• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • lärjunge

Sandra - Som Spomenka säger, jag är *djupt troende* romersk katolik, och vi får inte skilja oss (visst finns annulering men det är en annat sak) :) Maken som är agnostiker, visste det när han gifte mig i Katolska Kyrkan... vi gick en äktenskapsförberedelse kurs, och det var stort vikt på att båda oss visste att det är för livet ut. Vi kommer aldrig att skilja oss, vi har det jättebra... O kommer att bli rätt gammal tillsammans.... Vad du verka/är lite bitter/surt/arg... Jag är inte ung heller...men tack om du tycker 31 är ung :)

Fridoo - Har du hört om Öppna Förskola? Där träffar min son sina kompisar varje dag. Och det är gratis :) Han är inte alls understimulerad här hemma, vi läser, ritar, målar, leker, spelar spel, lägga pussel, jag undervisar honom i tron och annat... så nej, han är inte understimulerad. Han är faktiskt väldigt smart för en 3 åring. (Hur många 3 åringar kan t ex, alla bilmärke och vissa delar på bilarna? Han älskar bilar så jättemkt och måste veta allt om dom.)

• hewa

Som du kanske märkte så var det en fråga, om du anser att våra barn far illa och om det är därför du så hårdnackat argumenterar mot att ha barn hemma istället för på förskola.

Sen tvivlar jag starkt på att alla barn som går hemma kommer efter. Jag är helt övertygad om att det är väldigt mycket större skillnader mellan barn i olika familjer beroende på socioekonomisk situation, utbildningstradition i familjen, föräldrarnas engagemang osv.

Förstår faktiskt inte vad det är du anser att barn blir efter i? Är det att de inte lär sig rent praktiska saker som siffror, bokstäver, läsa, skriva, räkna? Är det att de inte lär sig samspelet med andra barn? Blir blyga? Inte kan sitta still vid en samling? För hur jag än tänker kan jag inte komma på något område där man som förälder, genom lite engagemang och vanligt sunt förnuft kan tillhandahålla möjligheter för sitt barn att ta del av kunskaperna.

Sen har jag inte argumenterat mot förskolan, vilket jag väldigt tydligt påpekat. Förskolan idag ÄR bra, men inte en nödvändighet vilket många verkar tro.

Glamrockare skrev 2008-07-22 21:26:44 följande:
    när sa jag att era barn far illa. jag sa faktiskt att jag tror inte alls att de far illa, men att barn idag behvöer mer förutsättningar och inflytande från fler håll en bara föräldrarna och det innan de blir 6 o skall börja skolan. Ett banr som går hemma med mamma i 6 år kommer automatiskt efter. tyvärr.man kan vara hemmafru o låta sina barn gå 15-20 timmar på förskolan för det.
  • Sandra och Frippe

Alltsp det var inte jag som tog upp din religion, men när det ändå var uppe så var jag tvungen att påpeka att det inga garantier finns. Ni har det säkert jättebra det ifrågasätter jag inte, men varför inte ha en egen garanti? Nu tror jag du är ensam om att "inte få skilja dig" i den här tråden men de andra? Varför avstå sin pansion?
    Om man är 20+ gammal och går hemma nu och planerar att fortsätta, varför inte se till att man har pengar senare i livet, men vet faktiskt inte vad som händer, gubben kanske dör tex.

lärjunge skrev 2008-07-22 23:25:07 följande:
    Sandra - Som Spomenka säger, jag är *djupt troende* romersk katolik, och vi får inte skilja oss (visst finns annulering men det är en annat sak) :) Maken som är agnostiker, visste det när han gifte mig i Katolska Kyrkan... vi gick en äktenskapsförberedelse kurs, och det var stort vikt på att båda oss visste att det är för livet ut. Vi kommer aldrig att skilja oss, vi har det jättebra... O kommer att bli rätt gammal tillsammans.... Vad du verka/är lite bitter/surt/arg... Jag är inte ung heller...men tack om du tycker 31 är ung :)Fridoo - Har du hört om Öppna Förskola? Där träffar min son sina kompisar varje dag. Och det är gratis :) Han är inte alls understimulerad här hemma, vi läser, ritar, målar, leker, spelar spel, lägga pussel, jag undervisar honom i tron och annat... så nej, han är inte understimulerad. Han är faktiskt väldigt smart för en 3 åring. (Hur många 3 åringar kan t ex, alla bilmärke och vissa delar på bilarna? Han älskar bilar så jättemkt och måste veta allt om dom.)
  • lärjunge

Sandra -

Jag kommer att jobba när barnen är äldre (typ i tonåren), så oroa dig inte, någon pension kommer jag att ha.

