• förstagångsmamma83

Småttingar i Kiruna 07/08

Hej.
    Tänkte att vi skulle starta en egen tråd för oss som fått barn i slutet av 2007 och början av 2008 där vi kan diskutera allt som rör oss, som blöjbyten, sömn och utveckling .
    Tänkte även att vi kanske kunde starta en..eller flera mamma barngrupper då vi kan träffas IRL, så att även våra småttingar kan få nytta av FL.
    Hoppas ni med små i Kiruna hittar hit.

/Johanna och Oscar

• Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08
  • aldenbo

hoff har lämnat bort pontus första gången nu. gjorde så ont i hjärtat, lämnade han hos min kusin, å jag vet att hon e' hur bra som helst med barn, men ändå e' man nojjig, var på lassa, så hade god lust att ha på mobilen fast man inte fick det för att vara anträffbar om det skulle vara nåt.  men hade inge val, lite småt jobbigt att ha med en bebis när man ska till läkaren. Det hade iaf gått hur bra som helst han hade sovit mest av tiden, sen hade han vaknat å han hade varit på bra humö bara gnält efter ett tag å då gav hon lite ersättning, å han var jätte nöjd helatiden, å så fort jag kom började han böka

vet inte heller vad man ska göra för att få dom att ta flaska, har inte haft nå problem på någon av barnen, dom har tagit det hur lätt som helst. så har varit lätt att lämna han med pappa så har han kunna ge ersättning. gillar inte att pumpa, eller jag har som inte riktigt ro att göra det så han har fått ersättning dom gångerna. och nu har vi börjat ge ersättning på kvällen innan det e' dax för natt, verkar som om han aldrig blir riktigt nöjd på kvällarna, å nu sov han 6,5 timme i sträck utan att vakna. men la han redan vid halv 9, å gick själv å la mig först vid 12 så man fick inte själv en så lång sammanhängande sömn., men e' man dum å e' man dum å går å lägger sig så sent.

• Biiiii

Lyckans ost: jag har samma krux med Kerstin när hon inte vill ta flaskan. Hon blir ju inte mätt av min mjölk på kvällarna så hela kvällen i princip går åt till att mata henne när inget annat än bröstet duger.. tänk att det kan vara så mysigt med bröstmjölk?? =)

Vi ses på torsdag alla som kommer!

• förstagångsmamma83

lyckansost: en batteridriven acta graco gunga har vi. kan lägga ut en bild på oscar i den. är hur bra som hellst, nu sover han igen. han har vart på så bra humör hela kvällen nu. har testat att ge gröt nu istället för vid 00, för då är han så trött så han orkar bara äta ersättning.
    Idag förvånade han mig. Han vaknade vid 5 för att äta och så la jag tillbaks honom i spjälsängen, och när kl var 8.45 vaknade jag, men ingen oscar var vaken då, var tvungen att peta lite på honom för att se att han fortfarande levde. han behagade att stiga upp 9.15 istället. så länge har han aldrig sovit . Sen var det full rulle med gåstolen, eller iaf på knapparna. måste täcka över ljudutströmmningen med ett tunnare skumgummi kommer bli galen annars på denna gåstol.

funderade här annars på att vi kanske skulle behöva börja begränsa oss. smart får vi inte plats i ett vardagsrum, alla är ju givitvis välkommna hit på fl, men hur många får man egentligen plats i ett vardagsrum. Är kanske lagomt om pontus är den minsta men barn som föds efter de kanske får starta en egen mamma barngrupp....vad tror ni andra??? Vill ju inte att det ska bli så att ingen vill ha mamma barnträff hemma hos sig för att vi är för många, tanken är väl ändå att det ska rulla runt så att man bara behöver ha det kanske var 8-10 vecka....ge era synpunkter.

nä om man skulle tvätta lekfilten som oscar lyckats kissa på, han är inte så pricksäker på att pricka kisskyddet

Mammas prins Oscar 071210
  • Pluppmor

aldenbo: syskonvagn är himla bra. Algot tvingas sova när storebror ska sova så de fick ganska snabbt samma dygnsrytm. men det går fortare än man tror att finna sig till rätta med 2.

lyckans ost: Algot ville inte heller ta flaska varken av mig eller Niklas. Men så testade min syster när hon var här och Algot inte var hungrig (trodde vi) å det funkade. han vägrar ta flaska i famn, men i sängen eller babysittern går det bra. Lustigt.

förstagångsmamma: vi kommer också på torsdag

• vinternatt

Hej!

Nu är vi tillbaka efter att ha varit borta några veckor så vi kommer också på träffen på torsdag. Vi har ju missat de två senaste träffarna men vi har längtat efter att få gå på dem..

Elsa har ju ammat hela tiden men under de sista veckorna har vi av olika anledningar varit tvungna att börja ge henne flaska med tillägg så nu duger inte jag längre förutom på morgonen. Vi har prövat två olika nappar på flaskorna. Den första fungerade inte alls men den andra gjorde det så ett tips till er som har barn som inte vill ta flaskan är att pröva olika nappar. Det finns också särskilda drickkoppar som man kan köpa på apoteket som jag vet att några använder för att ge ersättning i så att barnen inte vänjer sig vid flaskan och ratar bröstet.

Jag hoppas att ni har haft det bra och ser framemot att träffa er och era småttingar på torsdag. Ha en trevlig kväll!

• November2007

Hallå hej..

Oj vad det var mycket skrivet här sen sist!

Vi är uppe i Björkis i husvagnen och myser.. Första dan som vädret är halvdant och pigan verkar ha fått förkylning. Hon hostar och kraxar så idag håller vi nog oss inomhus!
    Hoppas att förkylningen lagt sig till måndag då det är dags för första plasket på babysimmet.

Vi kommer inte på torsdag,och förmodligen inte de andra två torsdagarna heller eftersom det är tänkt att vi ska vara här uppe i 3 veckor, med undantag för varje måndag då vi åker hem och simmar.

Ha det bra!

• Little Lady In red

Hej hej

vinternatt: kul att ni är tillbaka och hoppas att ni mår bra

Jag och Sigge hinner inte heller komma imorn för vi har babymassage...

Är det nån av er som har nån erfarenhet av mamma/bebis-gympa och vill dela med er av några bra övningar? Vi tänkte nämligen ev köra igång med det här i vår om det finns intresse...

• aldenbo

Little Lady In Red: tyvärr inga övningar, men låter juh jätte kul med mamma/bibsgypa. känns som om det kan behövas

Finns det någon lista på alla som e' med i gruppen? vi gjorde väll en eller kommer jag ihåg fel?

• Blåbärspaj

mamma/bebis gympa vill jag va me på

• Nenny86

Ja det lät intressant med mamma/bebis gympa. Vart var det tänkt att det skulle vara?

I natt har lillkillen sovit mellan 00.00-07.00 utan att jag behövt amma. Helt underbart måste jag ju säga. Dessutom äter han bara en gång på kvällen inte som tidigare var tredje timme. Blir bara bättre och bättre men just att få sova sex sju timmar sammanhängande sömn, är ju suveränt.

Vi kommer också i morgon på träffen :)

Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08