Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita tråden del 8

Lycka till med bebisar, hallrenoveringar och arbetshörnor. Ramen blev fin där.

Idag har jag MÅLAT så det stått härliga till. Barnen har hjälpt till att slipa sakerna, både med slipkloss och med slipmus. Toppen tyckte de.

Jag har nu grundmålat:
    - en stor byrå med åtta lådor
    - en tallrikshylla
    - en lampfot
    och
    - en knoppbräda

Gissa om jag känner mig duktig!

Barnen leker på ovanvåningen i sina rum och de har så skoj. De börjar bli stora barnen. Jag vill ha dem där uppe tills färgen är "klibbfri" då vi har hållt till i hallen, precis bredvid deras lekhörna.

(Finns verkligen inga andra platser att hålla till på...fatta det röriga läget här hemma... gaaahhh...

Nåväl...när byrån fått sig ett par strykningar till och nya knoppar så ska den upp i vårt sovrum. Den vi har nu är SÅ skabbig och har behövts bytas ut länge. VIsserligen vit, men verkligen inte tipptopp längre.

Tallrikshyllan ska antingen upp i dotterns rum, eller så i köket. Jag får se hur det blir, har en annan, nästan likadan, som redan är grundmålad som jag också ska gå på nu andra varvet.

Nu ska jag låta barnen inviga en liten dockservis i sin lilla fikahörna på Isabelles rum. Kex och så får det bli vatten (inte saft) så de kan hälla och skvalpa själva. Det får bli som en liten belöning för att de leker så bra tillsammans.

• Beatrize74
    goseli skrev 2008-06-16 23:51:47 följande:
    Tjena hej!Behöver er hjälp:Min bästa vän fyller 30 och jag måste ha den bästa presenten ever :D hon älskar allt från greengate o den stilen...ni vet vitt, pastell, romantiskt, blommig osv...vad skulle ni uppskatta o få i present..får kosta mellan 300-800 sen har jag fått för mig att jag vill ha en kruka i fönstret som skall vara vit i grunden o sen blått blom mönster men jag hittar ingen...hittar bara underbara the muggar och o skålar...har ni sett nån fin nånstans? tack för hjälp! :D
    Jag skulle nog göra en "kombo" i Greengate anda:
    - en GGkudde
    - en GGmugg
    - lite smaksatt kaffe i söt liten burk
    och ettan på
    - Pockettoppen

Och så en liten omtänksam skriftlig önskan om att hon ska kura ihop med kudde och kaffekopp och bok och bara NJUTA av livet!
  • Beatrize74
    livet från ljusa sidan skrev 2008-06-17 00:27:59 följande:
    Mysig idé bea! Underbara tyger i bloggen förresten!Har målat om sonens rum nu, är helt slut och har färg i hela håret.. det var bara halva rummet som skulle målas om, när vi flyttade in så fick jag för mig att jag skulle vara lite kreativ och måla halva rummer ljustljust blått och andra halva gräsgrönt... prata inte om det, jag vet itne vad jag tänkte. Men nu så har jag äntligen målat över det iaf, nu är hela ljust blått nästintill vitt och vilken skillnad! Bilder kommer imorgon när jag ställt tillbaka allting på plats.Sov gott alla!
    Tack!

Här är en till som är helt slut och har färg i håret....jag sitter här och dricker mjölk vid öppet fönster. känner mig lite vimmelkantig efter att ha sniffat färgångor i två timmar. Burr!
  • Beatrize74

Godmorgon!

Jag har fått lite sovmorgon och det känns så skönt!

Jag måste säga att jag är så nöjd med målningen hittills. Jag har ju annars utnämnt mig till "Sveriges kladdmaja", men kanske att övning ger färdighet ändå?

