• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • Sandra och Frippe

nej jag menade att det inte är så mkt på 2 pers,du tjänar ju inget. Klart det inte spelar nån roll vad jag tycker men nästa gg du tror att du skryter så kan du ju ta i lite mera.

lärjunge skrev 2008-07-21 07:35:16 följande:
    Sandra och Frippe skrev 2008-07-21 00:23:15 följande:
    Det är min man som tjänar det, inte han o jag tillsammans. Jag är som sagt hemmafru/hemmaförälder, så jag tjänar ingenting (jo jag har hand om barnbidraget, men det är sonens).Jag tycker det är mkt och det ger oss möjlighet för att jag kan vara hemmafru/hemmaförälder. Och varje år får han det höjd (lönen) så det är bara bra o extra för oss.Vad du tycker egentligen spelar inget roll, så länge vi är nöjd och allt går bra för oss.
  • Milkina cerka
    fairyfloss skrev 2008-07-20 01:41:52 följande:
    Oj, såg en liten groda i mitt förra inlägg. Fru och mamma till en liten bebis skulle det stå, inte fru till en liten bebis . Hur många barn har ni allihopa?
    Jag har tre, flicka f-91, pojke f-02 o. flicka f-03.
    Har som sagt tid. varit hemma sedan pojken föddes.

Sandra o Frippe: Kan inte låtabli att kommentera när det handlar om pengar(särskilt när ngn är lite nedlåtande). Vi 5 lever på mindre summa än vad Lärjunge nämner o. det viktiga är inte inkomsten utan vad man _gör av med_. Med bra planering går det mesta.
  • Jenna4
    Milkina cerka skrev 2008-07-21 08:58:01 följande:
    ... det viktiga är inte inkomsten utan vad man _gör av med_. Med bra planering går det mesta.
    Helt sant!
    Jag kan ta mig och min bästa väninna som exempel. Min man tjänar nog minst det dubbla som hennes man tjänar. Men dom bor inne i stan, lägenhet, har ingen bil, lever "enklare" än vi. Vi bor i radhus, har dyr bil, några husdjur (dyrt) osv...
    Så det gäller att prioritera med allt. Man kan inte göra och äga allt som alla andra gör och har när man bara har en inkomst. Men vill man vara hemma sina barn så går det! Men då kanske man inte kan bo i drömvillan, ha två bilar, båt, resa utomlands varje år osv osv...som jag har skrivit tidigare i tråden.
  • Jenna4
    Jenna4 skrev 2008-07-21 09:54:31 följande:
    Helt sant!Jag kan ta mig och min bästa väninna som exempel. Min man tjänar nog minst det dubbla som hennes man tjänar. Men dom bor inne i stan, lägenhet, har ingen bil, lever "enklare" än vi. Vi bor i radhus, har dyr bil, några husdjur (dyrt) osv...Så det gäller att prioritera med allt. Man kan inte göra och äga allt som alla andra gör och har när man bara har en inkomst. Men vill man vara hemma sina barn så går det! Men då kanske man inte kan bo i drömvillan, ha två bilar, båt, resa utomlands varje år osv osv...som jag har skrivit tidigare i tråden.
    Glömde säga att hon också är hemmamamma!
  • lärjunge

Sandra och Frippe skrev 2008-07-21 08:50:12 följande:

nej jag menade att det inte är så mkt på 2 pers,du tjänar ju inget. Klart det inte spelar nån roll vad jag tycker men nästa gg du tror att du skryter så kan du ju ta i lite mera.
    Varför måste man bråka? Är det verkligen nödvändigt? När vi känner inte varandra personligt, vad spelar det för roll i det stora hela?

Jag sa att jag vill INTE att andra här i tråden tittade på mitt inlägg då som att jag skryter, för det gjorde jag INTE alls. Jag var ärlig och berättade hur mkt min man hade i lön, för vi började prata om att allt handlade på hur mkt man tjänade (hade för inkomst) och att det gick inte att stanna hemma. Som Spomenska skrev, det handlar inte alls om pengar hela tiden. Det går ju att prioritera vissa saker och har en bra budget med en buffert varje månad (i så fall något händer).

