• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat

Välling gör jag på GoGreens kalciumberikade risdryck och majsmjöl (ej maizena alltså utan mjöl) och så tar jag och mixar 1/4 banan med olja i och så lite profylac. Ska mjölet och risdrycken ska koka ett par minuter för att tjockna till.

Har inget recept egentligen utan gör lite som! Brukar alltid bli lite för mycket för den tjocknar i efterhand. Ca 5-6 dl ridryck (någon dl vatten) och 4 msk mjöl, tror jag.. Spär med risdryck till lagom konsistens, om den blir för tjock och gör på två flaskor på kvällen och så får han ena på morgonen och så somnar han om nån timme till om man har tur.

• Madreh

K Kavat
    Jo jag fick sånt via apoteket, ska  man köpa det i affären krävs det ju att man har bra med stålar...inte går arbetslös eller föräldraledig, det går ju åt en del. I affären här kostar en paket nsätan 17 kr......men allt det jag skrev i listan fick jag för 120 kr varannan månad och då var det 8-10 paket pasta, 8 -10 paket av varje mjölsort....osv inte en av varje iaf. Dietisten räknar ju ut hur länge det ksa räcka...sen är det ju olika för olika familjer och hur mycket barnen äter. Men man får mycket varor för 120 kr kan jag säga. Nu vet ju inte jag om ert landsting har samma som vi....

Ska köpa hem lite majsmjöl då och göra egen välling jag med, tror ju inte att Noah skulle uppskatta att sluta med välling bara sådär utan vidare..

Nu roopar Stora sonen att tv har börjat, sommarkrysset...sambon är på bowling med jobbet och kommer inte förrens imorgon och när jag pratade med honom var han redan rund under sulorna. Hahahaha.......och jag ska åka till Tallin den 23 juni med min kör......roligt ska vi ha.

Ha en bra kväll.

Förresten har jag gjort en kladdkaka som jag hittade av en tillfällighet på allergmat.com som var fri från allt som inte våra barn tål JÄTTEGOD och helt perfekt!!

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat

Ha sov i natt!!!! *hoppar runt som en yr höna*
    Skillnaden var att i går kväll åt han upp vällingen, i förr går åt han ingen välling. (Han får Ero-Max till middagen). *Håller tummarna att det bara var tillfälligt*

• Madreh

Vad bra att han sov.....har han sovit inatt med och ur går det med Ery-Maxen?

Min lille har blivit förkyld och nu puffar vi för fullt igen, har ju astma. Just nu ligger han ute och sover..

Har inte hört nåt från min dietist än men jag hoppas ju att hon här av sig så jag vet när jag kan få mina varor, behöver dom ju, ska ta en tur till affären ikväll när sambon kommit hem och köpa lite så jag kan baka bröd iaf, vår affäre har tyvärr ingen pasta som passar till dom, den innehåller både ägg och vetestärkelse. Det får bli potatis och ris.

Min abarn äter inte kokt potatis, den ska vara i strimlor i ugnen ihop med morötter, då äter dom jättebra, så det får jag göra. Men ibland känns det ju drygt att stå med och att äta ugnspotatis varje dag tycker inte jag känns kul alls. Jag vill ha sås och potatis som jag kan mosa ihop!!

Hur gick det med ditt kalas och tårtor??? Bilder i galleriet kanske?

Här är receptet på kladdkakan jag gjorde:

Mjölk, ägg, vetefri

75 g mjölkfritt margarin
    2 msk sirap ( är det vetefritt verkligen?)
    3 ½ dl strösocker
    2 msk vanlijsocker
    3 dl Semper finmix
    1 dl kakao
    1.25 dl vatten/risdrikca/solhavre/Oatly iMat (välj själv)

Smält maragarinet. Rör i sirapen, blanda i strösocker, vanlijsocker och sikta i mjöl och kakao. Häll därefter i vätskan. Blanda samman allt och häll över i en rund smord och mjölad form med löstagbar kant.
    Gräddai 175 grader i ca 20 min.

Servera med glass efter allergi eller lite vanlijsås (tjock).

Smarrig!!

