• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • kaj04
    tjoppaloppan: de enda vändningsförsöken jag gjorde var "indisk brygga" o ficklampa som jag skrev om. det fungerade för oss! här i schweiz görs inga andra vändningsförsök heller, utan det blir kejsarsnitt. tror inte dom törs ta risken pga navelsträngen etc.

här är det kanonväder! igår var vi ute i skogen o grillade i 4 timmar med solsken o 18° varmt! men den här veckan ska det visst bli regn igen, men ändå 8-9°. känner inte av någon hösnuva ännu peppar peppar...

spirit: vilken duktig kille du har! vi har försökt att ställa yannick på skridskor o han tycker att det är kul, men vi kan inte släppa honom ännu. hade hoppats på ett hockeyproffs som kan tjäna stora pengar o försörja oss om några år
  • tjoppaloppan

Kaj: Hur är det med grilla och sånt i Schweiz? Jag menar, typ allemanrätt och så? Vilka "rättigheter" har man i naturen?
    Hur ser naturen ut där du bor? Är det berg-och daligt?
    Är det mycket friluftsliv där du bor?
    Jag skulle säga att det är JÄTTESTOR skillnad på svenskarna norr om dalälven, dvs norrlänningarna, som ju har mycket plats att röra sig på och gör det också, och de urbaniserade svearna och göterna söderut som inte alls tillbringare lika mycket tid utomhus. När vi tex är uppe i Hudiksvall så är ALLA ute på söndagspromenad, även inne i småstaden, medan det här i stockholmsförorten bara rör sig folk i shoppingcenter och per bil och i Karlskrona sitter folk inne och spelar dataspel, typ.
    Inne i Karlskrona gär man inte på någon söndagspromenad.
    Norröver ser man folk på vägarna i rörelse om helgerna, men inte häromkring på samma sätt, trots att det bor fler härnere.
    Och då ska vi ju inte tala om norrmännen som ju "går på tur" i tid och otid.
    Så, hur är det i Schweiz?

Datanissan: Vilken mage. Och vilken fin liten Wilde! Hiur har det varit att bli snittad och ha en två-årskille att lyfta därhemma? Hur har du gjort? Jag gruvar mig, eftersom Isak är stor och tung och det är en del lyft ännu... Det har ju gått som gravid, men nysnittad lyfter man nog inte en (nästan) 20 kilos kille upp och ner i spjälsängen osv.

Spirit: Imponerad av att Fabian åker skridskor!
    Hur känns det i kroppen av att spraya? Lycka till!

Nu sover Isak och jag ska väl inte kapa tråden alldeles,
    för då är det väl risk att den dör... ska göra lite nytta nu när han sover.

Hej!

• So nice

Håller tummarna för ditt vändförsök.
    Har bara 2 referenser båda gick tyvärr inte så bra!
    Vändningen lyckades inte utan det blev snitt för dom båda.

På tal om ute i naturen..
    Vår familj rör oss ofta ute varje helg blir det långpromenader helst i något liknade natur område som ex Haga eller Djurgården.
    Då vi befinner oss hos svägeskan blir det långpromenader runt Edsviken. Min familj kommer från Västergötland och jag är uppvuxen i Skövde. MEd en farmor som var kårchef för scouterna så var man givetvis en trogen scout..Det har verkligen satt sina spår..
    Älskar att vara ute i skog och natur.
    Tror att man längtar ännu mer efter naturen då man bor mitt inne i stan.

• kaj04
    tjoppaloppan: här finns inget som heter allemansrätt, men vi bor "på landet" o har mycket skog runt omkring, där det t.o.m. finns grillplatser som man får använda. det gäller väl samma som i sverige, man ska släcka elden innan man går o bara använda grenar man hittar på marken etc.
    schweizare är nog ett utefolk, många som vandrar på vår o sommar o åker skidor på höst o vinter. naturen är underbar, väldigt mycket berg o min sambo skrattar när vi är hemma i övik o jag tar med honom upp på stadens berg som han kallar en backe

sambon var med i scouterna (som här är mycket tuffare än i sverige) o jag är uppväxt i norrland med en mamma som var mulle- o strövare-ledare, så vi har en son som ääääälskar att vara i skogen. till hösten gör vi ett försök med waldspielgruppe (lekgrupp i skogen för barn över 3 år).

tycker att vi bor på en bra plats, mycket natur här o vi har även hagar med kossor o på sommaren är våra grannar en skara getter som betar grannens hö! till zürich är det 30 minuter o till närmsta stad som är lite mindre än zürich är det 15 minuter. (här mäter man avstånd i tid o inte i kilometer!).

saknar bara övik på sommaren, med havet o midnattssolen o familjen o kompisarna såklart! ska boka in 2 veckor övik till sommaren igen...
  • Fröja

Tack Kaj för att jag är din kompis och ditt inlägg i min gästbok!