Så kanske du ska läsa lite mer ordentligt i mitt inlägg så du förstår bättre hur jag menade.
  • lärjunge
    Milkina cerka skrev 2008-07-21 08:58:01 följande:
    Vi 5 lever på mindre summa än vad Lärjunge nämner o. det viktiga är inte inkomsten utan vad man _gör av med_. Med bra planering går det mesta.
    Jag själv tror vi kunde det också. Egentligen spelar inte det så superstort roll hur mkt man tjänar, bara att man lägger upp en bra budget och handla smart (veckomatsedel kan man ju göra).

Vi har husdjur oxå - förr hade vi 3 cockerspaniel hanar. Det var alltså, deras försäkring, mat, veterinär besök (vart annat år för sputor), aktiviteter (träning/utställning). Vi hade 15 st guldhamstrar innan vi skaffade barn också. Det var alltså en stor IKEA hylla fullt med 15 st burar, deras mat osv. (Jag var guldhamster uppfödare mellan 1999-2003.) Så just nu har vi 1 cockerspaniel och en akvarium med många fiskar. Jag virkar, fotografera (vi både har digitala systemkamror), läser, bakar... det kostar det... men det är inte oehört dyra hobbies egentligen... Vi köper inte kläder hela tiden (jo, åt sonen för han växer), vi äter ute kanske 1-2 gånger per månad, vi går inte på bio (hyrar mest filmer) kanske 1-2 ggr per året högst.

Man behöver inte vara miljonär att vara hemmaförälder.
  • tyrlilu

Det där med pengar är faktiskt inte så lätt. Vi har råd, men vi vill fostra våra barn så att de har rätt inställning för pengar. Framför allt när barnen blir litet större och börjar jämföra med vad kompisar äger och vad dem har för kläder osv. Vi har bestämt att inte köpa för dyra kläder och för många leksaker, men det blir lätt att jag blir litet frestad, framför allt när det är REA. Barnen får veckopeng på lördagar om dem har varit "lydiga" och hjälpsamma. På lörddagar får dem även köpa något för sina veckopengar om dem städar upp (vilket jag kallar kan "ta hand om") sina leksaker. Var dem lydiga men inte ville städa, får dem veckopengar, men får inte köpa något, för att jag vill inte ha mer att städa. (Ja.. det där med regler ...) Vi vill att de ska ha respekt för pengar och förstår att man inte kan äga hur mycket som helst, även om man har råd. För att då får man ännu mer att göra och ännu mer ansvar. De reglerna funkar(oftast). Minstingen säger att han inte vill ha mera leksaker att städa, fast har glömmer det lätt när har står i butiken.
    Hälsningar/Tyrlilu

• lärjunge

Tyrlilu - Oh vad smart det var! Jag ska börja med Alex nu när han är en "big boy". (Blöjfri.. nu snart 1 månad!) Ja iaf ska jag göra som dig, att om han hjälper plocka upp sina leksaker, då får han på lördag "veckopeng" som han kan köpa godis, en tidning, eller en liten leksak med.

• twinmamma

Jag bara undrar vad gör ni hemmamammor/fruar under dagarna??Jag själv önskar att jag kunde vara hemma, men känner att jag blir knäpp om jag inte får vara för mig själv ibland utan barn och man/sambo..Jag bara beundrar er, verkligen..

• Jenna4
    twinmamma skrev 2008-07-21 10:53:31 följande:
    Jag bara undrar vad gör ni hemmamammor/fruar under dagarna??Jag själv önskar att jag kunde vara hemma, men känner att jag blir knäpp om jag inte får vara för mig själv ibland utan barn och man/sambo..Jag bara beundrar er, verkligen..
    Mina går i skolan numera. (12,11, 8 år) Dom timmarna har jag tid för hemarbete och annat.
    När dom var mindre hittade jag på ngt på kvällarna ibland. och helgerna är ju mannen hemma. Så tid för mig själv FINNS om jag käner för det.
Svar på tråden Jag är hemmafru