• Madreh
    Madreh skrev 2008-05-19 11:00:36 följande:
    Vad bra att han sov.....har han sovit inatt med och ur går det med Ery-Maxen?Min lille har blivit förkyld och nu puffar vi för fullt igen, har ju astma. Just nu ligger han ute och sover..Har inte hört nåt från min dietist än men jag hoppas ju att hon här av sig så jag vet när jag kan få mina varor, behöver dom ju, ska ta en tur till affären ikväll när sambon kommit hem och köpa lite så jag kan baka bröd iaf, vår affäre har tyvärr ingen pasta som passar till dom, den innehåller både ägg och vetestärkelse. Det får bli potatis och ris.Min abarn äter inte kokt potatis, den ska vara i strimlor i ugnen ihop med morötter, då äter dom jättebra, så det får jag göra. Men ibland känns det ju drygt att stå med och att äta ugnspotatis varje dag tycker inte jag känns kul alls. Jag vill ha sås och potatis som jag kan mosa ihop!!Hur gick det med ditt kalas och tårtor??? Bilder i galleriet kanske?Här är receptet på kladdkakan jag gjorde:Mjölk, ägg, vetefri75 g mjölkfritt margarin2 msk sirap ( är det vetefritt verkligen?)3 ½ dl strösocker2 msk vanlijsocker3 dl Semper finmix1 dl kakao1.25 dl vatten/risdrikca/solhavre/Oatly iMat (välj själv)Smält maragarinet. Rör i sirapen, blanda i strösocker, vanlijsocker och sikta i mjöl och kakao. Häll därefter i vätskan. Blanda samman allt och häll över i en rund smord och mjölad form med löstagbar kant.Gräddai 175 grader i ca 20 min.Servera med glass efter allergi eller lite vanlijsås (tjock).Smarrig!!
    Rättar mig själv:
    2½ dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker....nedersta falsen.
  • Kavat

Jag återkommer med bilder och recept. Blev halvnöjd med smaken, men kom på att det är kokosen som var istället för ströbröd som jag störde mig på... Alla andra sa åtminstonde att det var gott, men men, de vågar väl inget annat. Ingen som lämnade halva tårtbiten åtminstonde.

Måste sy lite presenter nu, en Kalikå käpphäst, eller rättare sagt två ska sys klart!

Och ja, han sov i natt med!

Har tagit din lista nu och mailat till dietisten som var ledig idag. Tusen tack återigen. Kändes helt ovärderligt. Guld värt! Tackar och bockar tusen gånger om.
    Nu hoppas att hon återkommer jätte fort!

• fairyfloss

Jag vill bara in här och tipsa om sk. levande föda! Låter kanske lite hippie , men de har en del superbra recept som inte innehåller "nånting", fast en del innehåller nötter. Sök på nätet (på engelska raw food). Hittade i alla fall ett smaskigt recept på bananglass som jag tänkt prova!

Bananasplit & nötströssel

6 bananer
    10 paranötter
    1 äpple

Tillredning: Bearbeta paranötterna i en matberedare med S-bladet till strössel. Frys fem bananer i 12-24 timmar och låt dem ligga i rumstemp i 15 minuter innan du stoppar in dem i en matberedare. Bearbeta tills du har en krämig glass och tillsätt lite av paranöt-strösslet. Lägg upp på ett fin skål, skiva lite äppelskivor och garnera, och strö på resten av paranöt-strösslet.

från www.levandefoda.se/Recept.html

Kan ju vara ett gott alternativ till alla barn som varken tål mjölk, soja eller havre! Nötterna kan man ju skippa och använda vanligt strössel om man vill.

• Kavat

Ja, jag skulle återkomma ju.... Helgens kalas blev inställt så jag fick ju aldrig finslipa receptet.. Så jag återkommer när jag är nöjd!
    Resultatet på första försöket finns dock att beskåda på bild i mitt galleri!

Kokos som ströbröd var kasst. Tror iaf det var det som gav konstig smak. Fick tips om Moilas Breadcrumbs utan vetestärkelse, men det är möjligt att man måste ha det på recepthänvisning?!

