• Felicia6

***Skelleftetråden***

Så har då ännu en tråd tagit slut för oss så här är våran nya.
    Välkommen in både gamlingarna och om det tittar in några nya

Våran gamla tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27152047.html
    Tänk att vi är inne på våran 12e tråd

Här hittar du presentationerna av oss som hänger här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19847492.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23725059.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27151895.html

Familjecentralen Knuten brukar många vara till.
    Här är deras hemsida där du hittar öppettider och annat smått och gott:
    http://familjecentralen.skelleftea.org/index.php
  • Svar på tråden ***Skelleftetråden***
  • maltazar
    skrutteluttan74 skrev 2008-02-28 22:32:41 följande:
    tror det va i Lycksele hon gjorde förra,men denna gång vet jag inte,men jag skulle tro de,annars är det ngn stans i NorrbottenÄr det magsäcken du minskat då eftersom du får äta allt ?? Min kompis gjorde det för ett par år sen,men gick upp igen & nu ska hon göra en annan variant och kommer därav att få käka vitaminer /mineraler varje dag,dessutom kommer hon inte kunna äta typ godis,fika, fett med mera...
    man ska ju passa sig för sånt i vilket fall som.. Det är ju oftast det som gör att man går upp igen. Kroppen kommer ju alltid se ut så som man behandlar den.. Äter man mkt fett och har en kropp som lägger på sig så kommer den ju göra det också..
  • maltazar

mm.. är säkert därför, men dumt tycker jag det är..
    Dock har jag svårt att förstå de extremt hårda reglerna här, att ta med sig barn på praktikplats eller arbetsplats för den delen ser jag inget fel i.. Alla barn har väl följt sina föräldrar någon gång..

skrutteluttan74 skrev 2008-02-28 22:43:30 följande:
    nä,dom har nog inte och dom har ju till och med svårt att få vikarier såååå...
  • skrutteluttan74
    Felicia6 skrev 2008-02-28 22:23:37 följande:
    kapningen En sk Gastric bypass Det är den dom oftast gör nuförtiden. Vissa lasarett gör inte dom andra metoderna längre
    Ok...jag ville också göra en Op,men jag låg några kg under,så min läkare sa att då fick jag gå upp och höja mitt BMI och det var jag inte sugen på...så jag har börjat försöka gå ner på annat sätt...jag får inte...( eller får och får ) banta,för dom säger att eftersom jag har ett "gäng " diskbråck i rygg & nacke så kan man tydligen få mer mellan dom som är om man bantar för mycket...'

Hade visserligen aldrig hört talas  om det,men träffade en professor från Uppsala i Umeå,(har månads träffar på Ortopeden i Umeå) som berättade detta....jag tyckte det lät hel sjukt och började "fnissa" Då tog hon fram studie rapporter och "slängde" på bordet...Oppps..sen var det färdig fnissat...

Men jag har typ 20 kg att "forsla bort" från min kropp...Vilket itne är det lättaste utan hjälp,då man inte kan röra sej så smidigt pga av sjukdom
  • skrutteluttan74
    maltazar skrev 2008-02-28 22:43:53 följande:
    man ska ju passa sig för sånt i vilket fall som.. Det är ju oftast det som gör att man går upp igen. Kroppen kommer ju alltid se ut så som man behandlar den.. Äter man mkt fett och har en kropp som lägger på sig så kommer den ju göra det också..
    jo man ska ju det....jag äter mycket fettreducerad mat,pga av sjukdom sen jag var 20...äter jag en pizza ( vilket jag ibland INTE kan låta bli) ja då rinner den formligen ur mej..Men det är ju gott så länge de varar...Men inte värt slöseriet på pengarna,så då ungarna och gubben käkar pizza blir det sallad för mej
  • skrutteluttan74
    maltazar skrev 2008-02-28 22:45:02 följande:
    mm.. är säkert därför, men dumt tycker jag det är..Dock har jag svårt att förstå de extremt hårda reglerna här, att ta med sig barn på praktikplats eller arbetsplats för den delen ser jag inget fel i.. Alla barn har väl följt sina föräldrar någon gång..
    Oja,till och med jag då jag var liten...pappa var körskole lärare och nog har jag suttit bak ,tyst och ritat då folk övnings kört...de va skit kul...minns de än idag
    Lika på mammas jobb,hon jobbade på onkologen då vi bodde i Uppsala,natt jobbade hon och jag va till och me där..bara för att jag ville se vad mamma gjorde så att säga...

