• förstagångsmamma83

Småttingar i Kiruna 07/08

Hej.
    Tänkte att vi skulle starta en egen tråd för oss som fått barn i slutet av 2007 och början av 2008 där vi kan diskutera allt som rör oss, som blöjbyten, sömn och utveckling .
    Tänkte även att vi kanske kunde starta en..eller flera mamma barngrupper då vi kan träffas IRL, så att även våra småttingar kan få nytta av FL.
    Hoppas ni med små i Kiruna hittar hit.

/Johanna och Oscar

• Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08
  • Biiiii

Hej på er!

Va spännande det ska bli att prova på mamma/bebisgympan! Ser verkligen fram emot det!

Har ni tänkt på vilka färdigheter man utvecklar som småbarnsförälder? Tex. har jag blivit jätteduktig på att vyssja runt på skruttan med ena armen, medan jag klär på henne med andra handen, samtidigt som jag sjunger ngn truddelutt, klarar inte riktigt av att knyta mössan med en hand än men det kanske kommer... Sedan har man utvecklat ngn teknik för att sitta och äta samtldigt som man har henne i famnen. Plocka upp saker från golvet med fötterna har jag också blivit riktigt bra på! =) Nä nu ska jag bänka mig framför tv:n och kolla Desperate Housewifes och ta mig en negerboll =)

Trevlig kväll på er!

• Nenny86

God morgon!
    Skönt med sol ute inte fullt så jobbigt att kliva upp när solen lyser in genom fönstret. Fast måste ju erkänna att man är nog rätt trött har sovit dåligt det senaste nätterna. Kan ju vara för att jag inte lägger mig i tid och så har man ju en liten kille som har börjat vakna tidigt. Inte för att det gör nåt till klockan sju liger han och pratar för sig jälv och bryr sig inte om att jag sover. :)
    Undra om man ska orka sig ut i kväll och kolla på majbrasan, kunde ju faktiskt vara roligt att göra det. Viggs första majbrasa tror ju dock han skiter i det.

Funderade på hur sabbt tiden går. På söndag blir ju lillkillen tre månader och då får jag äntlgen ge honom smakportioner. Har förberett och vart och inhandlat potatis åt honom. Nä måste verkligen äta frukost nu annars svällter jag ihjäl sen och sen blir det nog ett bad för Viggo tycker att han börjat lukta lite surt :) Ha en fin dag alla !

• Blåbärspaj

jag köpte risgröt med banan smak till ungen igår, den verkar vara en ny favvo, gick ner hur fort som helst!(jag tyckte åxå den var himla god:P)

Sen har hon fått låna en springstol, den är kul, hon springer runt som hon aldrig gjort annat :)

Få se vad vi gör nu när det är ledigt, det är sagas pappa som ska bestämma, kanske blir det norge eller byn eller vetetusan..vi ser ju om han bestämt sig när han kommer hem..

• lyckansost

Vilket väder, superskönt ute är bara in en sväng för att mata lilleman. Ikväll blir det valborgsmässofirande i Kurra det brukar vara mycket folk, gott fika och jättemysigt!!

Ja visst går tiden fort vi var på tremån kontroll på BVC i veckan, allt var bara bra nu väger han 7440 g och är nästan 68 cm lång!! Det blev ingen spruta eftersom han fortfarande är lite snorig efter förkylningen.

Ha en bra helg allihopa nu ska vi ut i finvädret igen!!Glad

• aldenbo

var i går å på bvc med pontus, vägde lite över 5kg, kommer inte ihåg var hon sa riktigt, å var 58cm lång, nå växer dom aldels för fort nu i början, man hinner juh inte med, köpte 2 påsar med blöjor i storlek 2, å nu efter en halv påse så e' dom försmåa
    men syrran ska ha bebis i juni så hon får ta dom i alla fall

Har varit varje dag å gått nu, snacka om härligt väder vi har, men dock så svårt att klä dom små, man e' rädd för att ha förlite kläder ute å så blir dom svettiga istället. vad har ni för nåt på era små nu såna dagar som idag?

