• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat

Madreh! STORT GRATTIS!

Och vilka goa ungar och fin hund ni har!

Var inne och spanade tårtor och hittade lite annat kul! Jo, här har det inte blivit något vad det var tänkt eftersom lillebror haft över 40 graders feber och vad det visade sig lugninflammation i 4 dar...
    Så nu vet jag inte hur jag ska hinna...

Mitt stora "problem" är just tårtbotten...

Men tanken är nu kokosgrädde/marsansås/gelatin? överst och MMF på toppen.
    Chokladbotten och en hallon (ev. mixat till hallon/citronmousse om jag får tag i mjölkfri) och en mango/bananfyllning...
    Kan bli för mycket eller också skitgott?! Jaja, jag måste ju testa och se. Har laddat frysen med hemgjord glass i värsta fall!

• Madreh

K Kavat
    Tack!

Vad hade du tänkt göra tårtbotten av, ska du ha mjölk ägg och vete i den? Det låter ju jättegott med hallon och choklad.....MMF, vad är det?

Tåkigt att lillebror är/varit sjuk, jobbigt när dom är så små och blir så sjuka!

Jag väntar med spänning på hur Noahs rygg ska se ut när jag tar av patchen....*ryser* nästan så jag inte vågar, tur att han sover nu och jag ska inte ta av den förrens i eftermiddag iaf.
    Har precis pratat med barnmottagningen och vårdcentralen, för Oscar mår inte bra men jag får inte kläm på det. På barn säger dom att jag ska gå via vårdcentralen och på vc via barn...snurrigt värre. Iaf så är han dålig i magen och har varit i flera veckor, bajsar gult löst, det sprutar ibland. Han är gnällig, arg, ser ledsen ut jämt, sover jättemycket, (lägger sig vid halv 5 och sover till 8 halv 9 dagen efter!) han är 4 år! Äter dåligt, har dom där röda utlsagen i ansiktet, bara svullen mage som fattas.
    Jag ska se om jag kan lägga in nån bild som man ser hur han ser ut (bilden säger inte hela sanningen, ser mycket rödare ut i verkligheten) har en där han sover. Han kräks på lite skumma tider och av ännu skummare anledningar som jag inte vet. Har kräkts ca 1 gg i veckan sista veckorna. Han följer sin kurva och närj ag pratade med vc nu frågade hon vad han äter....jag fick värsta brytet och lipade som bara den, han äter ju bara denniskorv och potatismos eller ris, lite mackor ibland men det är ju allt! Och från den 8 maj äter han vetefritt igen, har blivit liiiite bättre i maen, inte så löst längre och DET är poitivt men han är inte bra.

Ucsh, det är verkligen jobbigt när barnen mår dåligt och man inte vet varför eller blir trodd. Jag har tfn tid med vår läkare nästa fredag men på barn i Strömstad tyckte dom jag skulle söka akut på vc och att dom skulle skicka vidare till barnmottagningen i Uddevalla. Dom jag pratade med  i Strömstad  hade inga tider idag annars hade vi fått komma direkt, men vad hjälper det, om man inte blir mottagen!?

Snurrigt?

Japp, det tycker jag med!

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Madreh

Varför går det inte att lägga upp bilder??

