• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat

Klipper in det jag skrev i allergitråden:
    Här fick vi sonens havreallergi konstaterad av läkare idag på patchtestet, men övrigt var det inte tillräckligt prickigt på för att de vågade sig på att konstatera allergier.
    Men den tomma var helt tom och resten av ställena var mer eller mindre prickiga (vete, råg, mjölk, ägg (redan konstaterad) och resten av ryggen är jätte fin.
    Så vi får senare prova oss fram med vete och mjölk. Men det som är skönt är att havreallergin finns konstaterad av läkare, så slipper vi bli misstrodda.

Dottern var också lite prickig, men inte tillräckligt och inte på långa vägar som lillebror, men hennes klagan över magont kvarstår ju så de tog blodporv för gluten och vetestärkelse och så ska hon äta vetefritt i 2 veckor tills provsvaren kommer.

• Kavat
    Kavat skrev 2008-04-17 17:53:35 följande:
    Klipper in det jag skrev i allergitråden: Här fick vi sonens havreallergi konstaterad av läkare idag på patchtestet, men övrigt var det inte tillräckligt prickigt på för att de vågade sig på att konstatera allergier.Men den tomma var helt tom och resten av ställena var mer eller mindre prickiga (vete, råg, mjölk, ägg (redan konstaterad) och resten av ryggen är jätte fin.Så vi får senare prova oss fram med vete och mjölk. Men det som är skönt är att havreallergin finns konstaterad av läkare, så slipper vi bli misstrodda.Dottern var också lite prickig, men inte tillräckligt och inte på långa vägar som lillebror, men hennes klagan över magont kvarstår ju så de tog blodporv för gluten och vetestärkelse och så ska hon äta vetefritt i 2 veckor tills provsvaren kommer.
    Glömde soja och råg som det också testade. De hade bara en blank, ingen som skulle ge utslag.
  • StinaTina
    Kavat, varför fick ni inte veta vilket ämne som satt var? Vi har gjort flera lapptester på Emma och får alltid reda på vilket ämne som sitter var på hennes rygg. Tråkigt att det inte blev riktigt med utslag eller inga alls. Bättre att få ett ordentligt svar och vara säker på allergi/ingen allergi.
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-18 22:40:07 följande:
    Kavat, varför fick ni inte veta vilket ämne som satt var? Vi har gjort flera lapptester på Emma och får alltid reda på vilket ämne som sitter var på hennes rygg. Tråkigt att det inte blev riktigt med utslag eller inga alls. Bättre att få ett ordentligt svar och vara säker på allergi/ingen allergi.
    Ingen aning...? De talade ju om det efteråt. Men jag hade rätt på min sista gissning, förutom råg som jag trodde var dubbel havre eller den som skulle visa. Lilleman hade ju en blåsa där. Men som inte räknades för det vara bara en blåsa som torkat in när de kollade.
    Men jag har tagit massor av foton. Ska lägga upp så får ni som sett era barn och bedömningar göra en bedömning. Alltid intressant!

Ja, men havren är ju säker allergi och det är skönt. Ägg vet vi ju redan. Vi får la vänta ett par månader och testa sen. Eller sätta egna plåster så det blir riktigt gjort!? Känndes som det var fjuttigt med "utfyllnad" i vissa.
  • Kavat

Sådär ja. Nu har några av er som haft lapptest på barnen fått meddelande.
    Vore jätte tacksam för svar. Om det är någon mer nyfiken så ligger bilderna i galleriet. Tacksam för alla synpunkter!

• littlemum

Spelar det någon roll om plåstren har lossat lite på lapptestet? Ska ta av idag, ser dock ut som om hon har reagerat på själva plåstret?

• Kavat
    littlemum skrev 2008-04-19 11:19:29 följande:
    Spelar det någon roll om plåstren har lossat lite på lapptestet? Ska ta av idag, ser dock ut som om hon har reagerat på själva plåstret?
    Helst ska väl ämnet ligga emot gissar jag, men på vårt var det ju helt intorkat i ägg och mjölk skålen och knappt fyllt i vete och råg, men å andra sidan så blev det ju inte tillräckliga utslag heller.

När jag tog bort plåstret så var det jätte rött där plåstret satt. Men det la ju sig. Gissar att det är därför man ska läsa av nästa dygn.

Men hur ser det ut nu när du tagit bort (gissar jag)?
  • littlemum
    Kavat skrev 2008-04-19 19:20:01 följande:
    Helst ska väl ämnet ligga emot gissar jag, men på vårt var det ju helt intorkat i ägg och mjölk skålen och knappt fyllt i vete och råg, men å andra sidan så blev det ju inte tillräckliga utslag heller.När jag tog bort plåstret så var det jätte rött där plåstret satt. Men det la ju sig. Gissar att det är därför man ska läsa av nästa dygn.Men hur ser det ut nu när du tagit bort (gissar jag)?
    Det blir nog till att be om ett riktigt! Eftersom plåstren började lossna 2 minuter efter att vi satte på dem tror jag inte att det blev så bra.
    När vi tog av det var hon jätteröd där plåstren hade suttit och även där det hade varit vete och ägg.
    Nu idag så är det lite utslag där ägg satt och så är det utslag brevid där vete satt...? Litar inte riktigt på resultatet. Får höra vad läkaren säger, hoppas jag kan få tag på honom till veckan.
  • Kavat
    littlemum skrev 2008-04-20 08:34:58 följande:
    Kavat skrev 2008-04-19 19:20:01 följande:Det blir nog till att be om ett riktigt! Eftersom plåstren började lossna 2 minuter efter att vi satte på dem tror jag inte att det blev så bra. När vi tog av det var hon jätteröd där plåstren hade suttit och även där det hade varit vete och ägg. Nu idag så är det lite utslag där ägg satt och så är det utslag brevid där vete satt...? Litar inte riktigt på resultatet. Får höra vad läkaren säger, hoppas jag kan få tag på honom till veckan.
    Oki! Men det var inget på äpple?! Klart han kan ju vara allergisk utan att det ger utslag på detta test heller.
    Hur reagerar han när han får i sig äpple?

Vår lille har ju spytt mer när han var liten men även mindre mängder ändå tills vi helt slutade med havre och vete! Han spydde t.ex upp päronpuré varje gång. Så det ska bli intressant att se hur det går nu efter ett tag utan vete och havre. Om päronet stannar kvar alltså.

Han är skitgrinig idag och vaknade i natt med ont. Bläää! Vi var på 1 års kalas igår. Höll honom från smulor, men frågan är om det räckte med att han lekte med de andra ungarna som ätit tårta eller hittat smula ändå?!
  • Kavat

Känns som om det mest är jag som bombaderar här med inlägg!

Men jag måste berätta! Jag tror jag kommit på varför lilleman reagerade på skinka/ev. kaviarspår, som vi trodde. Den skinkan innehåller vetestärkelse!

Kan ju hoppas att det är det och inte fisk han inte tål!

Dottern har nu ätit vetefritt sedan i fredags. Men hon har ont i magen fortfarande, om än inte lika mycket. Fast idag är hon prickig runt hela munnen och kliar lite mer på kroppen.
    Hon åt bl.a glutenfri spagetti igår. Men jag hittade bara en utan soja och guarnkärnmjöl, men den den är ärtprotein i och chansade att den skulle funka. Tål hon inte ärtor heller tro?! Isf så är hon nog rätt känslig mot soja och dess släktingar, mer än vad testerna visar...
    Men hellre det är gluten!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!