Äntligen har vi efter 2 veckors ringande fått tag i pastorsexpeditinen så vi fick en doptid

trevlig valborg

• förstagångsmamma83

riktigt fint väder ute idag. oscar har dock börjat krångla efter en timme ute och han vill absolut inte ligga ner i vagnen så ser som inte fram emot att gå ut och gå. har på honom ett par byxor, är dom fodrade har jag bara dom och om det är kalsongvarianten så har jag strumpisar under. sen har han bara body och en vårjacka, mössa och vantar och tossor. har skippat åkpåsen så nu har vi ett tjockare barntäcke som han ligger på, för att kunna dra upp om han vaknar och vill sitta upp....försöker med alla trix för att få promenaden att gå någorlunda smidigt iaf.
    nä får se vad vi hittar på idag. var på valborgsgrillning och bastu igår, som tur var, var det i ett 2 våningshus så kl 21 gick oscar och sov i dubbelsängen på övervåningen, och vaknade inte ens när det var dags att åka hem
    ha en fortsatt trevlig helg. hoppas på finväder resten av veckan oxå

Mammas prins Oscar 071210
  • Biiiii

Hej!

Kerstin har på sig en fleeceoverall och mössa, tjocksockar och vantar nu när vi är ute. Vi har inte heller kvar åkpåsen i vagnen utan bara fleecefiltar. Hon är ju inte så förtjust i sin vagn så vi har de här varma dagarna varit o promenerat med bärselen istället, och det har också funkar bra, har inte mer kläder på henne då heller, hon sitter ju ganska skyddad i den så den värmer nog lite den också. Det gäller bara att se till så hon inte får solen i ögonen när hon inte ligger nerbäddad i en vagn, och sedan är jag ganska nojjig med mössan att hon inte får drag i öronen.

Men annars så är det nog vanligare att man bylsar på de alldeles för mycket kläder, nu är det ju ändå 13 grader varmt ute. =)

Nu ska vi fara upp till Björkis igen i detta alldeles underbara väder!!! Måste passa på att vara där nu för det är inte många veckor kvar av säsongen.

Trevlig helg allihopa!!! Hälsn Frida o Kerstin.

• Pluppmor

ja vilket härligt väder! Här är det fortfarande sjukt så jag får bara titta på det inifrån
    Visade sig att det var öroninflammation, på ena örat för Alvin, på båda för Algot. Inte kul. Nu är det slut med babysimmet för våran del. Algot får inte bada igen förrän om 3-4 veckor.

Hoppas ni är ute och njuter av finvädret och grillar lite korv.

• Blåbärspaj

Aj, stackars ungar med öroninflammation
    Vi har kommit hem från norge idag, mellanlanda hos sagas mommo.skönt som attan att känna havsdoften, tyckte nog saga också, hon har sovit minst lika gott som jag

• Nenny86

Hej alla!
    I dag är min lillplutt 3 månader och dagen till ära bakade mamma en tårta för att fira. Viggo fick potatis istället, vet helt ärligt inte vad han tyckte om det.

Hade ju lämnat Viggo i baby gymet när vi fikade eftersom han somnat dit men så hörde vi ett skrik och sprang dit. Då har han lyckats vända sig från mage till rygg. Så sart vänder han väl åt andra hållet också. :) Stolt mamma blev man.

Helgen för överigt har vart ganska trevlig. Har vår städat här hemma och nu känns det som ett hem igen och inte en soptipp. Efter allt städande kände jag att jag var förtjänt av att få gå ut så jag lämnade killarna hemma och drog på fest. Var nykter men ändå riktigt trevligt att komma ut hemifrån. Var lite orolig för hur det skulle gå hemma men Viggo åt från flaskan och somnade nästan direkt efter det. Skulle även ha gåt på krogen men såg så dött ut när vi kom upp till stan så jag promenerade hem. Får helt enkelt bli en annan gång. Nu blir det vara att ta det lungt min sambo åker till gränsen i morgon så då blir man ensam med lillen igen.

