• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 11:49:09 följande:
    Varför får man inte tycka om kuperade hundar? Varför? Vad är fel med mina spansk-födda cockrar? Jag tycker dom är fin, även om deras svansar är kortare än svensk-födda? Allstå, min svensk-född cocker hade ingen problem alls med min spansk-födda cockers svans. Dom levde i harmoni och aldrig någon miskommunikation som ni säger hundar har som har kortare svansar.Jag skulle inte sluta köpa min ras bara pga hur deras svansar såg ut - långa eller korta, är hundar i min ras vackra. Jag skulle bli arg om jag flyttade från USA hit, med ett gäng cockers och fick inte delta i tävlingar, ja. Speciellt om jag är aktiv i olika hund aktiviteter (lydnad osv). Det är kul att tävla, jag älskade när jag ställde ut min hund, o det gjorde han med... han verkligen var en 'show-ig' hund.
    Det är ju inget fel på dina hundar! De är säkert riktigt goa hundar - och visst de får inte vara med i vissa tävlingar och annat men det är ju för en god sak - de kan faktiskt få stimulans på annat sätt så de lider inte för det.

Hundar med kuperad svans kan var afina - tycker jag med.

MEN jag tycker man ska göra vad man kan för att begränsa förekomsten av kupering pga utséende.

Jag förstår inte dig AmericanWoman. Varför tycker du det är OK att ta bort kroppsdelar på ett djur enbart pga att en del människor tycker det är finare på det viset?
  • Drakfisk

American Woman: Man får inte tävla med kuperade hundar, för det har varit förbjudet att kupera hundar i 19 år (svansar), 61 år (öron).

Eftersom folk har varit idioter och ändå kuperat MÅSTE SKK ta till samma metoder som bl.a. grannländerna och införa ett förbud för att befrämja lagen.

(Kupering haräven gjorts hemma på köksbordet med sax, eftersom det kupering faktiskt är OLAGLIGT och lagbrott brukar inte seriösa veterinärer vilja hålla på med).

• elektra1

varför skulle man inte få kupera bara för att det är snyggt?

Är det bara för att de inte kan bestämma själva om de vill bli snygga eller inte???

• Legolina
    elektra1 skrev 2008-03-17 11:56:41 följande:
    varför skulle man inte få kupera bara för att det är snyggt?
    Är det bara för att de inte kan bestämma själva om de vill bli snygga eller inte???
    Det säger väl sig självt egentligen... Att skära bort delar av ett levande djur för sitt eget nöjes skull - sjukt...
  • elektra1
    Drakfisk skrev 2008-03-17 11:55:50 följande:
    American Woman: Man får inte tävla med kuperade hundar, för det har varit förbjudet att kupera hundar i 19 år (svansar), 61 år (öron). Eftersom folk har varit idioter och ändå kuperat MÅSTE SKK ta till samma metoder som bl.a. grannländerna och införa ett förbud för att befrämja lagen. (Kupering haräven gjorts hemma på köksbordet med sax, eftersom det kupering faktiskt är OLAGLIGT och lagbrott brukar inte seriösa veterinärer vilja hålla på med).
    är det nytt att man inte får tävla med kuperade hundar?
    det fick man iallafall göra i höstas.
  • elektra1
    Legolina skrev 2008-03-17 11:57:56 följande:
    Det säger väl sig självt egentligen... Att skära bort delar av ett levande djur för sitt eget nöjes skull - sjukt...
    det förekommer väldigt ofta på människobarn också, bara för att det ska vara snyggt.
  • Legolina
    elektra1 skrev 2008-03-17 11:59:33 följande:
    det förekommer väldigt ofta på människobarn också, bara för att det ska vara snyggt.
    sjukt, sjukt, sjukt...
  • Legolina
    elektra1 skrev 2008-03-17 11:59:33 följande:
    En hemskhet rättfärdigar inte en annan - eller?
  • Vilja00

blir lätt trött - du får tycka precis som du vill om kuperat eller okuperat, där i ligger inte mitt problem med det du skriver - det jag vänder mig mot är "gnället" över att jag får minsann inte tävla. Nej det får du inte o det kan omöjligt komma som en överaskning om du läst reglerna. När man har ett land som valt att försöka sätta djursrätt längre fram än andra länder så är kuperingsförbudet rätt självklart eftersom det enkom är en mänsklig påverkan o har inget med hundens funktion, hälsa eller välbefinnande att göra.

NEJ i USA få du inte tävla okuperat om din ras är så kallad av usa kuperingsras. Du tävlar inoff o kan ej erhålla titlar på utställning - du kan tävla alla andra hundsporter som inte baseras på exteriör.

Jag sa inte att du köpt dina hundar där - däremot är det väldigt vanligt o det har nämnts av andra i tråden.

• Drakfisk

Elektra: ja varför får man inte orsaka sitt djur lidande för sin egen fåfängas skull? VAD tror du själv? Kanske för att lagen säger att onödigt lidande (oavsett vilket djur det handlar om) inte är tillåtet.

En parallell:
    Varför får man inte skära i sin babys öron om man tycker små öron är sötare än stora öron?

Svar på tråden kuperad hund