• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • tyrlilu
    lärjunge skrev 2008-07-21 10:38:03 följande:
    Tyrlilu - Oh vad smart det var! Jag ska börja med Alex nu när han är en "big boy". (Blöjfri.. nu snart 1 månad!) Ja iaf ska jag göra som dig, att om han hjälper plocka upp sina leksaker, då får han på lördag "veckopeng" som han kan köpa godis, en tidning, eller en liten leksak med.
    Till lärjunge:
    Oh vad duktig han är! Jag kommer ihåg hur glad ja var när mina blev blöjfria. Så mycket smidigare. Det är en hel del sopor som man slipper ta hand om (med två barn blir det ju en hel del).
    Jag hade en cocker spaniel kille för många år sedan. Han var finaste i världen! Nu har vi bestämmt att inte ha några djur eftersom vi reser mycket och har inte släktingar eller vänner som har möjlighet att se efter dem. Det är bra att ha djur när man har barn (även om det kostar). Jag är uppvuxen med hundar och katter och bara älskar alla djur. Nu håller jag mig till att fixa massa saker i trädgården åt små fåglar 8gråsparvar och bofinkar mm). Funderar på att köpa fiskar. De klarar sig om man är bortrest i 2 veckor.
    Till Jenna4 och twinmamma:
    Ja, min egen tid är också när barnen är på dagis och sambon är på jobbet, men nu är det sommar, så.... Jag märker jag jag blir mer och mer datorberoende. Det är väl det som är min egen tid då:):) Leve dator!! Hemmaruen räddare. Ja.. det var väl att ta i litet i och för sig.
    Kram/Tyrlilu
    Kram/tyrlilu
  • Jenna4
    tyrlilu skrev 2008-07-21 11:25:59 följande:
    Till Jenna4 och twinmamma:Ja, min egen tid är också när barnen är på dagis och sambon är på jobbet, men nu är det sommar, så.... Jag märker jag jag blir mer och mer datorberoende. Det är väl det som är min egen tid då:):) Leve dator!! Hemmaruen räddare. Ja.. det var väl att ta i litet i och för sig.Kram/TyrliluKram/tyrlilu
    Dagis? trodde du var hemmamamma...?
  • tyrlilu

Nej, vad tokigt det blev... 8gråsparvar!!! Jag har inga 8 gråsparvar, jag menar åt alla små vilda fåglar som har vägarna förbi. ibland kan man verkligen släppa en groda utan att vara medveten om det.

• Milkina cerka
    twinmamma skrev 2008-07-21 10:53:31 följande:
    Jag bara undrar vad gör ni hemmamammor/fruar under dagarna??Jag själv önskar att jag kunde vara hemma, men känner att jag blir knäpp om jag inte får vara för mig själv ibland utan barn och man/sambo..Jag bara beundrar er, verkligen..
    Min stora tjej går i skolan, pojken börjar i fk i höst o. den lilla börjar gå 15h på dagis samtidigt. D å får jag "tid för mig själv" är mest rädd för att det ska bli tomt och ensamt:(.

Lärjunge: Vi gör budget, storhandlar o. lagar all mat från grunden. Inga dyra halvfabrikat använder vi heller.

Vi har ändå både egen villa, huusbil o. i höst en vanlig personbil o c h vi går runt ekonomiskt .
  • tyrlilu
    Jenna4 skrev 2008-07-21 11:28:10 följande:
    Dagis? trodde du var hemmamamma...?
    Nej, jag skrev innan att de ville inte vara hemma helt. Jag är hemmafru, eller hemmasambo om man ska vara väldigt noga (finns det sånt?).
    Hälsningar/Alena
  • susannah dean

En liten fundering bara, är det någon av er hemmavarande kvinnor som sparar till pensionen?

• Milkina cerka

susannah dean skrev 2008-07-21 11:34:51 följande:

En liten fundering bara, är det någon av er hemmavarande kvinnor som sparar till pensionen?
    Vi har skrivit om det lite tidigare i tråden, svaret för _min del_ är ja
  • lärjunge

twinmamma - Jag passar på att använda laptop:en när han leker med sina bilar eller tåg eller titta på en film han vill se. (Nu när det är sommarstängt på öppna förskolan tills 11/8.) Eller så läser jag eller ta ut virk-grejor med mig när vi är ute i lekparken bakom vårt hus. Eller när min man kommer hem på lunchtimmen eller efter han slutar på jobbet för dagen o är hemma. Så hinner jag andas ut, ta en kopp té, läsa lite, eller gå o träna i vårat gym här i huset (bor på Ringen www.ringen.net).

tyrlilu - Ja vi är superglada! Oh cockerspaniels är helt underbara. Det känns tomt men samtidigt skönt att ha bara 1 efter att ha 3st förr. När Rain blir gammal, så ska vi leta efter en till, fast en tik. Behöver mera tjejor i familjen! hehe Jag är den enda just nu. (Hoppas på en dotter någon vacker dag!)

Spomenka - Bra med att ha en budget, och storhandla mat mm. Oavsett om man är rik eller medelsklass, man ändå kan få nytta av att lägga upp en budget för att se hur mkt man har att 'jobba med'.

• lärjunge

susannah dean skrev 2008-07-21 11:34:51 följande:

Nej. Har jobbat bara 1 sommarjobb som usk:a på en gruppboende för handikappade. Annars har jag inte jobbat alls i alla dessa 11,5 år jag har bott här. Jag har gått på svenska kurser från 1998-2002, gick på usk:a utb 2002-2003, jobbade sommaren 2003, återgick till någon webbdesign distanskurs hos MiRoi Falun i höst 2004 medans jag var gravid men aldrig avslutade den, den blev för intensiv för mig under graviditeten så jag slutade den efter 4-5 månader.

Vad om jag dör imorgon? Vad är pensionen bra för då? Kan ej använda pengarna i Himmelen, eller har någon behov av dom där iaf.
  • Milkina cerka

Lärjunge: Precis det skadar ju inte att ha lite ordning och reda oavsett vilka summor man har att röra sig med.

Svar på tråden Jag är hemmafru