• Madreh
    Svar på #598
    Hej, kikade i ditt galleri...och måste säga att dina tårtor ser ju väldigt fina ut, inte kan man se att dom inte blev som du tänkt dig!

Jättefina käpphästar och jätterfin tunika, har du sytt det själv?

Idag har en leverans med mat kommit till mina barn, 5 kartonger som var proppfulla med brödmix, pasta, frasbröd, fiberhusk osv. ja allt det jag ville ha på min lista.
    Det fick inte plats i skafferiet utan jag har fått ställa det i ett annat skåp där det inte ska vara egentligen, men vad gör man?
    Skönt att jag fått det iaf.
    Hur har det gått med din/barnens mat, har du haft kontakt med dietisten?

Det där ströbrödet från Moilas, får man inte via dietisten, inte jag iaf, jag frågade om det och är du säker på att det är fritt från vetestärkelse? Är det sojafritt och fritt från allt annat oxå?

Får jag fråga varför det inte blev nåt kalas i helgen, var ni sjuka?
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-05-27 20:51:28 följande:
    Svar på #598Hej, kikade i ditt galleri...och måste säga att dina tårtor ser ju väldigt fina ut, inte kan man se att dom inte blev som du tänkt dig!Jättefina käpphästar och jätterfin tunika, har du sytt det själv?Idag har en leverans med mat kommit till mina barn, 5 kartonger som var proppfulla med brödmix, pasta, frasbröd, fiberhusk osv. ja allt det jag ville ha på min lista.Det fick inte plats i skafferiet utan jag har fått ställa det i ett annat skåp där det inte ska vara egentligen, men vad gör man?Skönt att jag fått det iaf.Hur har det gått med din/barnens mat, har du haft kontakt med dietisten?Det där ströbrödet från Moilas, får man inte via dietisten, inte jag iaf, jag frågade om det och är du säker på att det är fritt från vetestärkelse? Är det sojafritt och fritt från allt annat oxå? Får jag fråga varför det inte blev nåt kalas i helgen, var ni sjuka?
    Tack tack och tack!
    Ja, käpphästarna och tunikan är hemmaknåpade!
    Tårtorna såg ju bra ut och var helt klart ätbara, men måste nog finslipa lite till! Fast det kan ha varit så att det var kokosen till ströbrödet som jag "störde" mig på.

Ja, vi blev dunderförkylda. Eller, tja, lilleman åt ju fortfarande penicillin så han verkar ha klarat sig hitills åtminstonde.

Nää, jag har mailbombat dietisten, har fortfarande inte hört nåt... Vad gör man? Nu börjar jag snart tröttna! Han vill ju också ha pasta lilleman ju... Han kollar iaf avundsjukt på våran... Jag känner mig tjatig men hon borde ju höra av sig eller?!
    Föresten måste hon ge det till läkaren som skriver på? Och skickar de sedan hem pappret, eller hur funkar det?

Leverans!? Till dörren? Va? Hur gör man då med betalning?

Jag "pratade" med en på sjalbarn vars son har sädesslagsallergi och inte tål vetestärkelse och hon sa att den var fri från ägg, soja, mjölk, gluten, vetestärkelse... Men mer vet jag inte. Jo, att hon fick den på livsmedelshänvisning.
    Har du sett den i affären eller vart kan man annars köpa den?
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-05-27 21:16:28 följande:
    fri från ägg, soja, mjölk, gluten, vetestärkelse...
    och fri från nötter!
  • Madreh
    Svar på #600
    Ojdå, lite trist med förkylning mitt i allt!!

Konstigt att hon inte hört av sig, min ringde på måndag eller tisdagkvällen och då mailade jag under helgen...
    Jo, detär så att en läkare ska skriva på innan det skickas iväg och detät dietstisen som skcikar första gången sen när du får dina varor så ska det ligga med papper där i...men vart sjutton är mina? Hmmm får kolla det...
    Iaf så ska det ju inte ta allt för långt tid för det är ju trist när man måste betala dyra pengar för det är det..jag fick fem kartonger och vi betlade 240 kr för det, var ju två barn så 120 kr påer barn.
    Fck vårt till apoteket men sen kan man välja vart man villha det, hem, eller apoteksombud eller apoteket.

