• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Blå Flygare

Kavat Marsanpaketet är oöppnat från ett år tillbaka. Oatlys är ju så bra. Men nu kom jag på att jag hade ett undanstoppat längst in i skafferiet.
    130 ml välling idag, så fortsatt dubbelt mot havrevällingen. Men så har hon inte ätit så mycket idag bortsett från frukosten.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-05-04 21:35:04 följande:
    Kavat Marsanpaketet är oöppnat från ett år tillbaka. Oatlys är ju så bra. Men nu kom jag på att jag hade ett undanstoppat längst in i skafferiet. 130 ml välling idag, så fortsatt dubbelt mot havrevällingen. Men så har hon inte ätit så mycket idag bortsett från frukosten.
    Hihi, kanske inte så konstigt med pyttipanna till frukost!
  • Kavat

Pratat med allergiläkaren idag.
    Testerna visade ingenting. Pustar ut. Och idag var bajset normalt igen. Så troligtvis inte vete eller gluten. Skönt. Då kanske det bara är ärtor och ja, sojaallergin som ställer till det massor mer än vad vi trott.

Får se hur hennes mage är framöver, men idag var det istället på gränsen till för hårt, men hon har inte klagat över magont.

Sedan hade hon ketoner (?) i urinprovet, så troligtvis är det att hon har druckit för lite. *Häller i henne ännu mer gott*. Enda sättet att få henne att dricka mer än jucie, saft osv, resten ratar hon. Vatten går ju hem och det dricker hon ju, men tydligen inte tillräckligt... Tjata funkar ju inte heller.

• StinaTina

Här har jag äntligen fått till kort på Emmas lapp hon hade på ryggen.
    Jag hoppas att det syns ordentligt när ni klickar på den så den blir i lite större format.
    Den är 5*7 cm och "gojset" ligger i små runda metall-behållare. Så som hennes rygg såg ut efter lappen togs bort tyckte jag inte att det var någon större vits med att lägga ut bilder på det. Det enda som syns är ett 5*7 cm knallrött område   (reaktion på tejpen)

allergilapp.JPG

allergilapp uppåner.JPG

Å, käja nån. Säjej Nasse
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-05-05 21:24:27 följande:
    Här har jag äntligen fått till kort på Emmas lapp hon hade på ryggen.Jag hoppas att det syns ordentligt när ni klickar på den så den blir i lite större format.Den är 5*7 cm och "gojset" ligger i små runda metall-behållare. Så som hennes rygg såg ut efter lappen togs bort tyckte jag inte att det var någon större vits med att lägga ut bilder på det. Det enda som syns är ett 5*7 cm knallrött område   (reaktion på tejpen)
    Tack, det var intressant att se!
    Att det verkar skilja så, völdigt noggrant hos er. Här sattes lapparna med på måfå kändes det som. Vårt var mer "hemmabygge". Hrm. Tänk så olika det kan vara.
    Var det fyllning i ägg och mjölkboxen?
    I erat fall syntes det ju, men markerade de något på ryggen var lappen satt?
  • Kavat

Idag var det blod i bajset igen... Avaktar och hoppas på ärtorna... Eller rest från det häromdagen. Händer det igen får de banne mig försöka hitta felet, hur de nu ska göra det.

Alltså har ni någon aning om vad som kan ställa till det så. Är det allergi eller kan det vara något annat?! Hjälp!

• Blå Flygare

Har hittat en ny risdryck www.alprosoya.co.uk/alpro/UK_en/product/bycategory/milk/14.html Finns både som berikad och ickeberikad. Finns på Ica Fokus. Där hittade jag även Lailas naturligt glutenfri mjölkmix som var utan baljväxter. Läste dock inte närmare på påsen för att se vad den faktiskt innehöll.
    Och så gjorde jag samma miss som min man gjort för bara någon vecka sedan. Tog en GoGreen sojadryck som stod i fel hylla. Kollade ändå att drycken jag tog var calciumberikad. Hur Kan de ha så lika förpackningar?? Dags att maila...

• Madreh

Åhh jag är inte glad och inte nöjd med den där tårtan jag bakade.....men den gick iaf att äta och det smakade bra men gud så svår den var att dela.
    Jag hittade ett recept på allergimat.com på rulltårta utan mjölk, ägg, och soja. Så långt var allt oki, jag tog i lite NOEgg istället och vissst det funkade men det gick knappt att dela den iaf! Besviken....