Jag har lusläst bokreakatalogerna nu och imorgon är det jag som ger mig ut och handlar! Älskar böcker och ser alltid fram emot bokrean.

Nu ska jag läsa kapp. Ni är flitiga som myror.

Gokväll hälsar Fröja

• Spirit

Fröja - bokrea....
    Jag har oxå läst kataloger och inser att det finns en del som jag vill ha (särskilt kokböcker!). Men plånboken säger nej just nu

• Bella8

Sovgott alla, nu lägger jag mig och ska slötitta lite på Oscarsgalan (repris) i sängen och sedan ska jag sova min skönhetssömn (behövs)!

Lillasyster stojar runt i magen så jag tror att hon ska titta ut när som helst... Ska till Bm imorgon och gissar på ett SF-mått på 36 denna gång... Lovar att visa min mage snart också!

Kramkram!

• Bella8

Men, skrev sist igår och först idag!
    Vad gör ni - har ni tröttnat??? Då ska ni se nån som är trött, mest hela tiden och stor och tjock som värsta Barbamamman... Lägger väl in ett foto på mig själv då så får jag se ifall det lockar hit er! Går in i vecka 35 på fredag och SF-mått var idag 35!

Återkommer och kommenterar lite senare, ska försöka vila lite innan CharlieBoy kommer hem. Har tur idag och T hämtar honom för att avlasta mig lite så jag får vila, skööönt! Var vaken 4 ggr inatt igen och där tiden mellan 04.30-06.30 är ett rent helvete och stört omöjligt att somna om...

Tjing, tjejer!

• kaj04

nakna magar lockar väl alltid...

yannick är vääääääldigt intresserad av gravidmagar just nu! synd att man inte har en egen att visa upp, men hittills nöjer han sig med foton från förr (med honom i magen) o kompisars magar.

här har vi feber varje kväll. det började i söndagskväll med 39° o sen har det gått ner efter natten för att stiga fram emot nästa kväll. vad gör man? annars är han pigg, men man undrar ju vad det är. måste lämna över honom till en kompis imorgon för jag sticker till jobbet redan kl 17.00 o B kommer först 18.00, känns lite halvtaskigt att bara lämna honom utan att säga att han är sjuk, men nöden har ingen lag. eller skulle jag berätta att han har haft feber upp o ner o riskera att hon inte vill att han kommer? jag har ingen annan barnvakt o har lovat att jobba, känner mig lite taskig men farmor är på skidsemester. ingen rolig situation...

har legat på en madrass inne hos y de senaste nätterna, han har varit vaken x gånger varje natt o till slut blir man ju trött på att springa ut o in. nu har jag bara behövt lyfta huvudet en centimeter o säga schhhhhh mamma är här o så har han lugnat säg. men det är ju inget man vill att han ska vänja sig vid, bara febern släpper sover han nog bra igen.

kram på er!

• Datanissan

Tjoppaloppan, andra tips foer att undvika att baera aer att anvaenda trapp-pall saa att Isak kan klaettra upp till skoetbord, barnstol etc... vanligtvis samarbetar de eftersom det blir som en hinderbana att klaettra paa. Gaa ner paa knae och troesta naer de aer ledsna, sitt med honom i famnen paa golvet och anvaend badrumspall foer bilen/vagnen. Jag har en paraplyvagn som jag anvaende de foersta sex veckorna daa man inte faar baera mer aen bebisen som Thor satt i eftersom han laett kunde gaa i och ur den sjaelv. Wilde haengde i baby bjornen. Oroa dig inte, ca 20% av barn foeds med KS och det aer faa som gaar snett. Jag tipsade Bella ovan om antibiotikakraem paa huden varje dag eftersom det ger finare aerr men haaller aeven nere infektionsrisk... dock inte under huden naturligtvis saa det faar man vara uppmaerksam paa sjaelv. Faar du feber saa kontakta laekare direkt foer antibiotika behandling. Foerhoppningsvis saa slipper du KS men om du maaste saa taenk positivt. Snittet aer bara i huden och genom bindvaeven mellan magmusklerna. be att faa snittet saa laang nere som moejligt, jag har det under haarlinjen saa det kommer knappt att synas naer det vitnar. Foerr i tiden fick barnen foedas med barnen foerst vilket innebar mycket stoerre risk foer barnet. Den hoegre komplikationsrisken foer mamman, well, den finns daer men om du har en naagorlunda kompetent laekare saa aer inte riskerna saa stora.  

Kaj04 - trist med sjukdom, hoppas att lellman maar baettre snart 0ch att du faar sova.

Bella- GOERSNYGG mage!!!

Barn gör som du gör, inte som du säger.
Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~