• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • Spirit

Halloj!

Idag har Fabian haft kompisar här och lekt, kul!
    Fast de fick inte leka med hans hammare...!!!
    Och det var väl tur

Annars går det bra med sprayandet, lite biverkningar som svettningar och så men det går an. Ska ta blodprov på torsdag och se om jag är nedreglerad eller ej. Håll tummarna!

Nu ska jag dricka lite te och försöka lägga mig någotsånär tidigt......

• kaj04

nu ska jag sätta mig ner o skriva några rader, borde börja städa men det kan vänta några minuter till...

Datanissan: vinmiddag... det vill jag oxå gå på! men det får bli sambons thaicurry ikväll istället.
    yannick lyssnar mycket på astrid lindgren, både musik o hörböcker. köpte på mig madicken o saltkråkan i somras o det kan han ligga o lyssna på innan han somnar eller i bilen. sen gillar han gullan bornemark (gissa om man kommer ihåg alla sångerna). det roliga med honom är att han mest av allt gillar rockmusik o sånt som vi lyssnar på i radio. oftast sitter han i bilen o ropar att vi ska dra på högre, allt med mycket trummor o gitarrer i. tja är väl inte oväntat i ett hus med sambons 17 gitarrer . själv fick han ett riktigt junior trumset i julklapp.

om du har en nanny hos er, kommer hon att bo hos er då eller hyr ni lägenhet/ rum till henne? här är ju läget lika som hos er, dagis är sällsynt o dyrt. med ett barn kan det väl gå, men betala 2 dagisplatser, hjälp! jag skulle nämligen ALDRIG vilja ha någon inneboende. att alltid behöva "vara trevlig", inte kunna vara ifred när man vill osv. var själv inneboende au pair o det var inte alltid roligt för mig heller.

tjoppaloppan: wow! vilken fixare du är! bra idé att komma på att byta tyget!
    när jag väntade yannick stämde kinesiska kalendern in på honom, men min kompis skulle ha fått en kille o det blev en tjej. så jag skulle nog inte lite för mycket på den
    så ni har inte tjuvkikat? det är inte så vanligt i sverige vad jag har förstått. här har man ul varje månad o har sett bebisen minst 8 ggr innan förlossningen, då vet man oftast vad det är OM man vill veta.

Bella: krupp är inga roliga grejer! vet inte hur jag skulle reagera om yannick inte kunde andas, panik antar jag! vad kommer det från? medfött eller är det bakterier? här har vi varit skonade från såna hemskheter.

Spirit: håller oxå tummarna för dina prover imorgon!

• kaj04

ups tryckte fel.... här kommer mer...

astral: GI har jag aldrig provat, är det inte krångligt? jag hängde med på aftonbladets viktklubb förra året o gick ner 10 kg (min sambo 14kg) o det var lätta recept o god mat, som jag fortfarande lagar. men nu har jag blivit lite lat igen o för godissugen... det är tur att vi har en cross trainer i källaren o där trampar jag o ser på film. kombinerar nytta med nöje o så många filmer har jag inte sett på länge! kan till o med ha yannick med mig, han skuttar runt o leker i en timme när jag tränar.

själv väntar jag med spänning på fredag, då ska jag till läkaren o diskutera provsvaren igen. hade världens tur förra veckan o kunde ta proverna hos en jourhavande gynekolog, för min nye läkare hade sportlov precis den veckan jag fick mens o dag 3 var naturligtvis en lördag! jag hade inte orkat vänta ännu en månad bara för att kunna ta 2 blodprov, nu vill jag veta vad det är för fel (om det nu är det). vet inte vad jag ska hoppas på, har jag för högt prolaktin så kan det vara orsaken till mina mf o det kan ju kännas skönt att veta, samtidigt vill man ju gärna slippa undan mediciner etc.

vädret hos oss är underbart, med massor av sol o blå himmel. yannick är frisk o vi oxå (än så länge i alla fall). restauranten som jag jobbade för i höstas, som inte betalade som dom skulle har jag dragit in i en rättsstrid. har en försäkring för sånt o jag tycker att dom ska lära sig att betala enligt lagen! det är inte mycket pengar, ca skr 600, men det är principen!

jobbar nu lite extra när EHC Kloten (ett hockeylag här i schweiz som tränas av Anders Eldebrink) spelar hemma. dom har två restauranter o flera "barer" o det är roligt o framför allt bra stämning eftersom alla jobbar där för att dom vill o tycker att det är kul. de betalar inte sämre än den andra restauranten o vissa kvällar gör man skr 300 i dricks. ska jobba imorgon igen o sen blir det play off, hoppas naturligtvis att dom ska gå till final, så jag kan jobba fram till vi åker till Bali.

resan är bokad o första nätterna tillbringar vi i ubud. ser fram emot sol o värme o ladda batterierna efter det senaste året.

kram till er alla!

