• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • elektra1
    Legolina skrev 2008-03-17 12:00:56 följande:
    En hemskhet rättfärdigar inte en annan - eller?
    nej så klart inte. det var en liknelse. MÅNGA tar  hål i sina öron bara för att det är snyggt, väldigt ofta på små barn under 1 år.
    det är också att tvinga på någon annan att vara snygg. hörde tidigare i tråden den jämförelsen, att hunden inte skulle kuperas bara för att den inte kunde bestämma det själv. Men en hund får ju sällan bestämma själv.
    tyckte det såg jättelöjligt ut med rottweiler med svans i början, såg ut som våran gamla smålansstövare, de förlorade mycket av sitt snygga utseende tyvärr.
  • Dofilus

AmericanWoman: "Vad är fel med mina spansk-födda cockrar?"
    De föddes med svans, nu har de inte svans pga nån vrickad uppfattning om att vissa kroppsdelar inte hör hemma på vissa hundraser. Det är felet.

"Förresten, i USA får man tävla med hundar med båda kuperade eller okuperade svansar, så varför inte här?"
    Så vi ska göra som USA i alla lägen? Allt USA gör är rätt? Kanske kan vända på frågan. Varför får man tävla med stympade hundar i USA när man inte får det här?

• Mamma Heather

Vilja

Ja, jag har vänner i Nordamerika som har tävlat och ställt ut sina cockrar, springers osv i olika utställningar. Dom kanske inte blir Champions, direkt, men dom får ställas ut.

Förlåt men jag gnäller inte. Jag säger bara att ni är lite hårda mot oss som gillar (o vuxit upp runt) kuperade hundar.

Smaken är som baken, eller hur? Jag tycker inte ni är dumma för att du tycker om okuperade hundar. Jag gillar båda och, och har haft båda och. Men jag gillar kuperade cockrar, helt enkelt.

• Mamma Heather

Dofilus -

Nej, jag menade bara att det är iaf bra att man får ställa ut båda kuperade o icke-kuperade i USA. Då har hundar från kuperad-förbjudit länder ändå tävlar... oavsett svanslängden.

• BunnyBrown

Vill man ha stubbsvans på tex Dobermann får man avla så man får det. Kupering är en dum och onödig mellanväg.

• Dofilus

AmericanWoman: "Nej, jag menade bara att det är iaf bra att man får ställa ut båda kuperade o icke-kuperade i USA. Då har hundar från kuperad-förbjudit länder ändå tävlar... oavsett svanslängden."
    Okej, det är din åsikt. Min åsikt är den att jag tycker det är fördj*vligt att ett så utvecklat land som USA tillåter och främjar djurmisshandel genom att tillåta kuperade hundar att tävla.

• Soul
    elektra1 skrev 2008-03-17 12:04:02 följande:
    nej så klart inte. det var en liknelse. MÅNGA tar  hål i sina öron bara för att det är snyggt, väldigt ofta på små barn under 1 år.det är också att tvinga på någon annan att vara snygg. hörde tidigare i tråden den jämförelsen, att hunden inte skulle kuperas bara för att den inte kunde bestämma det själv. Men en hund får ju sällan bestämma själv.tyckte det såg jättelöjligt ut med rottweiler med svans i början, såg ut som våran gamla smålansstövare, de förlorade mycket av sitt snygga utseende tyvärr.
    Det är en väldig skillnad på att ta hål i öronen och att kapa av en hunds svans. Själv är jag för att man ska vänta med att ta hål i öronen på barnen tills de själva kan bestämma, men det är en annan diskussion. Att ta hål i öronen orsakar inte samma lidande som när man knipsar av valpars svansar utan bedövning och öronen mister inte någon funktion genom att man tar hål i dem. Det går inte att jämföra hål i öronen på barn med det djurplågeri kupering är.
  • frulan

Okej, tredje gången gillt?! Någon som vill tycka till?
    *nyfiken*

frulan skrev 2008-03-17 09:35:16 följande:
    Frågar igen då ingen som är för kupering svarade.Nyfiken på vad ni anser om violkörteln? Bör inte den få vara kvar? Är den kvar vid kupering? Vid "halv" kupering borde den ju finnas kvar i alla fall.
  • Dofilus

frulan: Eftersom den sitter i den sista tredjedelen av svansen så borde den försvinna om man tar bort halva svansen. (Varför det nu skulle vara okej att stympa lite grann förstår jag dock inte)

Svar på tråden kuperad hund