• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • lärjunge

Sandra och Frippe skrev 2008-07-21 23:25:34 följande:

om du inte arbetar och inte har ett eget pansionsparande(försäkring) vad händer om du går hemma 20 år, 40 år, och gubben lämnar dig?(Eller du honom) Du har inte en chans i världen att klara dig sen, du har ingen pansion ihopsparad. Du måste nästan för din egen skull tänka ett hack längre än att det är ballt att gå hemma eller skönt hur du nu resonerar. Även de som jobar bör ha ett sparande för att klara sig när man blir gammal.
    Ojsan, om 40 år, då är maken o jag 70+. Tror du verkligen att man ska lämna varandra då? Nejdå... O jag hinner jobba lite innan jag fyller 65... ändå... jobb finns alltid inom vård/omsorg för oss usk:or.
  • marre67
    nänänä skrev 2008-07-21 23:13:16 följande:
    Ja, det låter ju cokså bra, men innan får alltså inte hemmafruars barn gå på dagis?
    ALLA barn har rätt att vara på dagis 15tim/v vare sej mamman är hemmafru eller inte.
    En del kanske utnyttjar det och lämnar barnen för att det är skönt att få egentid, men andra som jag själv då, tänker på att barnen behöver få den sociala biten med kompisar, lära sej en massa mm, och därför har jag haft mina barn ibland 1 dag per v=4-5 timmar, ibland 15 timmar per v, och inte har det vart ngt konstigt med det.
    Vi som valt att bli hemmafruar får avstå från en massa saker som ex handla kläder hur som helst åt mej själv kan jag glömma, eller andra prylar för den delen.
    Vi prioriterar och väljer att en ska vara hemma så vi lever på en inkomst.
    Vi lever inget liv i lyx och flyter fram på grädde så att säga. Nej jag är hellre "fattig" och kan vara hemma med barnen än att jobba heltid.
  • marre67

vill tillägga en sak här, för det första så gäller 15 timmar regeln oavsett hur gamla barnen är och vad än föräldrarna gör. I vår kommun iaf.
    sen måste jag säga att det känns lite tråkigt att folk inte kan acceptera detta med att ngn valt att vara hemma med barnen?!
    Min egen mamma var hemmafru, och det har uppskattats.
    Visst har hon lägre pension men de klarar sej fint. Varför ska man alltid tänka om den ena lämnar en osv,,,,,,jag bara undrar??
    Man kan även ha ett pensions sparande fast man inte jobbar, det har nog många. Som sagt så är det en prioriteringsfråga detta att vara hemma. Vad KAN och VILL du avstå för dina barn???

• Milkina cerka

Kunde varit jag som skrev det, skönt att man inte behöver känna sig ensam om resonemanget.
    Min son fick börja när han var 4år, hade s å mycket energi att göra av med. Räckte själv inte till att aktivera honom tillräckligt.
    Min minsta börjar i höst(5år i dec) för att smidigt och lätt kunna börja skolan med kamrater hon gått med på dagis.
    Även om hon tyvärr inte är särskilt entusiastisk inför dagisstarten.