• mamma t 2

Hej!
    Hittade denna sida av en slump och blev jätteglad när jag kunde läsa om er alla hemmafruar som valt att stanna hemma med era barn.!Jag tycker det är jättebra för barnen att man e hemma..Även bra för dig!
    Jag själv har valt att vara hemmafru och ta hand om våra killar i 5 år..Oj, vad tiden går snabbt när man har kul, eller hur?
    Jag är helt övertygad om att mina barn inte är efter på nåt sätt, eller understimulerad..De har haft jättekul tillsammmans.
    Nu till hösten ska jag dock börja jobba igen efter 5 år hemma..Någon annan som ska börja jobba till hösten?..Huuh, kommer kännas konstigt och lite "skrämmande"..
    Kram

• Sandra och Frippe

men shit alltså, är det någon på detta forum som kan läsa vad man skriver? Det var du som tog åt dig när jag skrev att det är bra att ha nått att falla tillbaka på. Det var spam-nånting som tog upp din religion- inte jag.

lärjunge skrev 2008-07-23 07:59:15 följande:
    Sandra -Jag kommer att jobba när barnen är äldre (typ i tonåren), så oroa dig inte, någon pension kommer jag att ha.
  • lärjunge

Sandra och Frippe skrev 2008-07-23 09:26:13 följande:

men shit alltså, är det någon på detta forum som kan läsa vad man skriver? Det var du som tog åt dig när jag skrev att det är bra att ha nått att falla tillbaka på. Det var spam-nånting som tog upp din religion- inte jag.
    Jo men du hakade upp på det med din farsa o hans fru som var katoliker o dom visst skilde sig från deras f.d. men om man är ÄKTA djupt troende Katoliker, så får man inte alls skiljer sig. Det är därför man går på "Pre-Cana" kurser (äktenskapsförberedelse kurser) innan man gifter sig.

Jag skulle helst *aldrig* jobba utanför hemmet. Kanske ska inte, kanske bara göra lite pensionsparande som andra här gör. Men jag som sagt, ser inget anledning till det, t ex om jag skulle dö snart, vad är dom där pengar bra för sen när jag är borta?
  • Sandra och Frippe

ja du...synd att du går igenom livet och väntar på att dö.

lärjunge skrev 2008-07-23 09:42:23 följande:
    Sandra och Frippe skrev 2008-07-23 09:26:13 följande:
    Jo men du hakade upp på det med din farsa o hans fru som var katoliker o dom visst skilde sig från deras f.d. men om man är ÄKTA djupt troende Katoliker, så får man inte alls skiljer sig. Det är därför man går på "Pre-Cana" kurser (äktenskapsförberedelse kurser) innan man gifter sig. Jag skulle helst *aldrig* jobba utanför hemmet. Kanske ska inte, kanske bara göra lite pensionsparande som andra här gör. Men jag som sagt, ser inget anledning till det, t ex om jag skulle dö snart, vad är dom där pengar bra för sen när jag är borta?
  • tyrlilu

Till mamma t 2,
    vad kul att du har hittat till oss, jag har varit hemma i 7år. delvis som föräldraledig från mitt sista jöbb, men mest som hemmafru, ef ter att jag har sagt upp mig. Jag förstår att det känns spännande för dig att börja jobba igen. Jag har inte någta planer på att vara hemma hela livet, men än så länge stannar jag hemma. Det blir säker minst 3 år till.
    Till Sandra och Frippe (kunde ha skrivit sand... nånting, men det tycker jag är dålig still),
    Du överskattar nog kraftigt tryggheten med det traditionella pensionsparandet. Nu vet inte jag hur välbärgade ni är, men du ser ju själv vad som händer när bankerna spricker i en låg konjunktur, du får aldrig några garantier hos banker. Nu var det två största amerikanska banker, men världen blir mer och mer globaliserad och när vi är gamla blir vi mer påverkade av konjunkturnedgångar. Pensionsparandet är naturligtvis bättre än ingenting, men det är en paket av olika investeringar som ger trygghet när man blir äldre. Plus att man inte ska vara ensam och helst flytta till ett billigare land, om man nu ska vara riktig smart. Men jag håller med lärjunge, man måste få leva livet som man vill göra det själv utan att bli påpekat av andra hur man ska lägga upp sitt sparande eller om att dagis är en botemedel mot allt. Jag tycker att det vore trevligt med litet mera acceptans och litet mera respekt för andra.

• lärjunge

Sandra och Frippe skrev 2008-07-23 10:08:45 följande:

ja du...synd att du går igenom livet och väntar på att dö.
    Vars skrev jag det? Kan du visa mig?

Jag är så nöjd med livet, och är inte alls rädd att dö, för Paradiset väntar på mig. =)
Svar på tråden Jag är hemmafru