du är ensam hemma!
    lycka till!

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~