• kaj04

ups, jag tog död på "min egen" tråd...Generad

• Bella8

Näädåååå Kajsan! Jag är här men lite busy med olika saker som... rensa papper (ännu ej klart!), rota igenom kartonger med tygprover i källaren på jakt efter det ultimata tyget att sätta i mitt "nya" linneskåp, omplantering av pelargoner samt allmän surfning på nätet för att hitta det ultimata överkastet till CharlieBoys rum (måste byta ut det rödrutiga mot ett mer pojkaktigt, eller vad säger ni)... Mycket i görningen va?! Och dessutom med en jättemage!

Men även jag undrar vart alla är???! Messade Lyllo om tråden häromdan en har inte sett skymten av henne och vart är Jussan, Marsmamma och Cina?

Spirit: Skönt att sprayningen går bra! Men när är det liksom dags då för nästa steg? Du har säkert berättat detta tidigare men jag minns inte... sorry!

Kajsan: Håller med! Jag skulle bli galen av att ha en nanny boende hemma hos! Ser också framför mig hur vi skulle få hålla igen surhet, humörsvängningar och allmän trötthet... men det kanske bara vore bra med tanke på både mitt och Ts humör!

Ja kruppen ja! Vissa säger att det är ärftligt, andra inte. Men jag tror på en viss ärftlighet då min bror hade svår krupp när han var liten. Då var det bara för Mamma att ringa ambulans för akut färd till Västerås Centralasarett då Sala (där vi bodde) inte hade sådana resurser... Sedan fick Mamma lämna honom där och åka hem igen för på 70-talet var det inte tal om att sova kvar med barnet... märkligt va och ganska så skrämmande!

Charlies krupp kommer alltid i samband med en förkylning, förutom denna gång då förkylningen inte blommade ut utan bara blev lite rinnsnuva. Men för honom verkar det som att våren är värst! I höstas hade han bara 2 lätta omgångar som gick över på 1-1½ timme...

Haha, rätt ska vara rätt! Jag gillar ju rättsstrider och är en ytterst ärlig och rättvis människa och även min chef fick se till att betala två månaders uppsägningstid (dvs sjuklön) efter samtal med facket. Nu gick inte jag in i en rättstrid (då jag inte orkade!) men hade jag gjort det så hade chefen fått betala skadestånd till både mig och Sveriges Arkitekter. Själva grejen är att hon betett sig svinaktigt mot oss anställda i många år och jag hoppas att hon fick en rejäl knäpp på näsan när facket ringde!

Ska verkligen hålla tummarna för ditt besök hos läkaren imorgon! Hoppas, hoppas att du får några bra, vettiga svar och lite info om hur gå vidare!

Tjoppan: Ser att du är online! Hur mås det med gravidmagen - det är INTE långt kvar nu!

Tjing, nu ska jag fortsätta!

• Bella8

Måste bara visa överkasten jag hittat på nätet... så snygga och skulle passa så bra till färgerna i Charlies rum! Men tyvärr är dom svindyra och finns bara i USA...

PineConeHill_spinnaker_lg.jpg

PineConeHill_Starboard_lg.jpg

• Lyllo

Hej allesammans! Här har man varit lost in cyberspejs ett tag, hittade er inte och det tog flera dagar innan jag förstod att gamla tråden var stängd.

Vi har varit på babysim idag och Kajsa har snart sovit två timmar. I em ska vi hem till en granne som har jämnåriga barn och leka, det ser Majken fram emot.

Kajsan, hoppas verkligen du får vettiga besked. Håller tummarna.

So Nice - Vi kör bara ståbräda och det funkar utmärkt. Jag tror det helt beror på hur storasyskonen beter sig. Majken gillar att gå själv, sover aldrig middag och kan stå hur länge som helst på brädan så det funkar jättesmidigt. Hon har aldrig sagt ett ord om att hon hellre skulle vilja sitta i en vagn, jag tror helt enkelt inte hon förstår att det skulle kunna vara möjligt. Kajsa tycker det är toppen att titta och lyssna på Majken när hon står på brädan och underhåller. (Det är dessutom billigare med en beggad ståbräda för 250:- istället för en syskonvagn för 7-10 000:- )

Dagis - Jag gillar verkligen möjligheten att kunna ha syskonet 30 timmar på dagis som är möjligt här i Sthlms kommun! Därmed inte sagt att jag inte har dåligt samvete ibland och undrar varför dagens mammor (läs: jag) inte kan vara hemma med två barn som "det var förr".

Men de dagar jag är hemma med båda hinner man inte med så mycket mer än själva logistiken, jag byter, lagar mat, matar, söver på löpande band och det känns som om det ena barnet hela tiden måste stå tillbaka för det andra: "Vi kan inte gå ut nu Majken för Kajsa ska äta". "Nu får du vänta Kajsa, jag kan inte bära dig nu för jag läser för Majken" etc etc. Nu kan jag ägna mer tid till Majken efter dagis eftersom K fått total uppmärksamhet hela dagen och är nöjd och glad bara hon får vara i Majkens närhet.

30 timmar är bra för då kan man lägga upp sin egen vecka utan att vara styrd av dagis tider, samtidigt som M får kontinuitet och bra sammanhållning i sin grupp. Majken är tex ledig måndagar för då kommer mormor och så hittar vi på något kul. Övriga dagar går hon 9.15 -15.00 men ofta hämtar jag tidigare på fredagar.