Men nu när jag målar så förstår jag inte hur du Kajsa fixar att måla så snabbt. För det första så är det slipningen...sedan dammtorkningen...och sedan grundmålningen. Och det tar ju tid att vara så pass omsorgsfull att man inte får rinningar. Och så torktiden emellan, sex timmar. Och så på med ett lager vit täckfärg...och så åtta timmars väntetid...och då täcker det ju inte ens helt. Jag bedömer att jag kommer att behöva måla på minst två tunna lager till innan jag känner mig färdig. Maken målar alltid sex lager.

Vad har du för superfärg och målarpenslar egentligen som kan köpa en byrå vid lunch och ställa in den, färdigmålad och klar på samma eftermiddag? Jag får inte ihop det.

Nu ska jag och familjen äta en sen frukost, barnen har bara druckit lite mjölk och ätit en frukt när de gick upp med sin pappa.

Sedan ska jag lämna dottern hos sin morfar och åka iväg med sonen till en liten kamrat. Det är så spännande för honom, för det är en pojke som han leker jättemycket tillsammans med på dagis, men där pojkens mamma och jag inte känt varandra sedan innan. Nu har vi börjat prata om att barnen ska få leka tillsammans på fritiden eftersom de så gärna vill ringa varandra. Men eftersom barnen bara precis fyllt fyra så är det ju vi som får "arrangera" det hela och nu är det då "premiär" för "leka med Pontus hemma hos honom".

Klockan 10.00 ska han få gå dit och han ser SÅ fram emot det. Sedan kommer Pontus på hans kalas sedan så vi hoppas att det ska utveckla sig till en varm vänskap dem emellan. De är så "lika" i sitt sätt, samma lugn och samma tålamod och tankegångar så de utvecklar varandra så bra dessutom. Skoj!

Det är premiär för min dotter att vara ensam med morfar också. Nyttigt för båda. Annars är bara sonen med hela tiden och handen på hjärtat så får han mest uppmärksamhet av de båda. Nu är det dags för henne att få full uppmärksamhet.

Ha en underbar tisdag!

Kram Bea

• Beatrize74
    Hanna E skrev 2008-06-17 10:00:57 följande:
    Bea; vilken mysig dag!Juliah; grattis till dagisplatserna! Önskar att det fanns ur och skur- dagis i vår kommun också.Miah; så gott! Hmm nu minns jag inte mer... kort minne=) God morgon förresten! Behöver lite råd idag.... vår lilla tjej har tagit sig ur spjälsängen, inte ens två år gammal! så jag fick lite säng-panik.. Har en säng som vi fick med huset, som står i ett gästrum i källaren. Vad tror ni, skulle den kunna bli fin vit? Eller ska jag ut och leta efter ny? Vad har ni för sängar, förutom växasängar??Tilde har dessa möbler i sitt rum nu: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10074707 , www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30077248 ,  så jag tänkte att den sängen vi har kanske passar in lite i stilen.... gillar inte ikeas säng i samma serie, tyvärr.
    Ja, det var det verkligen! Angående sängen så står jag och velar om samma sak. Sonen har fått en liknande som din, fast utdragssäng som han sover i nu. Jag känner mig lagom trött på den just nu och jag tror INTE jag ger mig i kast med att måla den faktiskt. När det gäller din så vet jag inte, det är ju fin och passar ju bra till Hensvik som du själv skriver, men jag skulle nog i alla fall söka runt efter något annat. Om du är tveksam så tror jag att du ändå vet själv att du skulle vilja ha något annat.
  • Beatrize74

Sonen fyller fyra år på torsdag. Han säger:
    "Jag behöver inte några fler leksaker, jag vill ha en hylla att ha leksaker i istället"

Han är klok min son, för det är verkligen vad han behöver.

