• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Mamsie

Hej!

Vi hoppas hon inte är allergisk/utvecklar allergi mot mer än det ni redan upptäckt.
    Mjölk, ägg o soja hänger ju gärna ihop, så det är nog en bra gissning du har.

Ang vad man ska undvika,
    Nu hittar jag inte pappren, men skriver ur minnet så gott jag kan:
    Soja, sojamjöl, sojaprotein.
    HVP = Hydrolyserat Vegetabiliskt Protein (om det inte står att det är nåt annat protein än soja)

Sojasås låter vi bli pga nya rön ang protein i det.

Känsliga ska även låta bli HP-sås och worchestersås.
    Sojalecitin innehåller så små mängder att det knappt är mätbart, men vissa kan reagera.

---------------

Andra baljväxter kan framkalla reaktion hos extremt känsliga.
    Tex jordnötter, bockhornsklöver (finns i tex curry eller groddbönor), alla bönor, linser, ärtor,
    Googla efter baljväxter och var uppmärksam på dom helt enkelt!
    Det är ju väldigt individuellt, och kan variera över tid och övrig belastning.

Sojaolja ska vara fritt från proteinet.

Lycka till!

(Jag ska leta efter mina allergipapper som jag fick för snart 1½ år sen)

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Probiotika:

Semper magdroppar innehåller inte mjölkprotein.
    Lactobaciller är från en jäsningsprocess (mjölksyra) som inte har något alls att göra med komjölk. Tex surdegsbröd, syrade grönsaker & youghurt mm utvecklar mjölksyrabakterier.

*letar lite*
    ...
    http://www.biogaia.se/index.php?id=27605&tpl=1056#13

Jag är allergisk mot mjölkprotein. Vilka Reuteri-produkter kan jag använda?
    Sugröret BioGaia LifeTop Straw, Semper magdroppar, tuggtabletten Probiomax och tuggummit GUM PerioBalance är samtliga fria från mjölkprotein.
    ...

Mjölksyrabakterier är jättespännande, och jag är glad att det äntligen börjar upptäckas här i Sverige. Det innebär att det kommer att bli mer lättillgängligt till ett acceptabelt pris snart

http://www.mikrob.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=1184
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/mage/article373139.ab

Max får Lactobaciller via sin Nutramigen LGG2.

Guarkärnmjöl i tex ProViva kanske funkar i alla fall? För kanske det räcker med att utesluta all soja och ev ärtor och jordnötter? *hoppas*
    Var uppmärksam med Sinlac gröt - den innehåller johannesbröd som är en baljväxt.
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat

Såg att du hade fått svar från ett proffs! Vad bra!

Men som Mamsie skriver så är nog soja rättså troligt. Det hänger tydligen ofta ihop, ägg, soja och mjölk.
    Hoppas att ni kommer på vad det är, om det nu inte skulle vara soja.

• falken

Mamsie - kör ni sojafritt nu?
    Jag tycker det är så himla svårt, för ärt-o baljväxter o jordnöt verkar ju vara släkt med varann, men det är inte självklart att de är allergiska mot det ena eller det andra. Och alla 20 olika tillsatsämnen - och **** ska jag kunna veta vilka av dem som hon tål eller inte?

En dietist på mjölkskolan som jag pratade lite snabbt med om soja efter lektionen (mjölk kunde jag ju redan allt om efter 3 mån med allergiskt barn...) sa att man inte skulle plocka bort ärtväxter när man tog bort soja - hade hon dålig koll då eller?

Diarrén håller på, som vatten. Men hon dricker bra och är törstig. Har ätit frukost idag också, så jag tror att Provivan var ok?

Shit, jag är verkligen rådvill, och mitt barn mår så dåligt!!

• falken

Förresten Mamsie - hur får man tag på den här probiotikan? Är det tablett? Finns det på Apoteket eller?

• Kavat
    falken skrev 2008-03-02 11:00:19 följande:
    Förresten Mamsie - hur får man tag på den här probiotikan? Är det tablett? Finns det på Apoteket eller?
    Semper magdroppar finns på apoteket, om de var de du undrade över.
  • Snutten

Falken: min dotrter är fisk, ägg, mjölk och soja allergisk. Men hon tål andra baljväxter. Dietisten kanske menade att du skulle ta bort soja först och se om det hjälper och sedan fortsätta utesluta om det inte har så stor effekt. När man håller på och utesluter ska man bara ta bort en sak i taget för att se om det hjälper. Alternativt ta bort en massa och testa sig fram med att provocera.

• Annaloo

En sak som jag själv lärt mig den hårda vägen är att betakaroten ofta utvinns ur sojabönor, så det ska man undvika. De saker som jag reagerar på är flytande margarin, färdiggjorda vaniljsåser (och Ekströms pulver - ICA har däremot inget betakaroten i sin pulvervaniljsås), vissa andra såser, alla Becel-produkter.

*** v 19 ***
  • falken

Annaloo - där sa du nåt mkt intressant!! Jag har stått o glott på innehållsförteckningar dagen efter hon blivit dålig, och inte fattat varför. Det är betakaroten i Go Greens Vispi, jag ska ringa dem och fråga vad den kommer ifrån.

Vilka flytande margarin är det du inte tål? Vi har Keijus mjölkfria.

Och är det nån som vet vad E401 förtjockningsmedel innehåller, den har jag också funderat på.

• falken

Kavat, tack för tipset. Det står en del om goda resultat med självläkning av födoämnesallergier, om man tillför Probiotika. Så det tänkte jag köra med. Tycker så synd om henne lilla livet.

Snutten, ja, hon kanske menade så, eller så hade hon inte riktig koll, eller så pratade vi för kort tid. Jag har skäl att misstänka ärtväxter iaf, det är en av de saker vi ätit i veckan, nu när hon blivit så dålig. Tror att det är säkrast att utesluta allt misstänkt nu til en början, hennes tarm verkar väldigt irriterad, rinner bara vatten. Så introducerar vi sen.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!