Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita tråden del 8

En helt skum upplevelse fick jag nyss av att se på reprisen av "Sommartorpet", del fyra på nätet.

Bara av att kortet på Arboristen på hemsidan fick mig att knacka maken på axeln och fråga:
    "Får du samma känsla när du ser på honom som jag?"

Om bilden hade varit svart-vit så hade det kunnat vara en "yngling från 30-talet".
    Sedan när han kom in i programmet så är det ju en ung pojke som måste vara max runt 25 år som även PRATAR som om vore en äldre man. Hans röst, hans uttryck och hans rörelsemönster.

Helskum känsla som sagt! Och fascinerande på samma gång. Som att se två tidåldrar smälta samman till en.

Fascinerande!

Är det någon som sett "Sommartorpet" och förstår vad jag yrar om?
    Annars kika här...från 22.08 och en liten tid framåt
    http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=37146

• Beatrize74

Tjockkulan - om du tar bort elementet och istället gör i ordning för golvvärme så får du väl plats med tre maskiner på rad där med en arbetsbänk ovanpå?

• Beatrize74

Den badrumslampan du pratar om är ju supersnygg...den tycker jag absolut du kan välja.

Kontakter kan alltid skarvas, fråga du imorgon så löser han nog det.

Maken din har nog rätt när det gäller badkaret tycker jag...ibland får det estetiska stå tillbaka för det praktiska, särskilt när man har barn. Barn älskar ju att bada i badkar för det allra mesta.

• Beatrize74

Jag menade nog inte att du ska sätta in golvvärme nu, bara förbereda för det...att alltså skruva loss elementet och isolera själva anslutningen. Men du kan ju absolut bara ställa för elementet också om du ser till att ha det avstängt.

• Beatrize74

Nu ska jag skriva något...som inte alls har så något med era fina länkar och hem att göra...utan mer som en allmän fundering och reflektion angående mig själv. Jag är nyfiken på att veta om fler känner på samma sätt?

Jag känner att jag är svår att "tillfredsställa" när det gäller inredning på sista tiden. För att jag verkligen, verkligen, VERKLIGEN ska gå igång på någon inredningsbild så krävs det något utöver det vanliga nuförtiden.

Det här är en känsla som vuxit sig starkare och starkare under de senaste åren för att nu nästan helt ha tagit över.

När jag började förstå att jag älskade det vita, lantliga...ehhh...för två år sedan...så sade nästan alla vita inredningsbilder "KADANG" i mitt hjärta. Allt var fint, allt var åtråvärt.

Nu känns det nästan som om jag blivit "mättad", om ni förstår hur jag menar. När jag läser inredningstidningar så läser jag dem mer kritiskt..."Det hade varit finare om..." eller "Snyggt...men....varför har de...?" etc. Jag finner mig mer och mer ströbläddra i inredningstidningarna.

Jag saknar det där "Damn vad fint"känslan som jag hade för ett och ett halvt år sedan, ungefär hela tiden när man tittade in i vackra vita hem. Nu har jag en mer självkritisk approach... "Det skulle funka...men..."

Betyder det att jag kommit längre i min egen stilutveckling, eller handlar det bara om att man blivit "övermättad" på ganska så lika inredningsstil/mode som råder nu i lantlig/vit inredning?

Förstår NÅGON vad jag menar?
    Att liksom minsta lilla lykta var "KaDANG" ibörjan....att varje litet skåp var det också, bara det var vitmålat? Men nu är man så kritisk på så många andra punkter också. Storlek, utförande, stil och ursprung etc. Ribban för "det perfekta" skåpet/lyktan/vitrinskåpet/bordet har höjts tusentalt. Åtminstone för mig...är det någon fler som känner samma?

• Beatrize74
    Anjo2 skrev 2008-07-01 22:17:04 följande:
    Hej hallå. Kikar in och ville dela med mej av min lycka!! vår dotter kikade ut i lördags...tre dagar efter utsatt datum.....men det var värt väntan!!
    Grattis Anjo!
  • Beatrize74

Gimma...haha...nej...självklart inte.

Hoppas ingen tar åt sig av mitt svammel...jag menar det rent bildligt...vi tar ju alla intryck från höger och vänster och intrycken förändras väl alltid över tid och i takt med att man själv förändras antar jag.