Jag tog chokladpudding (Icas som jag blandade med Ricedream) blev gott men svårt som sagt. Överst tog jag glasyr, tjockblandad och dekorerade med godisar.

Kolla mitt galleri, har för mig att jag la den i mat och bak mappen.

Kan skriva ner receptet imorrn om nån vill prova att baka för att se om  ni får den bättre, jag var stressad som bara den för allt hade ju blivit fel dagen innan med en annan tårta.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Madreh

Igår var jag på NÄL med Noah och gjorde en pricktest och patchtest, ska ta av det imorrn eftermiddag och jag kan villigt erkänna att jag är nervös för vad eller om det visar nåt. På fredag kommer allergitanten hem och läser av det. Jag var så uppe i allt så jag minns inte ens allt dom skulle testa...men jag vet att det är

mjölk, soja, ägg, råg, vete, havre tror även att det var laktos.

Han har varit dålig i magen i flera veckor nu och bajset är gult och slemmigt...han äter mjölkfritt och i stort sett sojafritt oxå....vi har ju inget sånt iaf här. Men han äter havre och vete, ägg har han bara fått nångång och råg tycker ju jag personligen att han är för liten för.

Mellanpojken Oscar är oxå dåligi magen och har varit ett tag, tror även där att det beror på maten men kan inte sätta fingret på vad. Han har fått börja med vetefritt igen för att testa (2 veckor) om det blir nån förbättring, och om han blir bättre i ansiktet oxå, han är så röd och ser nästan brännskadad ut ibland, läderaktig. När vi tog bort vetet förra gången försvann det och han blev jättefin i ansiktet.

Hur har det gått för er andra här inne då och era barn?

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-05-14 23:02:04 följande:
    Igår var jag på NÄL med Noah och gjorde en pricktest och patchtest, ska ta av det imorrn eftermiddag och jag kan villigt erkänna att jag är nervös för vad eller om det visar nåt. På fredag kommer allergitanten hem och läser av det. Jag var så uppe i allt så jag minns inte ens allt dom skulle testa...men jag vet att det ärmjölk, soja, ägg, råg, vete, havre tror även att det var laktos.Han har varit dålig i magen i flera veckor nu och bajset är gult och slemmigt...han äter mjölkfritt och i stort sett sojafritt oxå....vi har ju inget sånt iaf här. Men han äter havre och vete, ägg har han bara fått nångång och råg tycker ju jag personligen att han är för liten för.Mellanpojken Oscar är oxå dåligi magen och har varit ett tag, tror även där att det beror på maten men kan inte sätta fingret på vad. Han har fått börja med vetefritt igen för att testa (2 veckor) om det blir nån förbättring, och om han blir bättre i ansiktet oxå, han är så röd och ser nästan brännskadad ut ibland, läderaktig. När vi tog bort vetet förra gången försvann det och han blev jättefin i ansiktet.Hur har det gått för er andra här inne då och era barn?
    Spännande! Din beskrivning av Oscars ansikte stämmer rätt bra med min lille kille när han fått i sig havre/vete.

Här har lillebror lugninflammation... Men efter ett knappt dygn med oenicillin är han feberfri idag och verkar må mycket bättre! Med hans mage är det bra vad det verkar. Vi har börjat prova palsternacka, päron mm och allt har hitills funkat! Skönt, då var det säkert som vi trodde, att det var magen som var paj plus att jag åt havre/vete och ammade, som gjorde att vi fick reaktioner på "allt".

Dottern har peppar peppar slutat klaga på magont och inget mer blod i bajset. Men hon kliar något förskräckligt igen... Sår på rumpan/ryggslutet....
    Vi har tagit en paus med kalciumtabletterna om det är det magontet berodde på eller tillfällighet får vi väl se när vi nu sakta börjar igen.

Kliet får jag ingen rätsida på. Vi har ätit mycket pasta i veckan, men trodde ju inte att hon reagerade på vete... Och reagerar de med eksem så på det?! Något annat vet jag inte att hon har fått som är "konstigt". Så där är fortfarande ett stort frågetecken..
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!