• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • nänänä
    lärjunge skrev 2008-07-21 22:44:23 följande:
    Jat har ingen åning. Har ingen använding av dagis... o kommer inte heller sätta sonen i dagis när våran nästa barn kommer inom ett par år. Vi ska fortsätta på ÖF tills han börja 6 års verksamhet... Hoppas ngn annan kan hjälpa dig med frågan!
    låter bra det......
    nu har jag läst lite mer i tråden och ser att många har sina barn på dagis fast dom är hemmafruar, vilket jag faktiskt tycker är märkligt.
    själv skulle jag vilja vara hemmafru som min mamma var, men det är helt omöjligt. karln min tjänar mycket mindre än vad jag gör.
    men just nu är jag hemma i allafll med en dotter på 1,5 år och om ett par månader är det dags för nästa. så i 2 år till kan jag ju vara hemma med dem i allafall.
    kanske nummer 3 kommer också innan det blir dags att gå tillbaka till jobbet, då kan jag vara hemma ännu längre med mina små älsklingar.
  • nänänä
    tyrlilu skrev 2008-07-21 22:52:57 följande:
    Till 123troll:Det du säger stämmer. Min son går på dagis 15 timmar och dotter har gått på 6 års verksamhet (vilket är inte riktigt samma sak)och börjar 1-an i höst. Så funkar det ä alla fall hos oss, men det är alltid bra att ringa och fråga vad som gäller i din kommun.Hälsningar/Tyrlilu
    vilket stämmer? ja 6-verksammheten är ju en annan sak och det är bra att den finns, men den är väl inte obligatorisk heller va?
    att 5-åringen också går några timmar på dagis är väl bra för jag kan tänka mig att det annars inte skulle finnas några kompisar till honom.
    men hade du dina barn på dagis när dom var små också, typ 2-3 år?
  • marre67
    nänänä skrev 2008-07-21 22:38:07 följande:
    jag har bara läst litegrann i tråden, men har en fråga: får man verkligen ha barnen på dagis när man är hemmafru?jag trodde att man var hemmafru för att man ville vara hemma med sina barn bla.jag tycker även att hemmafruars barn kan få gå på dagis 15 timmar i veckan, men jag har tidigare läst att bara barn till arbetslösa och föräldrarlediga med småsyskon får ha sina barn 15 timmar i veckan och så de som jabbar förstås. kanske är olika från kommun till kommun som mycket annat.
    jag är också en sk hemmafru, men jobbar på så sätt att jag hjälper mannen i egna företagen med pappersexersis och annat som behövs.
    Ja man får ha barnen 15 tim/vecka på dagis.
    Från 4 år är det dessutom gratis.
    Mina har haft plats men jag har inte utnyttjat den till fullo utan endast ca 1 dag per vecka så de fick vara med kompisar iaf.
  • nänänä
    marre67 skrev 2008-07-21 23:06:48 följande:
    Från 4 år är det dessutom gratis.
    Jo, det visste jag.
  • Milkina cerka

Man får ha dem där 15h/v om de fyllt 4år. Min lilla ska gå där för att det ska bli så smidigt som möjligt med skolan nästa år.
    I förskole klass menar jag då.

nänänä skrev 2008-07-21 22:38:07 följande:
    jag har bara läst litegrann i tråden, men har en fråga: får man verkligen ha barnen på dagis när man är hemmafru?jag trodde att man var hemmafru för att man ville vara hemma med sina barn bla.jag tycker även att hemmafruars barn kan få gå på dagis 15 timmar i veckan, men jag har tidigare läst att bara barn till arbetslösa och föräldrarlediga med småsyskon får ha sina barn 15 timmar i veckan och så de som jabbar förstås. kanske är olika från kommun till kommun som mycket annat.
  • nänänä
    Milkina cerka skrev 2008-07-21 23:10:29 följande:
    Man får ha dem där 15h/v om de fyllt 4år. Min lilla ska gå där för att det ska bli så smidigt som möjligt med skolan nästa år.I förskole klass menar jag då.
    Ja, det låter ju cokså bra, men innan får alltså inte hemmafruars barn gå på dagis?
  • Milkina cerka

Kostar pengar då, pengar som vi hellre lade på annat .

nänänä skrev 2008-07-21 23:13:16 följande:
    Ja, det låter ju cokså bra, men innan får alltså inte hemmafruars barn gå på dagis?
  • nänänä
    Milkina cerka skrev 2008-07-21 23:21:22 följande:
    Kostar pengar då, pengar som vi hellre lade på annat .
    okej, det låter vettigt. du är alltså en hemmafru? jag har ju inte läst alla inlägg, hittade nyss tråden.
    jag skulle ju vilja vara hemmafru, men ekonomin tillåter inte det.
  • Sandra och Frippe

om du inte arbetar och inte har ett eget pansionsparande(försäkring) vad händer om du går hemma 20 år, 40 år, och gubben lämnar dig?(Eller du honom) Du har inte en chans i världen att klara dig sen, du har ingen pansion ihopsparad. Du måste nästan för din egen skull tänka ett hack längre än att det är ballt att gå hemma eller skönt hur du nu resonerar. Även de som jobar bör ha ett sparande för att klara sig när man blir gammal.

lärjunge skrev 2008-07-21 11:55:44 följande:
    susannah dean skrev 2008-07-21 11:34:51 följande:
    Nej. Har jobbat bara 1 sommarjobb som usk:a på en gruppboende för handikappade. Annars har jag inte jobbat alls i alla dessa 11,5 år jag har bott här. Jag har gått på svenska kurser från 1998-2002, gick på usk:a utb 2002-2003, jobbade sommaren 2003, återgick till någon webbdesign distanskurs hos MiRoi Falun i höst 2004 medans jag var gravid men aldrig avslutade den, den blev för intensiv för mig under graviditeten så jag slutade den efter 4-5 månader.Vad om jag dör imorgon? Vad är pensionen bra för då? Kan ej använda pengarna i Himmelen, eller har någon behov av dom där iaf.
  • Milkina cerka

Ja, jag har varit det sedan -02 o. trivs utmärkt.
    Maken o. jag pratade just om detta härom kvällen o. bestämde mer eller mindre att jag ska vara hemma medan barnen går på lågstadiet för att slippa fritids.
    Ungefär 5år till iaf.

Tror att det öht är bra att prata om sådanthär i n n a n man skaffar sig barn tillsammans så att man vet hur den andr* tänker.

nänänä skrev 2008-07-21 23:24:09 följande:
    okej, det låter vettigt. du är alltså en hemmafru? jag har ju inte läst alla inlägg, hittade nyss tråden.jag skulle ju vilja vara hemmafru, men ekonomin tillåter inte det.
Svar på tråden Jag är hemmafru