• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • 0028

det är fult me kuperade hundar!!!
    och inte snällt.

• caropia

nej jag tycker det är fruktasnsvärt med kupering ,okej svansen det går ju snabbt men öronen det sker ju under lång period!
    Kupering gjordes ju inte heller för att göra hunden fin utan det var ju av orsak ,helt obegripligt att det fortfarande görs i vissa länder.

• Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 12:17:56 följande:
    ViljaJa, jag har vänner i Nordamerika som har tävlat och ställt ut sina cockrar, springers osv i olika utställningar. Dom kanske inte blir Champions, direkt, men dom får ställas ut.Förlåt men jag gnäller inte. Jag säger bara att ni är lite hårda mot oss som gillar (o vuxit upp runt) kuperade hundar.Smaken är som baken, eller hur? Jag tycker inte ni är dumma för att du tycker om okuperade hundar. Jag gillar båda och, och har haft båda och. Men jag gillar kuperade cockrar, helt enkelt.
    Men det borde väl kanske inte handla bara om utséende?

Jag tycker att boxrar som är kuperade ser mer ut som en boxer - fint vet jag inte men jag tycker det ser helt OK ut och hunden är härlig och söt ändå - men det är ju in grunden ingen råga om man tycker det är FINT erller inte med kuperad svans.

Exemplet som nämnts. Jag kan tycka att det är fint med fina glittriga örhängen på en liten ettåring - men jag tycker det ar FEL att ta hål i öronen på ett litet barn.

Kupering ska begränsas och undvikas pga LIDANDE oavsett hur fint det är eller inte är.
  • Mamma Heather

Alltså, är vi inte människor så där... att vi skaffa snygga saker, helt enkelt för att dom är snygga? Smycken, kläder, ja, till och med är vi ihop med den vi är ihop med för dom ser bra ut och inuti är dom bra. Var o en får köpa vilken hund som helst, bara för att vi gillar rasen båda i temperment och i utseendet.

Nja, jag har sagt det jag vill, o står för det jag skrev, och vi alla kan inte gilla det samma saker o ting, o måste acceptera att vi alla har olika smak o vi är INTE dumma för det!

Frid!

• Legolina
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 13:59:57 följande:
    Alltså, är vi inte människor så där... att vi skaffa snygga saker, helt enkelt för att dom är snygga? Smycken, kläder, ja, till och med är vi ihop med den vi är ihop med för dom ser bra ut och inuti är dom bra. Var o en får köpa vilken hund som helst, bara för att vi gillar rasen båda i temperment och i utseendet.Nja, jag har sagt det jag vill, o står för det jag skrev, och vi alla kan inte gilla det samma saker o ting, o måste acceptera att vi alla har olika smak o vi är INTE dumma för det!Frid!
    Har aldrig påstått att du är dum. Men jag tycker inte att en hund är en sak eller att ting. Att det inte har med utséende och smak att göra verkar du inte ta till dig...
  • Hondjuret
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 13:59:57 följande:
    Alltså, är vi inte människor så där... att vi skaffa snygga saker, helt enkelt för att dom är snygga? Smycken, kläder, ja, till och med är vi ihop med den vi är ihop med för dom ser bra ut och inuti är dom bra. Var o en får köpa vilken hund som helst, bara för att vi gillar rasen båda i temperment och i utseendet.Nja, jag har sagt det jag vill, o står för det jag skrev, och vi alla kan inte gilla det samma saker o ting, o måste acceptera att vi alla har olika smak o vi är INTE dumma för det!Frid!
    utseende och smak är väl inte problemet här? Det handlar om ett operativt ingrepp på hundar! Inte en trimning av pälsen.
    Jag har valt den snyggaste j'vla hunden av alla, och där behöver man minsann inte klippa i svans eller öron för att den ska vara vacker.
  • Pirog

Alla som gör djur illa för egen vinning tycker jag inte kan kalla sig djurvänner. Mår så illa av att man kan tänka sig göra vad som helst för att hunden ska vara finare. Ungefär som när de könstympar tjejer i etiopien, också någon som bestämde att det var "snyggare/bättre" så och nu gör de det för att de alltid gjort det. Ok, ena fallet är människor andra djur, men lika illa för det.

• Dofilus

AmericanWoman: "Alltså, är vi inte människor så där... att vi skaffa snygga saker, helt enkelt för att dom är snygga? Smycken, kläder, ja, till och med är vi ihop med den vi är ihop med för dom ser bra ut och inuti är dom bra."
    Är en hund en sak? En hund är en individ, ingen accessoar!

• ivk07

Jag tycker att det är helt sjukt med kuperade svansar... Stackars hunden kan ju inte vifta på svansen ordentligt utan hela rumpan viftar på ett patetiskt sätt. BRA med förbud tycker jag. Fattar inte varför man ska ändra på ett utseende sådär...

Svar på tråden kuperad hund