Det där ströbrödet verkr ju funka för mina med, ska höra igen då, eller så går det inte över "deras" lista där dom beställer det ifrån, ibland är det ju så luddigt allting.

H en skön kväll, jag ska lägga mig igen, är en aning groggy i huvudet för jag har varit hos tandläkaren idag och jag fick dricka nåt innan för att kunna slappna av och inte vara sårädd, för jag är sjukt rädd och skriker och gråter varje gång annars. 7 år sen sista tandläkarbesket och nu har jag haft tandvärkd i en tand i över 2 år...så nu var det dags, men guuuud så jobbigt, andra besöket idag och inte sista då hon gör en rotfyllning. Något OT men vad fasen, det är tillhör ju livet även om barnen har allergier så lever ju vi ett liv för det där inte allergierna finns med.
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-05-28 19:51:47 följande:
    Svar på #600Ojdå, lite trist med förkylning mitt i allt!!Konstigt att hon inte hört av sig, min ringde på måndag eller tisdagkvällen och då mailade jag under helgen...Jo, detär så att en läkare ska skriva på innan det skickas iväg och detät dietstisen som skcikar första gången sen när du får dina varor så ska det ligga med papper där i...men vart sjutton är mina? Hmmm får kolla det...Iaf så ska det ju inte ta allt för långt tid för det är ju trist när man måste betala dyra pengar för det är det..jag fick fem kartonger och vi betlade 240 kr för det, var ju två barn så 120 kr påer barn.Fck vårt till apoteket men sen kan man välja vart man villha det, hem, eller apoteksombud eller apoteket.Det där ströbrödet verkr ju funka för mina med, ska höra igen då, eller så går det inte över "deras" lista där dom beställer det ifrån, ibland är det ju så luddigt allting.H en skön kväll, jag ska lägga mig igen, är en aning groggy i huvudet för jag har varit hos tandläkaren idag och jag fick dricka nåt innan för att kunna slappna av och inte vara sårädd, för jag är sjukt rädd och skriker och gråter varje gång annars. 7 år sen sista tandläkarbesket och nu har jag haft tandvärkd i en tand i över 2 år...så nu var det dags, men guuuud så jobbigt, andra besöket idag och inte sista då hon gör en rotfyllning. Något OT men vad fasen, det är tillhör ju livet även om barnen har allergier så lever ju vi ett liv för det där inte allergierna finns med.
    Idag fick jag svar! Så nu är det på g iaf!!!
    Ah, vad skulle jag göra utan dig, då vet jag hur det funkar! Tusentack!

Ja, tandläkaren... Jag har aldrig haft några hål i hela mitt liv innan denna gången... Har varit och kollat varje år, men inte röntgat sedan innan dottern, dvs 3 år. Hade 2 hål, en närapå rotfyllning, men hoppas det klarade sig och sen en i visdomstanden som jag så käckt skulle dra igår.. Trodde jag.. Nähä, rötterna var visst inte så raka, så jag får remiss till Halmstad! Hjälp! Jag blir ju inte direkt lugnare av det...
  • Madreh
    Svar på #603
    Fyyy vad illa jag skrev igårkväll!! Förstår nu att jag var "drogad" än....pinsamt!! Men jag visste ju iaf vad jag skrev, det var klart i huvudet.
    De där papprena jag menade ska inte alls vara med i leveransen dom kommer i separat brev, för däri ligger papper till nästa beställning som du skickar in själv. Men det kommer med en följesedel och den ska ligga med bland maten du får.
    Snurrade jag till det igår?? Hoppas isf det har klarnat nu.

Ja som sagt det där med tänder är inget kul alls, ska du operera ut den då, sövas? Det är det bästa har dom alltid gjort på mig innan för att jag är så rädd....men denna gång fick jag dricka nåt som skulle göra att man slappnade av och glömde bort vad som hände. Man ger det till barn.....visst, jag är bara 35 men jaja räddär jag iaf! Jag minns inte hur vi körde för att komma hem och jag somnade i tandläkarstolen, till slut, dom fick ge mig mer för jag var FÖR normal, kansse jag upp repar mig men jag mår dålig över detta iaf.

