• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • ProPPens

MaLu Ja, muffins går ju snabbt. Skönt att ha lite i frysen, när folk som inte har vett att ta med sig fikabröd kommer... Fy bubblan för värmebölja!!!! Här får vi också varmt i sovrummet hur vi än gör. Dock bättre sen vi bytte rum eftersom vi nu inte har morgonsol på fönstret. Men det hjälper föga... Blir inte bättre när jag bäddat min säng med skydd ifall vattnet skulle få för sig att landa där!!! Det blir varmt när man ligger på plastskydd (fått från min mor som jobbar på sjukhuset...) även om dom ligger under lakandet. Men förhoppningsvis är det snart borta med dom!!
    Hihi, ja pyjamasbyxor är ju också fint! Funderade just över nattkläder, får ta tag i det sen. Har inget bra hemma så jag kanske måste köpa något elelr så får det bli en tshirt och mysbyxor om nån måste komma in på natten... Är vi ensammna kan man ju sova som vanligt, dvs med inget eller bara bhn! Ja, trosor också förståss!!!!

Äntligen!! BF080706
  • Kerpet1

Hej!

Kikar in lite snabbt och vill tracka ALLA för alla fina presenter sonm Petter fick, han är överlycklig! Och att leksaker låter, det kan jag leva med, jag kan konsten att stänga av, (eller ta ett glas vin...)
    Är faktiskt lite lullig efter att ha druckit några glas med "präst-mamman" på gården... (hon har dåligt inflytande på mig... kan en präst röka, så kan jag... hm?) gott må jag säga!

Kommer in senare när jag nyktrat till!

• Ma Lu

Proppens: För mig var det toppen att ha med ett amningslinne i stor storlek så att plufsmagen fick plats och också de svällande tuttarna Täcke funkade inte när man fick hoppa runt och byta amningssida varje halvtimme den andra natten så linnet samt pyjamasbyxor i tunt skönt amterial funkade finfint! Första natten sov jag i sjukhuskläderna men sen tröttnade jag på att skjortan bara åkte runt. Angående att sova i bara trosor så funkar det inget vidare det första dygnet om du som jag störtblöder så det är dubbla sjukhusbindor som gäller Sen när det räckte med enkel binda använde jag stora gravidtrosor över sjukhusets nättrosor så jag faktiskt kunde slänga pyjamasbyxorna på småtimmarna när jag hade nåt svettskov

Apropå blödning så kan aknsek det räknas som nackdelen med att få barn på sommaren: tokjobbigt, svettigt och kliigt med binda dygnet runt Nu verkar det äntligen vara på upphällningen med det blodblandade avslaget så jag hoppas klara mig med rejäla trosskydd småningom. När Elma föddes hade jag blodigt/blodblandat avslag i bara knappt en vecka men nu har det hållit på i mer än två Det misnkar hela tiden men snart börjar jag undra... Om man läser om avslag står det på nåt ställe att det blodiga bara ska hålla på i tre-fyra dagar och på andra ställen en vecka

Du verkar ha en härlig sommarkväll KErpet

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Pess

Hej vänner. Nu är jag tillbaka i Stockholm efter 5 veckors frånvaro. Har varit 3 veckor i skåne och därifrån utgick vi från en 2 veckors Europa-tour.

Här finns väl ett gäng nyblivna ettåringar nu!!! GRATTIS. Även L har fyllt ett år på självaste midsommarafton och firade dagen med att få sitt första risgryn i nederkäken Hon har inte bråttom alls med bissingarna hon inte

Nu ska vi strax se på fotbollsfinalen. Finns MASSOR att packa upp, men jag ORKAR inte

• MaCool

Mirren: Lunch & tårta blir ju toppen. Finns det något särskilt på Cs önskelista?

MM: Skönt att få gå ut och äta med trevliga vänner! Vi skjustade in Rs syrra till stan igår och kände verkligen suget att sitta där på en uteservering...Köpte iaf lite rökta räkor & god dryck på öland som vi kalasde på. Det är helt klart för bådas skull att ha barnvakt, jag tycker att man märker på Isak att han liksom blir lite stolt när han har klarat av ett barnvaktspass.

Poppens: När är dagen D för dig?

Ja nu är det snart final dax men vi har en liten plutt som hänger nere vid benen som inte vill sova. Det är straffet för att vi fick sova till halv nio i morse...

• Serendipity
    Ma Lu skrev 2008-06-29 19:55:34 följande:
     När Elma föddes hade jag blodigt/blodblandat avslag i bara knappt en vecka men nu har det hållit på i mer än två Det misnkar hela tiden men snart börjar jag undra... Om man läser om avslag står det på nåt ställe att det blodiga bara ska hålla på i tre-fyra dagar och på andra ställen en vecka
    WHAT? Jag hade blodigt avslag i 6 veckor och sedan gulaktigt i ytterligare 3 veckor. Inget konstigt med det sade all sjukvård/MVC.
  • MallaMojs
    Serendipity skrev 2008-06-29 20:46:45 följande:
    WHAT? Jag hade blodigt avslag i 6 veckor och sedan gulaktigt i ytterligare 3 veckor. Inget konstigt med det sade all sjukvård/MVC.
    Samma här typ!!
    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Mirren

Serendipity skrev 2008-06-29 20:46:45 följande:

Jag känner nog mer igen mig i den beskrivningen också...
  • Serendipity

MaLu:
    Avslag
    Det ställe där moderkakan suttit fast på i livmodern har lämnat ett sår, som först blöder rejält och sedan vätskar sig en tid. Den kraftiga blödningen är som störst dygnen efter förlossningen men har efter ca en vecka avtagit till en vanlig mens volym. Därefter är det snarare sårvätska än färskt blod som kommer och totalt kan avslaget hålla på upp till 6-8 veckor. Ju fortare livmodern drar ihop sig efter förlossningen desto fortare kommer (troligtvis) avslaget att avta. Amningen framkallar sammandragningar i livmodern som hjälper livmodern att dra ihop sig till sin ursprungliga storlek. Om blödningen/avslaget börjar lukta riktigt illa och du känner dig sjuk med feber bör du genast ta kontakt med MVC eller förlossningen. Värk i magen och feber är typiska symptom på livmoderinfektion (som förr benämndes barnsängsfeber) orsakad av t.ex kvarvarande fosterhinnor eller delar av moderkakan. Detta torde vara extremt ovanligt annat än den allra första veckan efter förlossningen. Om du rör på dig mycket eller lyfter tungt kan detta resultera i att såret öppnas lite och då kan avslaget återigen innehålla mer färskt blod. Det behöver du inte oroa dig för. http://www.barnsidan.se/cldoc/96.htm

• Mirren

Hej tjejer!
    Ni kommer få inbjudan på tisdag. Känns jättedumt att vi fick iväg den så sent, men det har varit lite detektivarbete att hitta alla adresser. Men, men, förhoppningsvis vet ni ändå om att det är VISP-träff hemma hos mig klockan 13 på onsdag (2 juli).

Om ni undrar över dinosaurierna på bilden så är den i orange Casimir - vilket är någon typ av motsvarighet till Björne i Bollibompa fast i Frankrike. Casimir (den franske alltså) sägs vara väldigt snäll, vilket ju är bra!

Svar på tråden Visparnas tråd # 7