Inlägg från: Stargirl |Visa alla inlägg
  • Stargirl

Bugaboo tråden nr 13

lilla sandra skrev 2008-05-20 14:21:46 följande:
    Ni har ju koll på det mesta här inne. Min man har sett en skötväska, Ju-Ju-Bee (stavning?), den är skitfin, men vi fnular på om själva färgerna på den passar till vår blivande vagn.Minns inte vad modellen hette, bara att den var hyfsat liten o kostade 495:-Någon som vet vilken det är?
    Be small, fast är de så billiga?
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Bopsan skrev 2008-05-20 14:25:49 följande:
    Please! Hjälp mig välja. Så många åsikter som möjligt tack:)1) Cameleon denim med denim skip hop dash2) Cameleon helbrun med ju ju be between brun/rosaJag har en liten tjej på 4 mån.Är canvas tåligare än denim vad gäller slitage och blekning?
    Oj....svåra val....jag skulle välja 2:an då jag inte gillar Skip*Hop väskorna längre. Så tråkiga. Så helbrun med brun/rosa JuJuBe väska.
    Jag har en helbrun med en Petunia Pickle bottom väska *love*
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Bopsan skrev 2008-05-20 14:25:49 följande:
    Please! Hjälp mig välja. Så många åsikter som möjligt tack:)1) Cameleon denim med denim skip hop dash2) Cameleon helbrun med ju ju be between brun/rosaJag har en liten tjej på 4 mån.Är canvas tåligare än denim vad gäller slitage och blekning?
    Glömde...

Canvas och Denim är ju två olika typer av material. Men Denim slits snabbare än Canvas men sliten denim är SNYGGT men canvasen slits ju inte snyggt (tror jag) så efter 4 år är nog canvasen ingen kul syn men denimen blir nog bara snyggare med tiden (min gissning)
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Lycka 1 skrev 2008-05-20 15:43:07 följande:
    Här är en till som väntar på sitt tredje chassi. Börjar bli lite smått less nu...Men jag måste skicka tillbaka mina chassin.
    Enligt Bugaboo så måste återförsäljarna returnera alla defekta varor.
    Men frakten för returen från dig till återförsäljare ska du enligt e handelslagen inte du stå för om du beställt på nätet. Har du handlat i butik ska du hämta service delen där då e-handelslagen inte gäller i det fallet. 
    Leverantören ( i detta fallet Bugaboo) ska stå för frakten till återförsäljaren.

Så i all enkelhet.

- Bugaboo fyller sin del av garantiavtalet mot återförsäljaren
    - Återförsäljaren fyller sin del av avatalet gentemot kunden (beställer service delar etc)

Dubbelkolla gärna innan man börjar en diskussion.
    Men är väldigt säker på att så är fallet. Man väljer att antingen sälja genom på nätet vilket genererar i en massa extra inkomster men också en massa andra förpliktelser än när man säljer direkt från butik.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Emmsan skrev 2008-05-20 16:07:52 följande:
    återförsäljaren ska stå för frakten kräv detta står tom i konsumentlagen!!!!! bugaboo ska sedan betala dem i sin tur
    Nej leverantörens förpliktelse slutar vid att de levererat sina varor till butiken som är deras kund.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Emmsan skrev 2008-05-20 16:25:28 följande:
    men det är ju tillverkarens fel att chassina e sönder??? dvs bugaboo hur kan de då stå utan ansvar så fort de levererat?

Nej men tillverkaren har EN kund där de gör sin inkomst. Det är butiken/återföräsljaren. Det är gentemot dem (butiken) leverantören har ett service ansvar. Butiken i sin tur har MÅNGA kunder där de har sitt ansvar. Så tillverkaren/leverantören fyller sitt ansvar genom att skicka nya delar till butiken som i sin tur har ansvaret genetemot kunden där de gör sin inkomst. De ska kolla kvitto/garantibevis etc.

Trust me, jag har studerat detta.

Ta exampel Philips som har en kund som Elgiganten. Per Olssons TV går sönder. Elgiganten vill titta på TV´n och inser att den är trasig. Då kontaktar de Philips som i sin tur sänder en ny TV eller delar till den. Per Olsson hämtar du delarna hos Elgiganten som i sin tur tar tillbaka den felaktiga varan. Om Elgiganten har en webshop så har Philips fortfarande ett ansvar mot Elgiganten oavsett om varan är köpt av en kund som bor 10 m från elgiganten eller 100 mil från själva butiken.

Hänger du med?
    Det är klart leverantören vill att slutkunden i detta fallet Per Olsson har en felfri vara inom garantitiden men den sköts genom Elgiganten som sålt varan och därmed tagit del av vinsten.

*~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    jompa skrev 2008-05-20 16:22:56 följande:
    Stargirl: Du har en Bee eller hur?Kan man fälla ihop den med sitsen på åt vilket håll som helst? Alltså kan sitsen vara både framåtvänd och vänd mot dig och det går att fälla utan att ta av sitsen?
    Javisst. Åt båda hållen. Jag har alltid sittdelen vänd mot mig. Fäller den med sitsen mot mig utan att ta av den. Hur lätt som helst.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Emmsan skrev 2008-05-20 16:37:11 följande:
    hahah wow va du kan :) jag fattar precis tackar :)
    Hhahaha nåt ska man vara bra på Det är krångligt det där.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Emmsan skrev 2008-05-20 16:39:51 följande:
    så då är det OK att säljaren kräver köparen på pengar för frakt? eller fattar jag fel?
    Om du ångrar dig inom 14 dagar och varan inte är defekt och du har sparat allt emballage så ska DU stå för frakten. Du har alltså ångerrätt enligt distansköps lagen.

Om varan är defekt så ska återförsäljaren stå för frakten.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Lycka 1 skrev 2008-05-20 18:26:00 följande:
    Stargirl: Tack så mycket!Då ska alltså jag kunna kräva tillbaka mina 380:- nu då?
    Jag tror det....men försök hitta lagtexten eller kontakta din konsumet vägledare i din kommun för att vara 100% säker. Jag är tämligen säker på detta men för säkerhets skull kolla upp så du har svart på vitt.
    *~Bugaboo RULES~*
Svar på tråden Bugaboo tråden nr 13