• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat

Jag har dock en liten fundering om varför läkaren tror på celaki?

För min teori med dottern nu är att det är större risk att det är vetestärkelseallergi än celaki. Eftersom allergier är allergier. Celaki är ju en helt annan typ av "sjukdom".
    Så som du skrev i mjölktråden, mjölk, ägg, soja hänger ihop.
    Men vet inte om jag tänker så bara för att sonen nu inte tål havre/vete. Eftersom båda ungarna i övrigt har ungefär samma allergier.

De tog ju prov på både vetestärkelse och gluten när vi tog av plåstrerna och det skulle ta 2 veckor att få svar, så det är imorgon det, helgdag, så jag hoppas att vi får något svar på fredag.
    Men vi blev rekomenderade av läkaren att utesluta vete ur kosten i 2 veckor för att testa om hon blev bätte av det, eftersom även vetestärkelseallergi inte behöver visa något på testet.
    Så när hon har resultat har vi något att komma med också.

Faktum är att hon under dessa två veckor slutat klaga på magont varje dag, händer bara var 3:e eller liknande. Hon har inte varit fullt så lös, så det har blivit bättre, men idag var det kasst igen. Bajsar bara var 3-4:e dag så det är svårt att veta på 4 bajsningar liksom... Bajssnack igen!

Solhavre finns ingen vete överhuvudtaget i! Jag har ringt och kollat. Sonen reagerade ju på enbart solhavre i vällingen. Inte Oatleys heller vad jag hört. Däremot finns det spår av korn i RiceDream. GoGreens är bara ris i risdrycken.
    Sen finns det ju glutenintoleranta som reagerar på havre också, men "reagerar" hon på den enbart så skulle jag tro mer på havreallergi än gluten.
    Men om du nu inte får ta bort ur kosten, så kan du ju inte testa det fullt ut. Men du lär ju se om det blir någon skillnad kanske om du tar bort havreprodukterna bara som du skrev.

Föresten, vad har hon för symptom, förutom att hon går ner i vikt?

• Kavat

Nu är kaffet klart för andra gången, det hade runnit förbi filtret. Så nu måste jag ut till maken och ungarna som grillat på uteplatsen.

• Blå Flygare

Kavat: Vad bra att det gick så snabbt! Synd bara att blodprovena ska ta sån tid, för det är ju först när de är tillbaka som vi "får" utesluta. Man om lapptestet visar positivt så kan vi nog utesluta därefter. Att hon misstänker celikai beror väl helt enkelt på att det är vanligt, men allergin ovanlig. Men pga hennes övriga allergier så misstänker man även sädesallergi. Känns bra att det testas eftersom allergin är svår-testad. Man vill ju inte missa celiki bara för att hon är allergiker.
    Hennes symtom är bara viktnedgång och "matvägran" dvs äter bara lite lite utav vällingen o yosan som hon innan ÄLSKADE medans hon fortsätter äta bra av maten. Men läk frågade inte så mycket om vad vi äter. Jag har inte märkt att hon vägrar mat med iMat i, men å andra sidan har det mest varit halvfabrikat de senaste veckorna *skäms*. Inte heller vägrar hon pasta eller anan mat med vete i.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-30 19:14:34 följande:
    Kavat: Vad bra att det gick så snabbt! Synd bara att blodprovena ska ta sån tid, för det är ju först när de är tillbaka som vi "får" utesluta. Man om lapptestet visar positivt så kan vi nog utesluta därefter. Att hon misstänker celikai beror väl helt enkelt på att det är vanligt, men allergin ovanlig. Men pga hennes övriga allergier så misstänker man även sädesallergi. Känns bra att det testas eftersom allergin är svår-testad. Man vill ju inte missa celiki bara för att hon är allergiker. Hennes symtom är bara viktnedgång och "matvägran" dvs äter bara lite lite utav vällingen o yosan som hon innan ÄLSKADE medans hon fortsätter äta bra av maten. Men läk frågade inte så mycket om vad vi äter. Jag har inte märkt att hon vägrar mat med iMat i, men å andra sidan har det mest varit halvfabrikat de senaste veckorna *skäms*. Inte heller vägrar hon pasta eller anan mat med vete i.
    Nää, det är väl jätte bra att det testar allt när de ändå håller på. Lätt att missa som du säger. Har ni tagit på vetestärkelse också?
    Imaten kanske är så liten mängd och är i den mesta maten så den är svårare att undvika och känns kanske inte lika mycket?!
    För min dotter slutade som sagt med tårta, pannkaka, till och med pyttipanna (jag min dumma nöt blandade ju i ägg), men däremot så har hon fortsatt att äta t.ex bullar och sockerkaka även om hon faktiskt ibland även har undvikit det eller tagit ett bett och inte velat ha mer...
    Men spagetti carbonara som vi gjorde ibland med rått ägg, det åt hon, men hon älskar ju pasta.. Hrm, ja, dit jag ville komma var väl att det är ju svårt för henne att utesluta all mat för hon måste ju vara hungrig ibland och vilja äta något.

