• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • meic
    Svar på #500
    Bara ett tips på vägen, står det ISOLERAT ärtprotein kan man som allergiker äta det då det ligger under gränsvärdena enligt min läkare.
  • Kavat
    meic skrev 2008-04-21 14:42:03 följande:
    Svar på #500Bara ett tips på vägen, står det ISOLERAT ärtprotein kan man som allergiker äta det då det ligger under gränsvärdena enligt min läkare.
    Ah! TACK! Det är ju bra att veta för det var det det stod på spagettin. Och när det inte fanns någon annan så blir man ju ledsen...
    Kollade in wokgrönsakerna hon åt till och däri var bönor och haricor verts (ja hur stavas det?!), så då kanske jag kan misstänka dem istället för spagettin! Men vad skönt det lät att det troligtvis inte var spagettin. TACK!
  • StinaTina

Kavat,
    Här har vi fått en tid för lapp-på-sättning på fredag. Avläsning på måndag klockan 15.....
    Om jag kommer ihåg så ska jag ta kort på lappar och rygg med/utan lappar.
    Tredje gången det görs lapptest på Emma så vi börjar få in lite "rutin" på det.
    Dom är gjorda i åldrarna 3 månader, 15 månader och 2 år + 3 månader. Vi har sett en minskad allergi från det första testet till det andra, ska bli spännande att se om det har minskat ännu mera nu..... *hoppas, hoppas*

• Snutten

Jag ska fråga om lapptest på östra i gbg nu när jag har läst så mycket om det här inne. Siri har ju inga utslag på andra allergitester trots det har hon ju en rad allergier.

• Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-21 21:02:27 följande:
    Kavat, Här har vi fått en tid för lapp-på-sättning på fredag. Avläsning på måndag klockan 15.....Om jag kommer ihåg så ska jag ta kort på lappar och rygg med/utan lappar.Tredje gången det görs lapptest på Emma så vi börjar få in lite "rutin" på det. Dom är gjorda i åldrarna 3 månader, 15 månader och 2 år + 3 månader. Vi har sett en minskad allergi från det första testet till det andra, ska bli spännande att se om det har minskat ännu mera nu..... *hoppas, hoppas*
    Ja gör det!
    Du, jag funderade på en sak. När ni har testat mjölk och ägg har det varit någon gröt då eller någon sorts papper/"ludd" eller liknande i "lappboxen"?
    Våra var ju helt tomma, tyckte det kändes lite konstigt att det inte var något som låg emot huden...
  • Kavat
    Snutten skrev 2008-04-21 21:07:45 följande:
    Jag ska fråga om lapptest på östra i gbg nu när jag har läst så mycket om det här inne. Siri har ju inga utslag på andra allergitester trots det har hon ju en rad allergier.
    Ja fråga dem! Bara bra att de får lite efterfrågan! (Men de hänvisar till NÄL, men det finns ju även i Kungsbacka på Barnallergimottagningen)
  • Snutten

I så fall är ju Kungsbacka lite närmare, bor numera i sydvästra Göteborg. kankse ska höra med dem eler fixa egna lappar. Jag har gjort lapptest på ryggen en gång för hundra år sedan eller så men det var inte födoämnen och det gjordes på Mölndal. Men det är specifikt födoämnen som är lite speciellt och bara gös på fåtalet platser?

• fairyfloss

Men ÅH jag blir GALEN! Jag får bara mer och mer eksem även fast jag utesluter mjölk och vete helt. VAD ÄR DET JAG INTE TÅL?!?! Det kliar så att jag blir galen. Har eksem över typ hela kroppen, armar, ben, mage, rygg .

• Mama Law
    fairyfloss skrev 2008-04-22 04:25:02 följande:
    Men ÅH jag blir GALEN! Jag får bara mer och mer eksem även fast jag utesluter mjölk och vete helt. VAD ÄR DET JAG INTE TÅL?!?! Det kliar så att jag blir galen. Har eksem över typ hela kroppen, armar, ben, mage, rygg .
    Använder du parfym fritt skölj och tvätt medel, utesluter du soja, ägg kan också va bov. Kvalster?
    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • fairyfloss

Mama Law skrev 2008-04-22 12:52:34 följande:

Använder du parfym fritt skölj och tvätt medel, utesluter du soja, ägg kan också va bov. Kvalster?
    Nej det är parfym i tvättmedlet, har jag inte ens tänkt på. Jag testade att utesluta både ägg och soja, men har lagt till dem igen för nån månad sen, och då verkade det gå bra. Men nu är det nått jag inte tål. Om det inte visar sig DIREKT när man äter det, hur ska man då kunna köra uteslutningsmetoden?
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!