Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita tråden del 8

Lycka till numberone...det är en helt UNDERBAR upplevelse! Jag skulle kunna försöka befolka världen själv om det inte vore för att förnuftet slog in, men det är ju så otroligt underbart att MÖTAS för första gången så där. Avundas dig faktiskt lite som har det framför dig imorgon. Ett varmt lycka till!

• Beatrize74

Här har det monterats fönsterbräde, lister och målats shellack på taksponten. Jag har dragit ett varv till på byrån, rensat lite ogräs och börjat rensa lite bland byggbråtet på gården.

Och tagit lite fotografier till bloggen på några underbara saker jag fyndat på ett otippat ställe. Jag blev så överraskad när jag hittade dem. Har ni hört talas om "With a smile" innan?   *nutch nutch*

..

• Beatrize74
    Kajsa 77 skrev 2008-06-17 20:53:46 följande:
    snabb fråga:Går det stryka en vaxduk om man har något annat tyg emellan?
    Lägg ut den plant och torka med vanlig disktrasa. Efter en liten stund har den rätat ut sig.
  • Beatrize74
    knyttis skrev 2008-06-17 22:25:11 följande:
    Här kommer en bild på nya gardinen jag sytt till vardagsrummet på nedre våningen. Tyget är ljusgråblått rutigt enligt makens önskemål!Allt ok på MVC idag! Fick dock hämta sonen från dagis direkt efteråt. Det går ngt konstigt virus med hög feber där som halva skaran drabbats av. Hann ha ett utv.samtal på dagis med och de kändes så skönt att höra att allt var bra! Stolt mamma!
    SUPERFINA!
    Vad duktig du är på att sy!
  • Beatrize74

Hihi...humor Knyttis...humor! Jag var till och med tvungen att gå ut och se på mitt eget elände till vardagsrumsgardin. Hopplöst! Vet inte vad jag ska hitta på. Det är liksom bara FULT! Tänk dig två fönster med brunt foder...och en altandörr med brunt foder (ska bytas ut, så det är liksom ingen idé att stå och blaska färg heller) Lägg till en skev gardinstång som liksom är ihopmonterad som flera "sugrör" på varandra som liksom drar åt olika håll så hela stången ser ut som ett svagt "M" Och så en sladd på det som går från taket snett nedåt till en fönsterlampa. Allt provisoriskt men ACK så hemskt. Här gäller mun-mot-mun metoden under tiden, men vet inte alls vad jag ska hitta på.

• Beatrize74

Miamaariah - underbara bilder. Med det nya köket ska jag baka så där goda saker med.

• Beatrize74

Videli - det bidde ett Sentenskök från Electrolux Home...supernöjd. Det är till hälften monterat nu. Maken håller just nu på att sätta upp en till vägg där den tredje sektionen skåp ska stå emot. Knyttis- ja-a...bytet ja. Det ena fönstret är det en spricka i vid nedkanten så den skulle behöva bytas ganska omgående, men vi kör på med kök, sovrum, altan och förstukvist så får vi ta det sedan...som det känns i alla fall. Vi är lite osäkra på hur vi ska göra med altandörren, om vi ska behålla den, eller ev. flytta den till blivande sovrummet eftersom vi ska bygga ett vinterbonat uterum utanför där (i andra prioritet förstås) Mycket att ta hänsyn till. Och under tiden hänger de där...bruna och hemska. Kanske nästan ska kladda lite färg på dem ändå, men just nu är det ju så mycket annat som ska göras i hemmet också...hmmm...ett dilemma när man vill ha nytt NU och är hemma hos så många som har nybyggt, färdigmonterat och klart med hantverkare som gör allt jobb. Lyxigt...och ORÄTTVIST!