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-15 11:22:22 följande:
    K KavatTack!Vad hade du tänkt göra tårtbotten av, ska du ha mjölk ägg och vete i den? Det låter ju jättegott med hallon och choklad.....MMF, vad är det?Tåkigt att lillebror är/varit sjuk, jobbigt när dom är så små och blir så sjuka!Jag väntar med spänning på hur Noahs rygg ska se ut när jag tar av patchen....*ryser* nästan så jag inte vågar, tur att han sover nu och jag ska inte ta av den förrens i eftermiddag iaf. Har precis pratat med barnmottagningen och vårdcentralen, för Oscar mår inte bra men jag får inte kläm på det. På barn säger dom att jag ska gå via vårdcentralen och på vc via barn...snurrigt värre. Iaf så är han dålig i magen och har varit i flera veckor, bajsar gult löst, det sprutar ibland. Han är gnällig, arg, ser ledsen ut jämt, sover jättemycket, (lägger sig vid halv 5 och sover till 8 halv 9 dagen efter!) han är 4 år! Äter dåligt, har dom där röda utlsagen i ansiktet, bara svullen mage som fattas.Jag ska se om jag kan lägga in nån bild som man ser hur han ser ut (bilden säger inte hela sanningen, ser mycket rödare ut i verkligheten) har en där han sover. Han kräks på lite skumma tider och av ännu skummare anledningar som jag inte vet. Har kräkts ca 1 gg i veckan sista veckorna. Han följer sin kurva och närj ag pratade med vc nu frågade hon vad han äter....jag fick värsta brytet och lipade som bara den, han äter ju bara denniskorv och potatismos eller ris, lite mackor ibland men det är ju allt! Och från den 8 maj äter han vetefritt igen, har blivit liiiite bättre i maen, inte så löst längre och DET är poitivt men han är inte bra.Ucsh, det är verkligen jobbigt när barnen mår dåligt och man inte vet varför eller blir trodd. Jag har tfn tid med vår läkare nästa fredag men på barn i Strömstad tyckte dom jag skulle söka akut på vc och att dom skulle skicka vidare till barnmottagningen i Uddevalla. Dom jag pratade med  i Strömstad  hade inga tider idag annars hade vi fått komma direkt, men vad hjälper det, om man inte blir mottagen!?Snurrigt? Japp, det tycker jag med!
    Tårta... Tanken var naturligt glutenfri botten så lillebror kan äta på sin 1 års dag! Och därmed även ägg, mjölk och sojafri. Utamaning som heter duga!
    Jag gjorde en tårta när kompisens barn fyllde 3 år som var ägg och mjölkfri, den blev god tillsist men rätt kompakt, men med annat mjölk i också.. Hrm... Vet heller inte hur jag gjorde tårtbotten då, minnet är totalt kasst här hemma av all sömnlöshet...

MMF är som marsipan typ fast av smälta marchmallows, florsocker och lite kokosfett tror jag det var. Har inte testat ännu som sagt...

Är så typiskt att man ska skickas fram och tillbaks och ingen vill ta hand om problemet. Inte det man vill hålla på med när man har sjuka barn.. Hoppas hur som helst att ni får hjälp.
    Tror ni att det är allergi? Kan du inte få komma akut till någon allergolog eller liknande?

Jag har nästan alltid pratat om båda barnen när jag är där eftersom båda har problem. Lillkillen har ju peppar peppar inga problem nu när han undviker ägg, mjölk, vete, havre och soja. Men snart är det ju dags att testa mjölk, soja och vete.. Men det får ta den tid det tar, huvudsaken är ju att han mår bra.
  • Kavat

Skit också. Jag är ju helt knäpp alltså. Sitter och kollar recept och funderar varför det står kokos istället för ströbröd på receptet samtidigt som jag tänker att det är ju inte mjölk i vårt ströbröd. Jag är ju helt kokko. Tror ni att jag hade kommit på det när jag skulle bröa formen?!

• Madreh

K Kavat Grejen är ju att Oscar är den som har flest allergier av mina barn och att han mår skumt nu och beter sig lite anoorlunda tror jag har med maten att göra, men allt tar ju sån tid och innan man får prata med läkaren och säga vad man vill ska hända, den vägen känns så lång. Jag brukar oxå prata om alla barn samtidigt när jag väl får parat med läkaren men denna gången känns det mest angeläget att dom tar tag i Oscar och GÖR nånting så att han kan börja må bra igen. Men kan du använda marchmallows, är det inte äggvita i dom?? Låter ju iofs gott, måste prova.. Det är alltid en massa tester innan man vet om man kan använda det eller inte. Receptet jag hade var på vetemjöl, vi hade ju inte börjat med vetefritt än då. Annars kan du ju ta potatismjöl och NoEgg och säkert göra som vanligt....jag brukar byta ut bara, men första tårtan jag gjorde blev stenhård dagen efter så jag fick ju kasta ihop nåt kvickt. Barnen var glada ändå, men visst vill man ha lite fint och helst gott. Hoppas du hittar på nåt som funkar, nu ska jag baka bröd till Oscar. Tyvärr gick det inte att lägga in bilder, men jag försöker senare....(Oscars kinder)