Ja har du frågor om nånting så kan jag säkert svara på det eller försöka iaf, man får ju hjälpa varandra i både med och motgångar!

Förresten så när jag väckte Oscar för en stund sen så var han knallröd igen i ansiktet och lite svullen, funderar på om jag ska ge honom Tavegyl (ska ge det vid allergireaktion enligt läkaren) eller om jag ska ta honom till vårdcentralen först så dom får titta på honom, men dom gör ju inget iaf. Fattar inte vad det kan vara bara.....
    Det enda han åt igår som inte ingår i vår dietmat var en mer med jordgubb och blåbärssmak, det var visserligen äpple i den oxå såg jag när det var för sent, för troligtvis tål han inte äppel heller, men då är han ju superkänslig för det är ju inte så mycket i den.

Jag vet snart igenting!

Jag har sagt till på förskolan att han inte får leka med lekleran iaf och inte äta äpple där. Sen är det ju noga med handhygienen för både personl och barn. Fy vad svårt det är igen det här, jag känner nästan att han måste vara hemma för att bli helt frisk, det är ju OMÖJLIGT att få det så rent från det han itne tål på ett ställe där det vistas så många!!

Känner mig frustrerad!!

Nu ska dom få frukost här iaf.

Ha en bra dag!!
  • Kavat

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m33202990.html

HÄR ÄR VI NU, vi med ungar och de vuxna som har sädesslagsallergi, och soja och ägg och mjölkallergi och astma och allt annat som inte tåls...

Madreh skrev 2008-05-29 08:09:23 följande:
    Svar på #603Fyyy vad illa jag skrev igårkväll!! Förstår nu att jag var "drogad" än....pinsamt!! Men jag visste ju iaf vad jag skrev, det var klart i huvudet.De där papprena jag menade ska inte alls vara med i leveransen dom kommer i separat brev, för däri ligger papper till nästa beställning som du skickar in själv. Men det kommer med en följesedel och den ska ligga med bland maten du får.Snurrade jag till det igår?? Hoppas isf det har klarnat nu.Ja som sagt det där med tänder är inget kul alls, ska du operera ut den då, sövas? Det är det bästa har dom alltid gjort på mig innan för att jag är så rädd....men denna gång fick jag dricka nåt som skulle göra att man slappnade av och glömde bort vad som hände. Man ger det till barn.....visst, jag är bara 35 men jaja räddär jag iaf! Jag minns inte hur vi körde för att komma hem och jag somnade i tandläkarstolen, till slut, dom fick ge mig mer för jag var FÖR normal, kansse jag upp repar mig men jag mår dålig över detta iaf.Ja har du frågor om nånting så kan jag säkert svara på det eller försöka iaf, man får ju hjälpa varandra i både med och motgångar!Förresten så när jag väckte Oscar för en stund sen så var han knallröd igen i ansiktet och lite svullen, funderar på om jag ska ge honom Tavegyl (ska ge det vid allergireaktion enligt läkaren) eller om jag ska ta honom till vårdcentralen först så dom får titta på honom, men dom gör ju inget iaf. Fattar inte vad det kan vara bara.....Det enda han åt igår som inte ingår i vår dietmat var en mer med jordgubb och blåbärssmak, det var visserligen äpple i den oxå såg jag när det var för sent, för troligtvis tål han inte äppel heller, men då är han ju superkänslig för det är ju inte så mycket i den.Jag vet snart igenting!Jag har sagt till på förskolan att han inte får leka med lekleran iaf och inte äta äpple där. Sen är det ju noga med handhygienen för både personl och barn. Fy vad svårt det är igen det här, jag känner nästan att han måste vara hemma för att bli helt frisk, det är ju OMÖJLIGT att få det så rent från det han itne tål på ett ställe där det vistas så många!!Känner mig frustrerad!!Nu ska dom få frukost här iaf.Ha en bra dag!!
    Ingen aning ang operation. Försöker förtränga så länge det går...
    Nää, nu är det nog solklart! Tusen tack igen, det är så oerhört skönt att få lite koll och hjälp på vägen!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!