Mina ungar som blir 14 och 12 va me mej också på den tiden då jag jobbade,dom trivdes super där och övrig personal hade ju så mycke äldre  barn än mina,så dom blev ju allas gullisar...
  • maltazar

Att man inte får banta pga diskbråck har jag då aldrig hört...
    Mamma har/har haft det och hon har bantat till och från hela mitt liv ungefär... Är nu senare åren hon fått diskbråck, men nog har hon bantat då iaf.
    Men egentligen ska man väl inte behöva banta ens heller, bara lägga om kosten och äta ordentligt och nyttigt så ska man i regel gå ner.. Men klart det blir svårare om man inte kan röra sig så mkt :/

skrutteluttan74 skrev 2008-02-28 22:48:13 följande:
    Ok...jag ville också göra en Op,men jag låg några kg under,så min läkare sa att då fick jag gå upp och höja mitt BMI och det var jag inte sugen på...så jag har börjat försöka gå ner på annat sätt...jag får inte...( eller får och får ) banta,för dom säger att eftersom jag har ett "gäng " diskbråck i rygg & nacke så kan man tydligen få mer mellan dom som är om man bantar för mycket...'Hade visserligen aldrig hört talas  om det,men träffade en professor från Uppsala i Umeå,(har månads träffar på Ortopeden i Umeå) som berättade detta....jag tyckte det lät hel sjukt och började "fnissa" Då tog hon fram studie rapporter och "slängde" på bordet...Oppps..sen var det färdig fnissat...Men jag har typ 20 kg att "forsla bort" från min kropp...Vilket itne är det lättaste utan hjälp,då man inte kan röra sej så smidigt pga av sjukdom
  • maltazar

Precis.. Jag och syrran har ju följt med mamma många ggr på både dagis, fritids och förskola(det som numera heter förskoleklass alltså) :) Va inga problem med det där och då iaf.

skrutteluttan74 skrev 2008-02-28 22:56:48 följande:
    Oja,till och med jag då jag var liten...pappa var körskole lärare och nog har jag suttit bak ,tyst och ritat då folk övnings kört...de va skit kul...minns de än idag Lika på mammas jobb,hon jobbade på onkologen då vi bodde i Uppsala,natt jobbade hon och jag va till och me där..bara för att jag ville se vad mamma gjorde så att säga...Mina ungar som blir 14 och 12 va me mej också på den tiden då jag jobbade,dom trivdes super där och övrig personal hade ju så mycke äldre  barn än mina,så dom blev ju allas gullisar...
  • maltazar

Jodå.. beställde för 800:- :)
    ..vilket jag precis kom på att jag hade glömt! bäst jag ser till att spara pengar till det!
    Blev den där ljusrosa tunikan, både till mig och Tindra, ett hemligt till henne och rosa byxor till mig :P
    ..och jag som inte skulle köpa något alls eller högst 1-2 plagg..

Lillhjärtat04 skrev 2008-02-28 22:43:03 följande:
    maltazar: Glömde ju fråga, när du va här, om du hittade något du tyckte om?
  • skrutteluttan74
    maltazar skrev 2008-02-28 22:58:56 följande:
    Att man inte får banta pga diskbråck har jag då aldrig hört...Mamma har/har haft det och hon har bantat till och från hela mitt liv ungefär... Är nu senare åren hon fått diskbråck, men nog har hon bantat då iaf.Men egentligen ska man väl inte behöva banta ens heller, bara lägga om kosten och äta ordentligt och nyttigt så ska man i regel gå ner.. Men klart det blir svårare om man inte kan röra sig så mkt :/
    Nädu,de med bråcken hade jag inte heller hört om,de va därför jag fnissade,för jag fick mina i en olycka...
    jo precis...Sen har jag en magsjukdom som gör att jag går upp rätt vad det är och sen ner ,men svullen är jag alltid....
    Vi har haft "matdagbok" och kontakt med dietist och dom hittade inget fel på kosten,dom tänkte eftersom jag var så svullen...men så visade det sej att jag har detta problem,
    Då jag hade fått min grabb,för 14 år sen,då jag var 20 ,gick min galla sönder,så jag höll på  stryka med,har sviter från det än.
    Levern,bukspotkörteln ,ena njuren med mera blev förstörda,så jag kan idag inte dricka alkohol tillexempel...
    Sen då min yngsta va liten så fick jag en annan magsjukdom,dom är inte helt hundra,bara 90% säkra att det är morbus chrohns sjukdom....det har med tarmarna att göra,så många gånger tar dom itne åt sej näring på rätt sätt...så antingen rasar jag eller som nu då jag äter massvis cortison och bara ökar i vikt....
    Innan jag blev sjuk nu 2001 då jag va med i bilolyckan så var jag mer som en "spoerfåne"...så det är lite tufft nu,då man kanppt kan "lyfta benen"...
  • skrutteluttan74
    maltazar skrev 2008-02-28 23:00:40 följande:
    Precis.. Jag och syrran har ju följt med mamma många ggr på både dagis, fritids och förskola(det som numera heter förskoleklass alltså) :) Va inga problem med det där och då iaf.
    nä just de,det vi kallar 6 års alltså...det måste ju varit hur kul som helst och dessutom "kompisar" att va med...
    VAr jobbar din mamma ??
Svar på tråden ***Skelleftetråden***