Och det är väl bra...att man förändras...antar jag!
    Nej...nu svamlar jag så jag nästan inte vet själv vad jag skriver.

Jag har bara blivit mer kräsen. That's it!

• Beatrize74

Mimmi - jamenvisst...så är det ju...alla tar förstås intryck av varandra och det blir till slut en enda vit "mellanmjölk" av det man ser. Svårt att urskilja godbitar och sånt som kanske egentligen inte passar en själv.

Att gå tillbaka tror jag på, men om man som jag är ganska "ny-vit" så funkar inte det så bra. Jag har vandrat mellan olika vita ytterligheter....från det mer Shabby Chica, till det mer raka/stilrena/enkla...och så tillbaka igen och hamnat någonstans mttemellan.

Men lika säker på att det svulstiga romantiska var jag i början, lika säker är jag nu på att jag funnit rätt.

Kan man någonsin vara "säker" tro?

Det är rackarns svårt att veta vad ens hjärta egentligen försöker säga åt en ibland.
    Inredningscelibat då...torrt och tråkigt...men utan annan inspiration än det egna hjärtat och hjärnan skulle möjligtvis fungera.

(Undras om jag inte skulle hiva upp två rader med sådan där GIGANTISK tavellist a' la Ernst då....eller lurar jag mig själv nu?)

MiaMariah - man kan ju se det så också, att det blir rackarns mycket billigare när man vet hyfsat på en gång vad man tycker om eller inte.

• Beatrize74

DLL - tänk att DU skulle förstå också....vad glad jag blir att du förstår mitt svammel. Och tänk att du känner likadant. *stilikon*

Gimma - ja-a...man får ta det bästa från varje bild, så är det ju...jag försöker inte vara negativ, även fast det kanske framstår som det. Jag tänker väl att jag blir lite oroad över mig själv eftersom jag samtidigt önskar att få den där "KaDang"känslan lite oftare, för det är ju det som gör att inredning är intressant. Att man "går igång" som Ernstan skulle ha uttryckt det.

• Beatrize74

Mimmi - jag känner samma om bloggarna. Jag kan inte hålla isär vilken som är vilken längre då alla förstås inspireras av varandra (även jag). På gott och ont...för till viss del försvinner originaliteten och personligheten...eller i alla fall KÄNSLAN av den.

Jag har en liten inspiratinsfilial av utländska bloggare samlade i mina favoriter...det är ett dussintal, alldeles särskilt utvalda som får mig att fortfarande känna mig inspirerad och tänka på ett lite nytt sätt eftersom jag inte hunnit se så mycket av det ännu...(=blivit mättad)

Sååå...det är ett tips till alla som kanske känner likadant....att inspirationen tryter...att man inte vet i vilken blogg man sett vilken strut/inlindad tvål/madonna/tallrikshylla /vitmålad ljusstake/ Scriptinaskrivet "Skafferi"/Greengateskålar

Näe...nu blir jag snart utfryst ur tråden tror jag. Jag menar absolut inget illa. Jag tar upp saker jag själv blivit inspirerad av, men även så många andra att jag inte längre "personerna" bakom inredningen längre då så mycket börjar bli likartat.

Men för vår del så ÄR vi ju här för att vi gillar likartade saker så vi går "fria" tycker jag. Jag menar förstås "alla ANDRA" runtomkring i exempelvis bloggvärlden.

Nej, dags att gå att måla min andra tallrikshylla och skolbänk!
    Eller se på ett avsnitt av "Lilla huset på prärien" igen. Jag älskar nog serien just eftersom de är så nöjda med det lilla. Fru Ingalls har ju en liten porslinsfigurin ståendes på spiselkransen...det är hennes enda "Bling" i hela huset. Tänk vad befriande. Annars är det så himla många praktiska saker runtomkring...glasfönster mot VINDEN, inte för att det ska se vackert ut....vedspis för att äntligen slippa baka brödet över öppen eld (who CARES vilket märke det är...den FUNKAR ju)....muslingardiner (för att skydda mot drag...inte för att det ska vara "vackert") och vackra höga hattkrokar (för att hålla bössan och arbetshattarna på plats)...etc.

Godnatt tråden...sov sött!

Kram Bea

Svar på tråden Vita tråden del 8