Blir det någon träff nu i veckan?
    Hoppas alla har haft en bra helg och valborg! :)

• November2007

Äntligen hemma, för gott (nästan)! Inget mer björkis på minst två veckor iaf då vi ska hämta hem vagnen!

Tycker också vi ska försöka hinna med en träff till veckan. Var ju evigheter sen man såg er. Det är bara Johanna (förstagångsmamma) som jag promenerat med..
    Nån som känner sig sugen att ha den?
    Vilken dag sa vi? Onsdag eller?

Jag har skola hela veckan, grupparbeten och lektioner så jag hoppas vara ledig på ons kl 13.. Sen får jag se om jag har tid att gå på mammagympan på tors så det inte är grupparbete då också. Har ett arbete som ska vara inlämnat på torsdagkväll nämligen..
    Lääääängtar till sommarlov mer än någonsin nu!!

• Biiiii

Hej hej!
    Då var man hemma från Björkis igen, vilket underbart väder det varit!!! Dock inte idag, men jag är glad när det regnar också för då smälter snön bort, jag vill ha sommar nu! =)
    Nästa helg blir det inget Björkis för vår del, då har ni 3-månaderskalas istället =) Få se om Kerstin gör som Viggo, sin första vändning precis på tremånadersdagen. =)
    Hoppas det blir träff i veckan, vi kommer gärna!

• lyckansost

Godmorgon på er!
    Då var det måndag igen, i helgen har vi bara njutit av vädret, vart en sista tur med skotern och plockat undan skidor och andra vintersaker för nu får vintern vara över för vår del. Den här tiden är det värsta med att bo här uppe när det varken är vinter eller sommar.

Igår fyllde August 5 år vi hade först barnkalas på Gk norra norden sedan kalas hemma för släkten dom närmaste dagarna kommer vi att få bygga lego på längden och tvären.

Få se när Alfred gör sin första rullning, han vill dock mest sitta uppe i famnen, man har liksom väntat lite på att han ska bli 3 mån för det är från den här tiden det börjar hända så mycket med barnet!

På onsdag ska vi till Gve med Alfred, dom gjorde inget hörseltest när vi låg på BB så nu ska vi ned och göra det på ons, hinner vi kommer vi på träffen. Vi är ju i flyttartagen men när vi har flyttat klart så har jag gärna en träff hemma i vårt nya hus!

Pluppmor: Hoppas att ni är på bättringsvägen, det är inte roligt att vara sjuk så länge.

Ha en bra dag allihopa

• förstagångsmamma83

vart tog det super fina vädret vägen, från tunika till långkalsonger...men detta är väl traditionellt majväder. går fortfarande inget vidare med att dyka med oscar på babysimme, får väl se om vi tar oss till badis på söndag själv och tränar, kanske att han behöver lite lugn och ro. nu börjar min semester. J är i gränsen och oscar har precis somnat, ska bara njuta av tystnaden och själv gå och sova på en stund. bara hänga tvätt och fylla diskmaskinen först....tjejgrejer (tänk om man ändå vore kille).
    hoppas oxå på träff på onsdag, för vi kommer då, om det blir nån. hoppas bara att nån antar utmaningen (som inte behöver bli till nån direkt utmaning)

• förstagångsmamma83

vi får förresten försöka gemensamt komma ihåg att den 12 bör vi göra ett nytt forum så vi hittar varandra....eller jag skulle kanske göra det nu när jag väl kommer ihåg det... är nog lika bra

• Pluppmor

Vi ska också till Gällivare på onsdag. Alvin ska och kolla sina öron och ev planera för operation.
    Men nästa vecka träffas vi gärna.
    Det går bra att vara här också, nån vecka när N har ledigvecka så kan han och Alvin åka på egna äventyr när vi ses.

Lyckans ost: å så härligt att få flytta in!

Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08