• Beatrize74

Godmorgon! Jisses vad det kajkar med FL nu för min del. Någon mer? Citatfunktionen ser helskum ut, hela sidan kopieras liksom och läggs in i rutan och så kan man inte skriva ett dyft. Försökte precis lägga in två detaljerbilder från köket, men det går inte heller, trots att det är rätt format på bilderna. Hmmm... Ni har helt rätt angående fönstren ju. Jag står ju inte ut med dem...inte på någon punkt. Det blir nog penseln ändå och så ska jag försöka hitta på någon annan variant till gardinstång, det går ju att ha det så vackligt som det är nu...en gardinstång ska ju vara RAK! Nackdelen med att måla fönstren är att det tar med sig andra kostnader med...för om man målar fönstren vita så vill man ju ha fönsterhandtagen vita (går inte att måla de bruna i plast som det är nu) och så de där fönsterspärrarna i brun plast måste bytas ut...och det bruna persiennsnöret...och knoppen man surrar den runt...och....men..men...det är det ju värt ändå. Fönsterbrädan skulle behövas byta ut. Nu är det någon form av brunt laminat som nog blir svårt att måla på. Då skulle jag behöva ha assistans av maken att fixa till en ny och så svärfar får fräsa kanterna som han gör så snyggt. Men....det känns som liiite av ett lyxproblem när hela HUSET i övrigt är under rust...när vi inte har kyl- och frys på plats...inte ugn eller avlopp...att liksom komma och säga... "Kan du avbryta det där just nu för jag vill ha en ny fönsterbräda till vardagsrummet...och jag vill ha den NU!!!" Igår gjordes i alla fall pergolan klar också, den är så vacker med rosor som klättrar på den. Gräsmattan behöver klippas också och det är så helvetiskt tungt för mig att klippa den själv eftersom jag: 1) Knappt fixar att dra igång den 2) Knappt fixar att skjuta runt den eftersom självgången har lagt av Klag, klag! Men det är inte underligt att maken är frustrerad och stressad. Särskilt inte som det är hans första lediga dag som han skulle ha gjort klart väggen tills imorgon då hans bror och far kommer och ska montera ihop skafferi och hämta kyl och frys och montera etc....och så ringer de från JOBBET. Datorkrasch...och ingen annan fixar det mer än han (läs inkompetenta idioter). Han var INTE glad när han for iväg nyss. Och vi som ska ordna inför sonens födelsedag imorgon också, kompletterköpa lite presenter, bland annat hyllan han önskar sig. Och jag kan heller inte måla när jag är ensam med barnen, så möblerna lär ju aldrig flyttas ut från hallen... (om jag inte sätter dem framför teven förstås...men det känns ju inte heller så bra). Slutsvamlat...jag antar att jag mest försöker reda ordning på allt i skallen här. Nu ska jag försöka mig på att lägga in bilder i galleriet igen.

• Beatrize74

Malin79 - ja-a....det var ju fiffigt...det är ju inte så dumt ju...ska kika på det faktiskt. Tack för tipset!

• Beatrize74

Hugo fyllde fyra år idag. Det har varit en händelsrik dag, jag är både trött och lite snurrig efter en mycket slitsam, men rolig dag. Vid halv sju gick jag upp och gjorde födelsedagstårta tillsammans med min tvååring. Jag hade förberett allt som behövde vispas och donas, så hon fick arrangera tårtan helt själv. Den blev jättefin faktiskt. Väldigt ren och fint pyntad. Hon är duktig min tjej. Paket och tårta på sängen. Videofilmning så klart. Frukost. Sedan har det varit FULL RULLE hela dagen för att ens få det det minsta iordninggjort tills på kvällen då kusiner och farbröder med familj etc. skulle komma. Svärisarna kom lite tidigare, vid 16.00. Då var jag, handen på hjärtat..nästan HELT SLUT! Gick på tomgång. De hjälpte till så gott det gick med ballongblåsning och att plocka ur diskmaskinen. Det var rena "mun-mot-mun"metoden på det stora hela. Hemmet är KAOS och jag var nästan grinfärdig faktiskt. Inte roligt med gäster i det läget. Jag kände mig som "Brasse" i "Fem myror är fler än fyra elefanter" när han sopar rent i hyllorna inför sin "Vem ska bort"-lek. Ungefär så stod jag och sopade i matdelen i köket med armarna. Torkade av det värsta. Slängde på en vit linneduk. Plockade in pioner, bara för att komma på att ena brodern är allergisk mot dem. Plockade lite besviket ut dem igen, för de hade ändå givit en viss hemtrevnad. Näe..ingen höjdare. Men med lite god mat i magen, ett Masivin, lite födelsedagshurrande och lite glada skratt så blev det ändå rätt hemtrevligt. När makens svägerska sedan säger: "Vet du...om du behöver hjälp med något i trädgården så har jag faktiskt tagit med mig lite arbetskläder så jag skulle kunna hjälpa till...om du vill alltså...på midsommardagen" Jag höll fa-an på att lipa där på plats. Så otroligt behövligt och omtänksamt. PRECIS det jag behöver. "Jag kan hjälpa till ett par timmar, säg bara vad jag ska behöva". Så rart! Plötsligt känner jag nog att jag kan ändra kurs på det här sjunkande skeppet. Nu ska jag bara pusta ut, inte sortera kläderna inför vilken byrå de ska vara i, även fast det är kläder utspridda över halva golvet, inte ens bry mig om disken eller någonting. Det får vänta. Och imorgon är det midsommar och DÅ ska jag bara ha en "semesterdag" och bara njuta borta vid sjön. Sjunga, dansa och njuta av trevligt sällskap. Innan jag avslutar min monolog vill jag bara skriva lite om hur oerhört rörd jag blir av era kommentarer i bloggen. Dagen idag har inte varit den roligaste, men era trösterika ord om "ljuset i tunneln" och "Jag vet hur du har det nu, jag har också haft hemmet helt upp-och-nedvänt" och..."Det kommer ju bli jättefint när det är klart, håll ut..." får mig att faktiskt ORKA. För idag har faktiskt varit en av de tyngsta dagarna hittills. Men...det kan bara vända härifrån. Det kan bara vända. Ha en underbar midsommarafton imorgon! Kram Bea

Svar på tråden Vita tråden del 8