marre67 skrev 2008-07-22 13:35:43 följande:
    ALLA barn har rätt att vara på dagis 15tim/v vare sej mamman är hemmafru eller inte.En del kanske utnyttjar det och lämnar barnen för att det är skönt att få egentid, men andra som jag själv då, tänker på att barnen behöver få den sociala biten med kompisar, lära sej en massa mm, och därför har jag haft mina barn ibland 1 dag per v=4-5 timmar, ibland 15 timmar per v, och inte har det vart ngt konstigt med det.Vi som valt att bli hemmafruar får avstå från en massa saker som ex handla kläder hur som helst åt mej själv kan jag glömma, eller andra prylar för den delen.Vi prioriterar och väljer att en ska vara hemma så vi lever på en inkomst.Vi lever inget liv i lyx och flyter fram på grädde så att säga. Nej jag är hellre "fattig" och kan vara hemma med barnen än att jobba heltid.
  • marre67
    Milkina cerka skrev 2008-07-22 13:47:02 följande:
    Kunde varit jag som skrev det, skönt att man inte behöver känna sig ensam om resonemanget.Min son fick börja när han var 4år, hade s å mycket energi att göra av med. Räckte själv inte till att aktivera honom tillräckligt.Min minsta börjar i höst(5år i dec) för att smidigt och lätt kunna börja skolan med kamrater hon gått med på dagis.Även om hon tyvärr inte är särskilt entusiastisk inför dagisstarten.
    nej men visst är det så att många reagerar negativt när man säger att man är hemmafru? Är det avundsjuka månne? De tror kanske att man har det så jättebra och bara glassar hela dagarna?
    Vi får avstå från en hel del när vi går hemma, även fast sambon har bra ekonomi men det är ju ändå en hel inkomst som saknas.
    Mina barn hade plats från det de var 2 och 4 år.
    Det är en rättighet barnen har och det ska inte vara så att just de barn som har arbetande föräldrar har rätten till det.
    Tänk de stackars barn som är där från 6-16 eller ännu senare,,usch får rysningar nästan. Stackars barn!
  • Milkina cerka

Precis, det är en rättighet b a r n e n har, dagis är inget som är viktigt för m i n del.
    Jag var ju ett av de där barnen, först på dagis på morgonen o. sist därifrån, efter d e n erfarenheten tvekar jag inte ett dugg inför valet vi gjort.
    Att avstå från kläder till mig själv tex. är ett i mina ögon billigt pris för att de ska slippa.

Dessutom betalar mannen skatt o. varför skulle vi inte få igen åtminstonde lite(av de pengarna), iaf om man jämför med hur mycket som sparas när vi inte utnyttjar dagis mer.

• 3busungar

jag har fått många bra reaktioner när de hör att mina barn är hemma med mig om dagarna.. men vissa /många frågar hur vi har råd.
    min minsta är 10månader o jag har inte börjat ta föräldrapeng än .. det är nog få som klarar av det men är man hemmafru så är man van o leva så.
    jag tycker inte att vi lever annorlunda jämfört med andra jobbande familjer.
    förutom att min 5åring är hemma med mig.
    tyvärr verkar det som att dagis är allt som existerar hos barnfamiljerna nuförtiden..
    jag har flera bekanta som bara pratar om vad barnen har gjort på dagis på dagen ,det är sällan man hör något om att de har gjort något med barnen ..

• Sandra och Frippe

ja? det finns folk som lämnar,det är sant!..

lärjunge skrev 2008-07-22 07:46:48 följande:
    Sandra och Frippe skrev 2008-07-21 23:25:34 följande:
    Ojsan, om 40 år, då är maken o jag 70+. Tror du verkligen att man ska lämna varandra då? Nejdå... O jag hinner jobba lite innan jag fyller 65... ändå... jobb finns alltid inom vård/omsorg för oss usk:or.
  • Milkina cerka

Lärjunge är katolik, bara så att ni vet.
    Sandra och Frippe skrev 2008-07-22 21:12:54 följande:

ja? det finns folk som lämnar,det är sant!..
  • Fridayyy

När behöver barn leka på dagis för att träffa andra barn??

Jag är hemma just nu med en två-åring och en på 4 månader och vill ju gärna vara hemma tills den minsta är minst 1,5 år kanske 2 år men är då orolig för att den stora som då är närmare 4 år kanske blir understimulerad hemma? Det är verkligen tryck från "samhället" om att man ska ha barnen på dagis för BARNENS skull. HUr många barn träffade barnen förr, typ på 50-talet? Eller ännu längre tillbaka, på stenåldern?? Vad är ¨människan gjord för?

Ni som är hemmsfruar, eller hemmamammor kanske man ska säga?? Det är ju inte för att ni är fruar ni är hemma väl? Träffar ni många andra barn????

Svar på tråden Jag är hemmafru