När Kajsa var nyfödd upplevde jag att Majken tyckte det var skönt att komma iväg och leva "sitt liv" och ta en paus från den nya familjesituationen. Idag vet jag att hon verkligen gillar sitt dagis och sina kompisar och att de gör så mycket kul!

• Sus69

Jag är här.. Men är slut till både kropp och själ.. Det är slitigt att flytta, jobba,renovera, sköta om barn och hund samt vara en trevlig partner.
    Ni pratade om bantning, jag är en bantardrottning! Har nog bantat halva mitt liv, utan framgång. Min osunda relation till mat och sötsaker, sitter djupt rotat i mitt inre. Jag är en matmissbrukare som äter när jag är glad, ledsen, stressad, trött osv.. Det vore min högsta önskan att få bukt på detta och nå en sund vikt. Trådsaml blir jag aldrig men en hälsosam vikt vore inte fel.. Detta vart ett ego inlägg, men jag läser allt ni skriver och det är väldigt kul att få följa er i era liv.

Kram Sussi

• Lyllo

Ps Bella: Vi har också spelat pampersskivan som galningar här hemma *Rocke rocke spindel*

Barnskivor - Jag vet inte riktigt vad skivan heter men det finns en "samlingsskiva Mamma Mu" med bara visor, alltså ingen saga eller berättelse. Den har iaf blått omslag. Den innehåller oerhört simpla visor med lätt text och Majken älskade den när hon var liten, för hon kunde både höra och förstå texten till alla låtarna. Rekommenderas varmt.

• Datanissan

Lyllo, vad bra du beskriver det om att ha tvaa barn samtidigt hemma. Precis saa har jag det fast haer har Thor faatt staa tillbaka mest hela tiden eftersom Wilde har varit saa kraevande. Han har blivit saa mycket baettre men det aer inte laanga stunder Thor faar ostoerd uppmaerksamhet. Har haft nanny foer att kunna packa upp efter flytten men kommer att fortsaetta ha det foer att kunna laemna hemmet naagra timmar ensam foer att kunna klippa mig eller gaa till laekare ELLER goera ngt med Thor ensam. Pre-school boerjar i september och det kommer nog bli jaettebra foer Thor. Igaar var vi dock ensamma under dagen och Thor, Wilde och jag hade jaettemysigt hela dagen med minimalt antal utbrott och dylikt. Han foeljde tom med in efter att ha varit ute och lekt vilket aer en foersta gaang (annars brukar jag faa baera in honom medans han skriker och sparkar).  

Marsmamma - det finns hjaelp att faa naer det gaeller mat. Hoer om du inte kan faa prata med en kurator om det aer riktigt illa. Sjaelv tycker jag det som hjaelpt mig aer att faa regelbundna vanor, ngt som kanske aer svaart med tanke paa renoveringar och dylikt. Sjaelv aeter jag extra mycket naer jag aer stressad eller har traakigt. Foer mig fungerar viktvaektarna som jag alltid tar till naer jag troestaetit foer mycket. Har dock blivit saa mycket mer avslappnad med aaren. Hoppas dock att det kaenns baettre naer ni vael har blivit faerdig med renoveringarna. Vi renoverar inte direkt men braakar varenda dag aendaa om moebel koep och dylikt. Inte laett naer man aer gift med en man som inte direkt uppskattar skandinaviska moebler/design. Jag ger oftast upp eftersom jag inte tycker att det aer vaert att vi  braakar om materialistiska grejer naer det finns saa maanga andra saker som aer viktigare i ens samliv. Resultatet blir dock ett hem daer jag inte alltid kaenner att det aer min stil.

Apropaa stil, Bella var hittade du oeverkasten? Ska bestaella Stokke stolar paa naetet till Thor och Wilde och kanske kan passa paa att skaela din idee om du tycker det aer OK? Vi koeper mycket paa naetet i USA och betalar sedan tull naer vi tar upp vaara varor hit. Det sista var en industriell kyl samt ny tvaettmaskin och torktumlare.

Angaaende krupp- brorsans pojk som aer foedd 2003 har haft flertaket per aar saa jag kaenner igen historiken. Han fick sina polyper i naesan bortopererade nu i hoestas och har sedan dess slutat snarka, sover baettre samt har inga kruppanfall. Trodde inte man gjorde det laengre men det goer man tydligen ibland.

Min brors fru hade BF igaar med sin nr 4! Oj vad spaennande det aer. Hon har 3 pojkar sedan tidigare varav de sista tvaa med min bror. Klart att man mest oenskar att barnet hade varit friskt men det hade varit saa kul med en liten tjej till i familjen (hittills aer bara ett av min mammas sex barnbarn tjej). Min svaegerska operades foer brusten blindtarm i vecka 28 och ska nu foeda vaginalt. Tuff tjej som trots massort av foglossning knappt har klagat. Saa nu hoppas jag verkligen paa att hon faar en snabb och laett foerlossning. 

Barn gör som du gör, inte som du säger.
Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~