Ja, som sagt, dottern älskar ju också pasta och det var det som kändes svårast nu att "ta bort". Hittade en spagetti med ärtprotein i, allt annat var sojamjöl eller liknande i, så chansade att isolerat ärtprotein skulle funka. Dietisten skulle höra av sig med fler tips på produkter, men har ännu inte hört något.
    Någon annan här som vet pastamärken utan vete, vetestärkelse eller sojasläktingar i?

Vad ger ni för välling då?

Och yosa är det ju bara havre i, inget vete eller gluten så vitt jag vet *springer och läser*, näää, havre, så det tycker jag är långsökt att hon skulle avstå pga gluten... Vet i och för sig inte hur "ren" havren är i Yosan, men näää, tror inte på gluten om hon inte vill äta den.

Dottern har här börjat dricka "sonens" risdryck. Vet inte om det är tillfällighet också.. Men hon får solhavre och havregrynsgröt till frukost än så länge. Visade ju inget på lapptestet, men ger det sig inte så får vi testa utan havre också.
  • Blå Flygare

Vi har gett havredryck med majstarkelse och nutra. Ibland har vi tagit havremust ist'llet, och ibland bara skippat majs eller must och micrat det istallet (jag trodde hon inte tyckte om koncistensen)

Ikvall gav jag vatten med majsst. och nutra, och nu drack hon 130 ml. Kanske en tillfallighet, kanske inte.

Ska ta o inforskaffa gogreens risdryck. Hoppas hon tycker om smaken.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-30 20:29:33 följande:
    Vi har gett havredryck med majstarkelse och nutra. Ibland har vi tagit havremust ist'llet, och ibland bara skippat majs eller must och micrat det istallet (jag trodde hon inte tyckte om koncistensen) Ikvall gav jag vatten med majsst. och nutra, och nu drack hon 130 ml. Kanske en tillfallighet, kanske inte.Ska ta o inforskaffa gogreens risdryck. Hoppas hon tycker om smaken.
    Jag inser nu att jag nog blivit alltför insnöad, men men, det blir ju så när man vill hjälpa de små.

Ja, som sagt havredryck är ren från vete och därmed yttepyttelite gluten. 100ppm? gluten i solhavre, vilket hon sa att många glutenintoleranta tål.

Håller nog tummarna att det, om det nu måste vara något, är havreallergi och inte gluten, så att det förhoppningsvis växer bort.
  • Madreh

Ojdå här var et lite att läsa om hur ni forskar K Kavat och Blå Myran! jagh ar varit där så jag känner igen mig och nu börjar det om med den minsta lilla gossen oxå. Har fått en ny tid för patchtest påp honom  den 13 maj ( hade en den 28 april men han hade en kraftig allergi mot EryMax som han fått mot halsfluss, han var rödprickig och flammig på hela kroppen. Svårt att läsa av några tester då...) och då ska det testas en del på honom oxå. Mjölk, alla sädesslagen, soja och ägg vad jag vet nu.

Lite mer bajsprat....han bajsar 4 ggr mellan 6 och 11 på förmiddagen och det är löst och slemmigt och gult. Sen kan det gå några dagar då han bajsar stenhårt och nästan svart...men han bajsar varje dag. Och jag känner inte igen det alls, dom andra två var lösa hela tiden och bajsade mycket mer/dag. Oscars var som senap och skummigt med grus i nästan.

K Kavat du undrade över pasta: Det finns en pasta som är gjord på majs, finns inget annat än majs i den och den fick jag via apoteket till Oscar då han skulle äta naturligt glutenfrit/vetestärkelsefritt ( han hade en veteallergi och massa andra allergier). Den heter GLUTIS.

Men jag vet inte om den kan köpas i vanlig affär, inte här där jag bor iaf.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-04-30 22:13:24 följande:
    Ojdå här var et lite att läsa om hur ni forskar K Kavat och Blå Myran! jagh ar varit där så jag känner igen mig och nu börjar det om med den minsta lilla gossen oxå. Har fått en ny tid för patchtest påp honom  den 13 maj ( hade en den 28 april men han hade en kraftig allergi mot EryMax som han fått mot halsfluss, han var rödprickig och flammig på hela kroppen. Svårt att läsa av några tester då...) och då ska det testas en del på honom oxå. Mjölk, alla sädesslagen, soja och ägg vad jag vet nu.Lite mer bajsprat....han bajsar 4 ggr mellan 6 och 11 på förmiddagen och det är löst och slemmigt och gult. Sen kan det gå några dagar då han bajsar stenhårt och nästan svart...men han bajsar varje dag. Och jag känner inte igen det alls, dom andra två var lösa hela tiden och bajsade mycket mer/dag. Oscars var som senap och skummigt med grus i nästan.K Kavat du undrade över pasta: Det finns en pasta som är gjord på majs, finns inget annat än majs i den och den fick jag via apoteket till Oscar då han skulle äta naturligt glutenfrit/vetestärkelsefritt ( han hade en veteallergi och massa andra allergier). Den heter GLUTIS.Men jag vet inte om den kan köpas i vanlig affär, inte här där jag bor iaf.
    ÅH TACK! *överlycklig*
    Ska ringa dietisten igen som skulle kolla upp det åt mig. Inga problem att få det "utskrivet" bara man vet vad man ska ha. Kanske ska gå in på apoteket och prata med dem lite, har jag inte ens tänkt på. Men de borde ju finnas några "matlistor där kan man tycka!
    Tusentack!!!!

