Inlägg från: Anton2005 |Visa alla inlägg
  • Anton2005

Vita tråden del 8

Hej

Hoppas alla haft en trevlig midsommar. Tänkte be om lite hjälp. Jag och sambon är mitt uppe i en diskution så ursäkta mitt egoinlägg utan att jag läst tillbaks eller kommenterat.

Alla våra dörra, lister och bröstpanelen i hela huset går i en mjuk grå färg. Nu har vi (jag) börjat fundera på om vi skulle måla vitt ist, samtidigt som det känns som MASSA jobb och jag gillar den gråa färgen men vitt känns fräschare på något vis. Bestämmer vi oss för vitt så måste skjutdörrar och allt målas. Vad tycker ni? Jag lägger in lite bilder och som ni ser på en del ställen så är färgen bortsliten och det måste ändå göras iordning.

DSC_0001.JPG

DSC_0003.JPG

DSC_0005.JPG

• Anton2005
    malins79 skrev 2008-06-21 22:38:34 följande:
    Är ert hus gammalt? Det var väl vanligare med grått i gamla hus. Vårt hus från -46 har haft gråa lister och karmar som vi målat vita. Jag håller med dig att vitt känns fräscht, men jag tycker era gråa lister och dörrar var fina.Ska ni måla dom i vilket fall som helst? Men jag skulle nog velat haft vita lister, även om jag tycker era gråa var fina. Inte så mycket till hjälp, eller hur?
    Huset är från -26 Och jag velar fram och tillbaks hela tiden med hur jag vill ha det
    Videli skrev 2008-06-21 22:38:43 följande:
    Vi har oxå mkt grått i nya huset, men jag kommer måla om allt till vitt. Som du säger så ser vitt mkt mkt fräschare ut... Så orkar ni, skulle jag måla om. men ta rum för rum...Trappen skulle jag het klart måla vit
    Det är just det om vi orkar ta tag i det. Känns inte som vi vågar måla själva utan får ta hit någon som gör det. Måste allt slipas innan eftersom det redan är målat? Tar man bort skjutdörrarna (går det ens) ? Eller hur går man tillväga?
  • Anton2005

Tack för hjälpen, misstänkte att ni skulle svara vitt Glad

Vet inte riktigt när och hur vi ska orka ta tag i det men då kanske jag kan börja leta efter en bra målare nu. Är det någon som har tips på hur man gör med dörrar och allt för att det ska bli snyggt målat så tar jag mer än gärna emot dem

• Anton2005

God morgon!

Åh vad skönt det är, både sonen och sambon sover. Äntligen lite tid för mig själv.
    Idag ska vi nog ta en sväng till Mio och kika lite, sen blir det en del måsten här hemma med tvätt och lite städning.

• Anton2005
    mimmi006 skrev 2008-06-21 23:50:32 följande:
    Videli- jag skulle måla golven vita. Lätt! Anton- jag tycker att det gråa var fint, kanske skulle måla trappen vit... vill göra det själv här hemma, så jag är helt väck på vita trappor!
    Jag har drömt om att måla liset och dörrar hela natten och det måste nog bli vitt. Kommer ta tid innan vi hinner med det tror jag men det får ta den tid det tar.

Svårt att svara på möbleringen av allrummet...säger som de andra, väntar på bilder :)
  • Anton2005
    malins79 skrev 2008-06-22 07:25:41 följande:
    Har du kommit på under natten om du vill ha vita eller gråa lister?
    Jag är helt slut, har drömt precis hela natten. Men det blir vitt, sambon håller nog oxå med eftersom vi känner att vi ändå behöver måla det gråa igen
  • Anton2005
    malins79 skrev 2008-06-22 07:32:34 följande:
    Jag tror det kommer bli jättebra! Jag är så glad att vi målat om våra gråa lister och dörrkarmar. Jag har en dörrkarm kvar, den är i köket och går ner till källaren. Ska försöka måla den men måste måla på kvällen när barnen lagt sig, så det hinner torka under natten, och på kvällen är jag inte så sugen på att måla. Kanske ska ta tag i det snart?
    Är det svårt att måla, vad använder ni för färg? Har ni slipat före? Jag funderar på hur mycket vi eventuellt skulle våga göra själva, tror inte att jag vågar ta skjutdörrarna eftersom jag är rädd att jag förstör dem.
  • Anton2005
    malins79 skrev 2008-06-22 07:40:03 följande:
    Jag har målat med Nordsjös snickerifärg, halvblank, vattenbaserad.Våra lister är ganska breda så vi har rollat med en liten roller, supersmidigt, går jättesnabbt. Sen har vi haft en liten pensel att måla upptill på listen och lite i dörrkarmarna, där det inte går att komma åt med rollern.
    tack, då får vi som sagt ta tag i det där när vi orkar och har tid :)
  • Anton2005

God förmiddag!

Idag är min första riktiga lediga dag på mammaledigheten Glad Känns lite konstigt, samtidigt så skönt. Så nu är det bara att vänta och vänta. Har en hel del som måste fixas och målas här hemma såklart, så det finns ju att göra om man orkar.

lillafruluva-Krya på dig. Snäll svärfar du har

Peak- Va jobbigt att känna sådär och inte trivas på jobbet. Vita rummet här i stan sökte ju inredare och säljare om du vill jobba med inredning men då blir det ju till att pendla en bit.

Himmelbit-Så fint du gjort i lekrummet. Smart att kapa benen på bordet

• Anton2005
    misak skrev 2008-06-23 08:48:52 följande:
    Hej allihop!Fina bilder o klipp ni gjort allihopa, ingen glömd Igår började vi diskutera att vi kanske skulle bygga ett nytt hus i gammal/lantlig stil, men med all "modern" utrustning, eftersom det inte finns något till salu där vi vill bo. Har kollat hela morgonen på nätet efter olika husmodeller. Har ni bra "tänk på-tips" eller bilder eller andra tips på husmodeller?Jag har kollat på trivselhus (country) o myresjöhus(herrgården). Det lutar åt ett enplanshus, vill ha stort lantkök o glasveranda.Rörigt men jag hoppas ni fattar
    Min pappa håller oxå på att låta bygga ett hus från fiskarheden, kommer inte ihåg om det är orren eller vilket det är. Håller med truffles om att det är bra att kunna ändra planlösningen så mycket. Verkar vara många som gillar dem
Svar på tråden Vita tråden del 8