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-15 12:20:07 följande:
    K Kavat Grejen är ju att Oscar är den som har flest allergier av mina barn och att han mår skumt nu och beter sig lite anoorlunda tror jag har med maten att göra, men allt tar ju sån tid och innan man får prata med läkaren och säga vad man vill ska hända, den vägen känns så lång. Jag brukar oxå prata om alla barn samtidigt när jag väl får parat med läkaren men denna gången känns det mest angeläget att dom tar tag i Oscar och GÖR nånting så att han kan börja må bra igen. Men kan du använda marchmallows, är det inte äggvita i dom?? Låter ju iofs gott, måste prova.. Det är alltid en massa tester innan man vet om man kan använda det eller inte. Receptet jag hade var på vetemjöl, vi hade ju inte börjat med vetefritt än då. Annars kan du ju ta potatismjöl och NoEgg och säkert göra som vanligt....jag brukar byta ut bara, men första tårtan jag gjorde blev stenhård dagen efter så jag fick ju kasta ihop nåt kvickt. Barnen var glada ändå, men visst vill man ha lite fint och helst gott. Hoppas du hittar på nåt som funkar, nu ska jag baka bröd till Oscar. Tyvärr gick det inte att lägga in bilder, men jag försöker senare....(Oscars kinder)
    Nää, ingen äggvita i de marschmallows jag hittat. Det är nog för dyrt!

Ja, jag kollar gärna på kinder om det funkar sen.

Ha en superbra dag nu!
  • Madreh
    Röda kinder, mat han inte tål?Nu funkade det och jag lyckades få in bilden hit oxå! Han ser nästan alltid så här trumpen ut numera....och är röd om kinderna, det som syns på bilden är inte så mycket, rödare och mer läderaktigt i verkligheten.

Vilken sorts marchmallows är det du har, är dom snurrade? Har för mig att jag köpt nån gång av euroshopper och dom var nog fria fårn både ägg, mjölk, soja och gluten...goda var dom iaf!

Hämtade ett barn på förskolan som var arg som ett bi för att han skulle gå hem, och inte ville han förstå att vi ska dit ikväll igen på famljekväl och äta korv. Han visade ALLA sina dåliga sidor just då, fick ta hjälp av personalen för att få med honom hem och en fick ta lillebror oxå. PINSAMT!!

Lillebror ja, hans lappar är borttagna nu och ja vad ska jag säga.....det syns inget utom på dom två nedersta ställerna men jag minns ju inte vad det var...han är röd och det är upphöjt, kanske det syns mer imorrn. Minns inte hur Oscars såg ut heller eller om dom visade sig mer dagen efter man tagit bort dom. ?

Brödet blev gott, jag gjorde grovbröd på sempers finmix (gjord på potatis, ris och majs)....och så hällde jag i timjan, doftade så gott och smakade kanon, Oscar har redan ätit ett par mackor och jag var ju tvungen att prova jag med.
  • Kavat

www.familjeliv.se/hem/k_kavat/gallery/phpvzetzj.jpg
    Här är en på min kille. Då när vi inte visste att han inte tålde vete och havre. Vi bakade den morgonen...!
    Glad var han under dan, men sov inte på natten så bra... Och nu i efterhand så är det så lätt att se och veta vad som orsakade det. Men då visste vi inte...

På mina barn kom blåsorna mest efter några timmars kontakt med luft.. Så det kanske kommer. Eller hoppas inte...

• Madreh

Ja det återstår att se vad allergitanten säger imorrn då, men hon kommer inte förrens vid 17 tiden så jag ska gå och våndas hela dagen.

Det var nån mörk gegga som satt på dom två nedersta ställena, men jag kan ju inte ens gissa vad det var.....men jag lutar åt havre på den ena och möjligen råg på den andra.
    Ni som har haft en kontrollprick, vad var det i den, ska den visa nåt eller inte???

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!