• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • fairyfloss

Kikar in för att se hur det går med tårtbaket!

Jag har i alla fall kommit fram till (genom uteslutningsmetoden) att det är TOMAT och inte soja (en lättnad det i alla fall) som gav mig eksem över hela kroppen! Ingen tomat, inget eksem. Men det är riktigt kasst att inte kunna använda varken mjölkprodukter eller tomatprodukter. Men man får bli lite kreativ . Mycket kokosgrädde har gått åt här i alla fall! Nu är det i alla fall tomat, vete och mjölkprodukter jag utesluter och jag måste säga att jag mår bättre! Och det var inte helt fel med lite sojaglass med gott samvete .

• Blå Flygare

Går emot läk och testar att utesluta havre. Det kan ju inte skada! Hon verkar börja vänja sg vid risdrycken nu, i början var hon lite skeptisk. Eller också är det att det är så varmt ute att hon dricker mer för det. Igår drack hon 1 dl välling och tog flaskan flera gånger, vilket hon slutat med med havrevällingen samtidigt som hon drog ner så på den. Så det var i alla fall gott! Och i morse gav vi ingen välling alls, utan pytt-i-panna S åt en stor portion, och sen 1/3 maca på det Så glad att hon äter! Men sen kommer jag på att jag vill ju inte att det ska vara havren

• Madreh

Jag har bakat tårtan idag och jag är inte nöjd, den faller isär när jag ska dela den, inte kul....ska prova att göra en till imorgon på dagen och se om det blir bättre. Vi ska inte ha kalaset förrens på kvällen.

*lipar lite*

Hatar när det blir fel och man har slut på ingredienserna hemma och affären är stängd ( bor en bit ut på landet ).

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat

Ja, här försöker jag mest hitta ingredienser till tårtbak...

Är kok-marsankräm mjölkfri?
    Vet ni något annat krämigt man kan ha till fyllning, som t.ex fromage som är mjölkfri (och vete/havre, soja och äggfri)?
    Jag får inte ihop det...

Fairyfloss. Tomat! Hrm, skönt att du hittat vad det är iaf.

Vet ni vad jag funderar på?! Kan kalciumtabletter göra magont?!
    Lång histora kortare.
    Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro med dottern. Nu har hon slutat klaga över magont varje dag (ätit vetefritt 2 veckor) men är sedan 3 dagar vete igen. Men sedan förra helgen svider det när hon kissar ibland. Var och kollade henne och kisset i måndags, de hittade ingenting, mer än lite höga värden på allt, men inget de gör något åt.
    Igår bajsade hon blod. Men kan blivit sår, behöver inte varit i magen alltså. Idag är hon helt röd i hela rumpan, alltså eksemröd runt om, precis som hon har blivit innan när hon ätit sojaglassen. Hon fick lördagsgodis som hon inte brukar äta igår. Hon tog inga lakrits, men låg ju i samma låda. Salmiak (?) är ju sojasläkting. Och färgämnen.. Det är det enda jag kan komma på.

Men usch, funderar på om kalciumtabletterna kan ställa till det eller vad det är? Hon kliar sig så gott som ingenting längre. Jätte skönt! Men inte ska hon behöva gå runt med magont eller att det svider när hon kissar... Läkaren tyckte inte det fanns något att göra eftersom provsvaren inte var tillräckligt kassa...

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-04 20:38:02 följande:
    Jag har bakat tårtan idag och jag är inte nöjd, den faller isär när jag ska dela den, inte kul....ska prova att göra en till imorgon på dagen och se om det blir bättre. Vi ska inte ha kalaset förrens på kvällen.*lipar lite*Hatar när det blir fel och man har slut på ingredienserna hemma och affären är stängd ( bor en bit ut på landet ).
    Ja, du måste ju ha ett bra recept nu så jag kan sno!
  • Blå Flygare

Kavat: Ekströms marsan (att koka) är fritt från det mesta Modifierad majsstärkelse, vaniljarom och färgämne (riboflavin och betakaroten) är allt! Och så tillsätter man "mjölk" och socker själv.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-05-04 21:16:29 följande:
    Kavat: Ekströms marsan (att koka) är fritt från det mesta Modifierad majsstärkelse, vaniljarom och färgämne (riboflavin och betakaroten) är allt! Och så tillsätter man "mjölk" och socker själv.
    Tack!! Blå Myran, min kock och allvetare på nätet! *glad*
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-05-04 16:03:14 följande:
    Går emot läk och testar att utesluta havre. Det kan ju inte skada! Hon verkar börja vänja sg vid risdrycken nu, i början var hon lite skeptisk. Eller också är det att det är så varmt ute att hon dricker mer för det. Igår drack hon 1 dl välling och tog flaskan flera gånger, vilket hon slutat med med havrevällingen samtidigt som hon drog ner så på den. Så det var i alla fall gott! Och i morse gav vi ingen välling alls, utan pytt-i-panna S åt en stor portion, och sen 1/3 maca på det Så glad att hon äter! Men sen kommer jag på att jag vill ju inte att det ska vara havren
    Skönt att det verkar funka. Om det är gluten så gör det ju inget om du utesluter havre (finns ju inget- minimalt gluten i). Är det havreallergi så gör det inget om du utesluter havre. Så jag tycker du gör helt rätt!
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-05-04 21:23:14 följande:
    Skönt att det verkar funka. Om det är gluten så gör det ju inget om du utesluter havre (finns ju inget- minimalt gluten i). Är det havreallergi så gör det inget om du utesluter havre. Så jag tycker du gör helt rätt!
    Hihi, alltså tolka mig rätt. Självklart är det ju bra om hon mår bättre!! Så något gör det ju om du utesluter havre, om resultatet är att hon mår bättre.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!