• förstagångsmamma83

Småttingar i Kiruna 07/08

Hej.
    Tänkte att vi skulle starta en egen tråd för oss som fått barn i slutet av 2007 och början av 2008 där vi kan diskutera allt som rör oss, som blöjbyten, sömn och utveckling .
    Tänkte även att vi kanske kunde starta en..eller flera mamma barngrupper då vi kan träffas IRL, så att även våra småttingar kan få nytta av FL.
    Hoppas ni med små i Kiruna hittar hit.

/Johanna och Oscar

• Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08
  • Nenny86

God kväll!
    Vi har också anmält oss till mamma bebis gympan. Ska bli riktigt roligt :) Lite extra träning förutom den träningen man försöker komma i väg på å fort någon kan vara med Viggo.
    Var och tränade i dag faktiskt. Första träningen som jag verkligen tog i, nog för att jag hade en jävla tränings värk sist också men klart när man inte tränat på över ett år.

I morgon är det bvc, roligt att se om han vuxit mycket. Det var nästan två veckor sen sist.

Jo hade med mig receptet på pajen i dag till träffen men det var ju inte så många där men kan försöka skriva upp det här när jag får lite tid över här hemma. Nä ska ta och plocka upp här hemma nu medans Viggo sover och det blir nog tidig säng gång i dag har haft sån huvudvärk hela eftermiddagen. Men ha en fortsatt bra kväll och natt alla!

• aldenbo

skulle jätte gärna ha gått på gmpan, men e' juh så svårt att få barnvakt när hampus slutar dagis 12 redan, så då lär man juh missa många pass för att amn inte får banrvakt alla gånger. å alla man känner jobbar dagtid

Många jobbiga nätter har man haft nu, lilleman har haft ont i magen, å jag har ine ätit nå konstigheter så vette tusan vad det e'...inte vad jag vet i alla fall, men idag har han sovit i kapp på dagen det han missa under dom senaste nätterna, eller så har han bara vänt på dygnet å e' vaken i natt i ställlet.

• lyckansost

Vad roligt att vi blir så många på mamma/bebis träningen.Glad  jag var verkligen på gång med träningen men så kom förkylningen och nu känns det som att börja från noll det är så typiskt Det blir väl bra att ändra dag för vår del passar alla dagar utom måndagar.

Ikväll har jag och barnen varit på ranten efter en hel vecka inomhus på bekosnad av att kvällen inte blir som den brukar för vi den här tiden brukar alla sova för natten men nu sitter dom äldre barnen och tittar dvd och lilleman han sover men han bör nog vakna strax annars får jag ta fram pumpen.
     Kanske är han vaken lite längre i kväll och sover lite längre på morgonen det är jobbigt att kliva 5 jag som är så morgontrött!! 

Nu måste jag försöka få ungarna i sängen....godnatt på er!

• Pluppmor

hade varit kul med mammabebisgympa men eftersom jag inte vet när jag har barnvakt åt Alvin så vågade jag inte anmäla mig. Hade verkligen behövt komma igång nu, har börjat få ont i ryggen.

För mig hade onsdagar passat bra. Är med Alvin på musiklek på tisdagar.

vinternatt:vi har inte testat skidor, men däremot pulka och det gillar han-så länge det rör på sig...

• Blåbärspaj

Vart ska man anmäla sig?sportsclub?ringa?

• Pluppmor

november: läste precis om bvc träffar för bebisar födda i november. Gäller det bara förstagångsmammor? Eller får alla bebisar födda i nov vara med?

• Biiiii

Blåbärspaj: Anmäl dig hos Sportsclub, tel 81050. skynda dig! fanns bara 20 platser.

• Blåbärspaj

Tack..ska ringa imorgon om man nu kommer ihåg.Man har ju så fulltupp här i byn förutom att ligga o pilla sig i naveln

• Nenny86

Krämig Jordgubbspaj

Deg: 100g smör
    1,5 dl socker
    1 ägg
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Fyllning: 250g skivade jordgubbar
    3 dl gräddfil
    1 ägg
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl socker

Blanda alla ingredienserna till degen och tryck ut den i en pajform. Fördela det skivade jordgubbarna jämt över degen. Rör i hop grädfil, ägg, vaniljsocker, strösocker och häll röran över jordgubbarna. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter. Serveras kall.
    Jag kan rekomendera att använda matberedare när man blandar degen. Ska vara smulig när den läggs i pajfromen och då ska man trycka till den med fingrarna innan fyllningen ska i. Men som sagt matberedare är att rekomendera.

Så det var receptet på pajen jag serverade på träffen :)
    Nä nu ska vi sova här!

• November2007

Pluppmor - Har ingen aning om det bara gäller förstagångsmammor.. BVC-carina ringde till mig och frågade om jag var intresserad. Du kan nog ringa dit och fråga. De vill säkert ha in fler mammor. Hon pratade om att träffarna kunde bestå av att läkaren kom och informerade om infektioner bla. så man får visst lite info också, inte bara mammasurr :)
    Det skulle visst börja 8 maj kl 15 om de fick ihop tillräckligt med föräldrar.

Men då kom jag ju på att det funkar med mammaträff på onsdagar eftersom BVC-grejjen är kl 15 först.. Får väl åka från ett ställe till ett annat.

Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08