• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Mamsie

Attans vad ni klottrar!
    Hej på er allihopah

Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ge grabben mer baljväxter; han blev ju symtomfri ett par veckor när vi var borta från div kladd på dagis och hos farmor.
    Men nu är han sämre igen...
    Mjölk eller soja? Vilket är boven?

Sköt om er!

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-05-15 23:09:24 följande:
    Ja det återstår att se vad allergitanten säger imorrn då, men hon kommer inte förrens vid 17 tiden så jag ska gå och våndas hela dagen.Det var nån mörk gegga som satt på dom två nedersta ställena, men jag kan ju inte ens gissa vad det var.....men jag lutar åt havre på den ena och möjligen råg på den andra.Ni som har haft en kontrollprick, vad var det i den, ska den visa nåt eller inte???
    Kolla mina bilder i galleriet. Soja var mörkast. Råg var också mörk, men inte alls lika slät massa som av sojamjölet.

Vi fick ingen kontroll.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-05-16 08:16:55 följande:
    Attans vad ni klottrar! Hej på er allihopah Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ge grabben mer baljväxter; han blev ju symtomfri ett par veckor när vi var borta från div kladd på dagis och hos farmor. Men nu är han sämre igen... Mjölk eller soja? Vilket är boven? Sköt om er!
    Detektivhjärnan sätter fart...
    Om det är kladd på dagis och släktingar så skulle jag tro att det är mjölk. Hur mycket kladd med ärtor, bönor, linser och annat blir det?! Alltså jag kan ju tänka helt fel, men det känns som om mjölkkladdet är mer än sojakladdet. Åtminstonde hemma hos släktingar. Dagis är ju svårt att vete, men gissar att de andra barnen får mer mjölkprodukter än sojaprodukte.
    Men å andra sidan, de skadar ju inte att slopa soja ett tag för att se och utesluta det. Kanske lättare än att få dem att sköta sig på dagis...
    Trist när det ska vara så!
  • Kavat

Ett litet tillägg i allergihistorien. Lillebror verkar inte tåla Kåvepenin!
    Han har gnällt och skrikit hur mycket som helst sedan vi började med det. Han har ju lunginflammation så det är ju rättså viktigt att han får i sig det, men i morse spydde han upp det. Kan varit tillfällighet, men aj vad ont han har haft!
    Så nu får vi ta en vända in och prova att byta.

Oj, maken försökte ge igen nu en timme efter senaste försöktet, men han spydde upp det igen...

Marschmallows, Little Becky. Påse med blå och röd test och en tjej på funkar. 280g
    Liksom Hospitality, står litet och kursivt och marschmallows över hela påsen. Med gula,röda och gröna ränder. 454g Fast den sistnämda hade visst färgämnen i sig såg jag nu. Men vitt?! Fast de är lite ljusgulare, kanske är lite gult i? Jeje, hur som båda de är bara majs, socker, gelatin, vanilj och stärkelsesirap(majs) i.

• Madreh
    Mamsie skrev 2008-05-16 08:16:55 följande:
    Attans vad ni klottrar! Hej på er allihopah Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ge grabben mer baljväxter; han blev ju symtomfri ett par veckor när vi var borta från div kladd på dagis och hos farmor. Men nu är han sämre igen... Mjölk eller soja? Vilket är boven? Sköt om er!
    Jag tror oxå mer på mjölkkladd än sojakladd, finns mer mjölk på både dagis och släktingar än vad man använder soja...hoppas att ni kommer på vad det kan vara.

Lagar lunch så det känns lite osammanhängande..och så väntar jag ju på att kl ska bli 17 så jag får veta hur det strå till med Noahs test......*nervös*
    Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Mamsie

Jo, det är mer mjölk-kladd än soja-kladd överallt. Barn som spiller mjölk & yogurt och kladdar med margarin...
    Men hur vet man om det är mjölkkladd han reagerar på, eller om det är baljväxterna?

Whatever - nu har jag pratat med dagis (igen) och kokerskan tar bort ägg och baljväxter också (förutom soja och mjölk som är konstaterat gm pricktest), samt begränsa sädesslagen. Dessutom ska hon (återigen) prata livsmedelshygien med avdelningen.
    Hoppas han blir bättre!

Sedan ska jag sparka, skrika och slåss med barnmedicin (enhetschefen) för att få remiss till allergimottagning och gastroenterologen.
    Inför (ett ev) patchtest ska han vara mjölk- & äggfri så vi börjar med att ta bort ägg också nu och hoppas på en remiss i nästa vecka.

*sucka*

SHIT vad jag har ringt runt o grejat o haft mig - är helt slut i huvet!

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Madreh

Mamsie:
    Stå på dig, jag VET hur svårt det är att få dom att "fatta" och hur viktigt det är att alltid sopa efter varje måltid då det finns allergibarn på en avdelning. Min förskola är underbar dom fattade direkt när Oscar bytte förskola till den han är på nu, förra vill jag helst inte prata om bara....

Hmm....testen ja, det blir ju bara värre och värre, i morse såg det rätt oki ut, bara två ställen som var röda och upphöjda, men nu...nja, jag är inte nöjd. Och inte funkar min skitkamera heller så jag kan inte ta nån bild på det!! *suckar tungt*

K Kavat:
    Hur går det med bakandet?
    Jag har en kladdkaka i ugnen som ska provsmakas sen, den är såklart äggfri, mjölkproteinfri, sojafri, och vetefri! Undrar hur detta ska gå...? Jag använde maizena majsstärkelse istället för mjöl...och NoEgg istället för ägg, mjölkfritt margarin och sen bara blandade jag ihop  allt....det doftar härligt iaf!!

• Madreh

K Kavat:
    Låter som jag får köpa hem lite marschmallows jag med...hade du nåt recept på nåt gott med eet i, som du skulle ha på din tårta? Får man receptet kanske??

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-16 14:41:20 följande:
    Mamsie:Stå på dig, jag VET hur svårt det är att få dom att "fatta" och hur viktigt det är att alltid sopa efter varje måltid då det finns allergibarn på en avdelning. Min förskola är underbar dom fattade direkt när Oscar bytte förskola till den han är på nu, förra vill jag helst inte prata om bara....Hmm....testen ja, det blir ju bara värre och värre, i morse såg det rätt oki ut, bara två ställen som var röda och upphöjda, men nu...nja, jag är inte nöjd. Och inte funkar min skitkamera heller så jag kan inte ta nån bild på det!! *suckar tungt*K Kavat:Hur går det med bakandet? Jag har en kladdkaka i ugnen som ska provsmakas sen, den är såklart äggfri, mjölkproteinfri, sojafri, och vetefri! Undrar hur detta ska gå...? Jag använde maizena majsstärkelse istället för mjöl...och NoEgg istället för ägg, mjölkfritt margarin och sen bara blandade jag ihop  allt....det doftar härligt iaf!!
    Jag har gjort MMF i morse, men nu har vi varit på vc med lillebror och fått ny penicillin, hoppas att den funkar. Och handlat det sista till kalasen i helgen.
    Vet inte hur jag ska hinna nu. Förutsatt att allt funkar som det ska och tårtbotten blir bra!

Skrivaren funkar inte heller så jag måste kolla datorn efter receptet och då fastnar man ju så lätt.

Du får återkomma i kväll och berätta hur det har gått!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!