Jag har tröttnat på Hensvik, så det blir det inte. Han är just nu hos sin kompis som jag nämnde tidigare (det känns udda...han är borta hos dem och dottern sover...egentid???) och han hade den här:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40047675
    (fast i björk)

Jag har mätt på hans rum och tillsammans med några bambukorgar så kan det ju bli en ganska bra förvaringsmöbel. Vad tycker ni om modellen? Egentligen vill jag ju ha en äldre förvaringsmöbel, men han vill ha en hylla NU och behöver en NU så den kanske inte är så pjåkig ändå. Hade liksom inte lagt märke till den tidigare då den är ganska oansenlig.

Han har ganska många böcker, så det tror jag att den funkar bra till...och korgar till bilar och så plats för fotografier i facken och nallarna högst upp???
    *funderar*

JA!
    eller
    NEJ!
    ???

• Beatrize74
    Peak skrev 2008-06-17 14:29:30 följande:
    Bea - Lowe har en sådan i sitt rum, men en med 4 fack x 2 fack, vi har den liggandes så 2 fack hög. tycker den är perfekt!Finns nog bild i min blogg i hans rum. Kommer inte in där själv så jag kan länka...hemmahoskristin.blogspot.com/
    Den är fin...jag har kikat på den tidigare och funderat över den, men då tänkt att det kanske var lite "lite" förvaring i den ändå? Men då trodde jag att den här med fyra gånger fyra skulle bli för MYCKET istället...för HÖG.

Men...som fyraåring så når han precis till den översta hyllan. De har ganska små rum mina barn så det kanske är bättre att satsa på något högre och utnyttja väggen när den ändå tar lika mycket golvyta?

Funderingar, funderingar!!!

Och när jag satt med dottern och bläddrade i IKEAkatalogen så pekade hon på den här:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40118620
    ROSA!

Och så pekade hon på den svartbruna och sade att Hugo ville ha den.

Och det är ju faktiskt så. Han tycker om svart och hon rosa. Det väckte tanken att det är ganska egoistiskt av mig att välja vitt, vitt, vitt...jag kände mig lite taskig faktiskt. Jag frågade:
    "Är det inte bättre med en vit hylla och så kan du ha rosa leksaker i den"
    "Men MAMMA" sade hon bestämt "Jag ÄLSKAR rosa möbler och vill ha en rosa hylla"
    Jaha...

Inte är det helt enkelt inte...det kommer nog vara så att man "kör över" dem och deras viljor om man inte passar sig.

Men det blir nog vitt ändå, mest för att det ska hålla i stil och inte vara beroende av tid och rum, men....det är inte alltid helt självklart känner jag.
  • Beatrize74

Och här sitter jag och surfar mitt på ljusa dagen i lugn och ro???

Är det så här det kommer kännas att ha tonårsbarn...eller barn som är utflugna från hemmet?

En mycket ovan känsla som ger mersmak, samtidigt som det påminner mig om att ta tillvara tiden med barnen så mycket jag bara kan. Huxflux är de ju borta.

Kan inte fatta att Hugo är borta och "leker med en kompis", utan att jag är i närheten eller med. Ofattbar och ovan känsla.

"Och sedan till hösten så kan ju du följa med oss hem efter dagis någongång" säger kompisens mamma. Ujujuj...svårt att smälta att de blivit så stora.

Nu ska jag ändå snart väcka min vilande lilla tös och så ska vi åka och hämta honom. Snart är maken hemma och då är han ledig hela veckan ut. UNDERBART!

Fast jag får ÅNGEST av att bjuda hem till kalaset. Det är så otroligt mycket ogjort här hemma och jag sliter på så gott jag kan, men det räcks liksom inte med. Jag förstår inte hur väninnorna med barn i samma ålder kan ha det så rent och snyggt och ogräsfritt och undanplockat HELA tiden. Vi bara rustar och bygger här hemma och det är halvklart överallt, trots att vi kör dygnet runt. Finns saker att göra vilket väderstreck jag än vänder mig i. Frustrerande kan jag säga!!!

• Beatrize74

Tack tjejer för ert svar! Ni har så rätt ju!

Svar på tråden Vita tråden del 8