När växte Oscars veteallergi och övriga? bort? Nyfiken!

Konstigt att det är sådan jätte skillnad på bajset. Men det låter lite som att det är matberoende. Det lösa låter som när min son var som värst i magen eller fick Sempers Magdroppar. Men sådär hårt har de aldrig haft än *peppar peppar*
  • Madreh

K Kavat:

Jo dietisen kan ju fixa det där åt dig så du får det utskrivet säkert inga problem som du säger. Om dom har det hemma på apoteket är ju tveksamt då det som kommer via apoteket till oss går via ett större apotek eller central nånstans. Jag fick mitt från Hässleholm och jag bor i Norra Bohuslän!! Inte så långt va?

Pastan var god oxå minns jag och Oscar älskade den, lite klibbig och dock lätt att koka sönder men det gör ju inget huvudsaken är ju att barnen/barnet äter det!

Oscar har ätit mat med vete i sen i höstas på "heltid" då var provokationen slut och tester var slutförda oxå. Det känns jätteskönt och helt plötsligt så fick jag ett skafferi som var mer eller mindre tomt.....hade haft två hyllor till honom, det blir ju en del.

Tyvärr är det bara veten som vuxit bort än så länge, vi trodde ett tag att mjölk skulle gå bra men det funkar inte, han mår dåligt, har humör som är hemskt, ont i magen, bajsar mycket, gnäller HELA tiden OCH matvägrar. Men jag förstår honom, jag äter inte heller om jag får ont i magen av nåt.....

Juat nu provar vi havre och det verkar gå fint, maten är lite godare nu när jag har kunnat ta i Oatlys i Mat i såser och grytor.

Istället tillkom ju ägg på han slista på riktigt nu, vi har ju misstänkt det ett tag och han testades för det för lite sen. Trist men så är det, bara att gilla läget.

Oscars lista över allergier ser ut så här:

Vetestärkelse Borta
    Mjölkprotein
    Sojaprotein
    Havre
    Råg
    Ägg

(kan jag ha missat nåt....?)

Jag är ju såklart nervös vad gäller lillebror Noah och vad som ska visa på honom om det visar nåt. Men jag tror ju det för får han mjölk så blir han oxå dålig, i övrigt så äter ju vi redan dietmat så han får inte i sig så mycket av varken soja eller ägg iaf, men vete och havre blir det ju en del.

Den store pojken har fått problem han oxå igen, med magen han med och han har varit utan mjölk i 8 år och sen fick han börja och har ökat succesivt men nu går det inte mer tror vi. Enligt skolsköterksna så går han inte upp nåt i vikt och växer inte på längden heller, vi får se hur det går med honom oxå. Ska träffa skolsköterksna snart för en genomgång.

Ojdå, det här blev långt.....sorry!

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat

Sonen var röd om kinderna igår men helt lugn i övrigt och sov hela natten. Maken var ju hemma och har inte varit lika nogrann som jag är med att tvätta händerna efter han har ätit smörgås (med vete, havre) t.ex.
    Kan de reagera så bara på att få mjöl mot hunden?
    Jag har ju sedan vi fick havren konstaterad varit supernoga med hygienen och spill och annat och hans kinder har blivit mycket bättre. Idag var även maken "noga" och inte alls lika röda kinder.
    Men trodde inte att det var så kontaktkänsligt med havre/vete.
    Har ni det så?

Dotterns prickar runt munnen tror jag mig ha lokaliserat nu, ärtor!!! Hon fick "specialspagetti" (glutenfri med isolerad ärtprotein) två gånger i går och är alldeles prickig idag... Det är iaf vad jag tror är anledningen. Var samma sist hon åt ärtor.

Läkaren har inte ringt idag, så jag hoppas att de hör av sig på måndag.

Jo, har ett till delikat problem. Tårtor!!!
    Funderar och funderar, det är fördelsedagar snart. Hade ju varit skoj att göra tårta som ungarna kan äta och slippa ha olika tårtor så även vi vuxna kan äta samma och slippa riskera smulor som lilleman får i sig.

Hade velat göra med ev. citronmousse (av fromage), men hittade ingen mjölkfri. Har funnits, för vi hittade ett gammalt paket i skåpet, men det var för lite kvar och den är numera med mjölk i...
    Har någon annan förslag som är mjölk, ägg, vete, havre, sojafri?

Jo, och så letade maken efter kokosgrädde. Det fanns inte på Ica. Har någon av er testat och vart hittade ni det i så fall?! Märke?

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!