• Svar på tråden Sockerpullornas tråd
  • Aiwendil

Åh vad jobbigt Greeneyes..

Det är som jag skrev till Maria...
    Ibland är livet extra tungt och ibland kommer inte "Olyckorna" ensamna utan allt bara avlöser hela tiden... Det är tufft då.
    MEN.. efter regn kommer solsken och det gör det.. man måste bara vänta in det...
    Kram på dig

Ankmor
    Jättesöt tårta. Jag har inte hunnit göra någon explotårta ännu... får se när det blir.
    Midsommar kanske!

Lägger man först ett lager SP (ovanpå bara) och sen ett till lager och SEN skär upp flikarna eller?

Mamma till Carl ISAK Gimli - 2007.03.09
  • MariaX m 2
    greeneyes - Ja precis, det är tungt för dom som blir kvar Min mormor dog förra året så morfar har gått och väntat och avskytt livet, det är därför det ändå känns ganska bra att han fick gå bort. Men sambons pappa är det förstås värre, han är ju bara 58 år och deras minsta barn skulle precis flytta hemifrån, nu skulle det goda livet börja

Ankmor - Ja jag undrar oxå det, hur tusan skär man upp explosionen?
    Är oxå sugen på att testa, jag måste göra nåt annat nu så jag inte helt tappar taget och bara gör blommor!! Men det är roligt, ska sätta mig nu en stund tror jag...
    Jag ser dina drömmar sakta lossna från mitt liv...
  • annis41

Jag ska göra en sjö på en tårta men hur gör man för att inte pinpingelen ska flyta ut mer än man vill?

• Tussa76

Usch och FY vad dålig jag är på att skriva här... försöker hinna kika in och läsa lite varje dag, men det är inte alltid det går. När jag inte jobbar, så packar jag. Flytten går i midsommarhelgen, så det finns mycket att göra! Och så försöker jag hinna med alla vanliga måsten dessutom.. och emellanåt ser jag t.o.m till att få mej en gnutta sömn!

Först och främst: STOR kram till alla er som har det jobbigt just nu... Det är alltid tungt och ledsamt att förlora de som står en nära..

Alla vackra tårtor har jag ju tyvärr inte heller kommenterat.. *skäms* Men jag tycker verkligen ni är så suveränt duktiga,allihop!!

Här blir det inte så mycket tårtande nu. Hade en beställning på en sån där drake i Lördags.. men den glömde jag t.o.m att ta kort på!
    I helgen jobbar jag, men ska ändå försöka klämma in en snabb liten tårta till dottern som fyller 8.

Ang. träffen: Ska vi bestämma den första helgen i förslaget? Så det inte bara rinner ut i sanden tänkte jag.... För när vi flyttar kommer vi vara utan bredband minst en vecka!!
    Är det ok för alla?

Kram på er!!

• JFL

G-E: Åh nej vad tråkigt.

Maria: Tack. Ja det är verkligen jättetråkigt. Tråkigt att känna hur intresset försvinner när jag har lagt ner så mycket på det. Och det är bara för att jag inte hinner tårta längre.

Annis: Ett bra underarbete är det viktigaste. Redan när du lägger på grädden - eller vad du fodrar tårtan med, så gör du en sjö i den. Arbeta fram formen redan här. Sedan täcker du tårtan och arbetar fram formen igen och har på pipinggelen.

Så som jag gjorde på båttårtan. Här har jag låtit sjön gå ut över kanten men det går bra att ha en sjö mitt på också.

www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpufldz1.jpg
    www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpstjhzo.jpg

I ღ cakes
  • annis41
    JFL skrev 2008-06-09 10:11:59 följande:
    G-E: Åh nej vad tråkigt. Maria: Tack. Ja det är verkligen jättetråkigt. Tråkigt att känna hur intresset försvinner när jag har lagt ner så mycket på det. Och det är bara för att jag inte hinner tårta längre. Annis: Ett bra underarbete är det viktigaste. Redan när du lägger på grädden - eller vad du fodrar tårtan med, så gör du en sjö i den. Arbeta fram formen redan här. Sedan täcker du tårtan och arbetar fram formen igen och har på pipinggelen.Så som jag gjorde på båttårtan. Här har jag låtit sjön gå ut över kanten men det går bra att ha en sjö mitt på också.www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpufldz1.j...www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpstjhzo.j...
    Ok Tack!!!! då fattar jag.
  • JFL
    annis41 skrev 2008-06-09 10:16:50 följande:
    Ok Tack!!!! då fattar jag.

Lycka till.
    I ღ cakes
  • greeneyes

tack alla!

annis: jag använde inte pipinggel sist, utan så pyntgelé från vanliga matbutiken, och den var toppenbra. Rann inte alls, utan stannade där jag kladdade den, ex med pensel.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • annis41
    greeneyes skrev 2008-06-09 10:46:05 följande:
    tack alla! annis: jag använde inte pipinggel sist, utan så pyntgelé från vanliga matbutiken, och den var toppenbra. Rann inte alls, utan stannade där jag kladdade den, ex med pensel.
    Ok man kanske ska köpa en tub och testa det då. Har du bild?
  • greeneyes
    annis41 skrev 2008-06-09 11:07:58 följande:
    Ok man kanske ska köpa en tub och testa det då. Har du bild?

Floden är gjord med den blåa pyntgelén som finns i mataffären. Funkade superbra! En tub räckte precis till den här floden (runda tårtan ovanpå är en vanlig 23cmbotten så du vet att tårtan var ganska stor).
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
Svar på tråden Sockerpullornas tråd