• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • Glamrockare
    hewa skrev 2008-07-18 19:36:21 följande:
    Vill du då vänligen tala om för mig exakt hur jag ska tolka nedanstående mening? För i den kontexten den stod, i en tråd om hemmaföräldrar, så är det väldigt svårt att inte tolka det som att du anser att föräldrar som är hemma med sina barn istället för att ha dem på förskola begår felet att inte kunna bedöma barnets behov av att vara med andra barn och leka & lära av dem snarare än av föräldern. Lika väl som du vet att ditt barn trivs på förskola så vet vi att våra barn trivs hemma! Hur skulle det senare vara svårare än det förra?Ja, det är en helt annan värld nu än för 30-40 år sedan. Men jag tror ärligt talat att det kommer vara våldsamt mycket större skillnad mellan individerna, och även mellan socialgrupperna än i jämförelsen barn som varit hemma till skolstart resp. de som gått på förskola från 12-18 månaders ålder.Igen, detta ÄR ingen tråd om för och emot hemmaföräldrar. Du kommer inte få gehör för dina åsikter här, du kommer få motstånd och skapa irritation däremot. Jag personligen har dessutom redan påpekat att jag respekterar ert val, varför kan du inte respektera vårt? Är du så övertygad om att våra barn far illa?
    när sa jag att era barn far illa. jag sa faktiskt att jag tror inte alls att de far illa, men att barn idag behvöer mer förutsättningar och inflytande från fler håll en bara föräldrarna och det innan de blir 6 o skall börja skolan. Ett banr som går hemma med mamma i 6 år kommer automatiskt efter. tyvärr.

man kan vara hemmafru o låta sina barn gå 15-20 timmar på förskolan för det.
    Hårdrock är livet, livet är hårdrock!
  • Milkina cerka

Mina barn har till största delen lekt med varann(ser sig själva mer el. mindre som tvillingar f. -02 o. -03) samt med en vänninnas barn som är jämngamla med dem. Vi har även varit endel på öf men nu känns det som att även den lilla blivit för stor för det.
    Det tillsammans med att hon börjar skolan(fk) nästa år är skälet till att hon börjar dagis 15h/v nu i höst.
    Hoppas du förstår hur jag tänker, annars får du gärna fråga mer .

Fridayyy skrev 2008-07-22 21:22:47 följande:
    När behöver barn leka på dagis för att träffa andra barn??Jag är hemma just nu med en två-åring och en på 4 månader och vill ju gärna vara hemma tills den minsta är minst 1,5 år kanske 2 år men är då orolig för att den stora som då är närmare 4 år kanske blir understimulerad hemma? Det är verkligen tryck från "samhället" om att man ska ha barnen på dagis för BARNENS skull. HUr många barn träffade barnen förr, typ på 50-talet? Eller ännu längre tillbaka, på stenåldern?? Vad är ¨människan gjord för?Ni som är hemmsfruar, eller hemmamammor kanske man ska säga?? Det är ju inte för att ni är fruar ni är hemma väl? Träffar ni många andra barn????
  • Fridayyy

Glamrockare; Hur menar du att barnen som är hemma med mamma till 6år kommer efter?? Med vaddå?? Jag var hemma med mamma tills jag började förskolan vid 6 år, har även en tvillingsyrra. Vi var väl inte sämre i skolan än nån annan?

• Sandra och Frippe

haha och?...min farsa konverterade på vuxna dar, gifte sig med en katolsk polsk kvinna, familjen först hette det....mhm..allt förlåtet, gör vad du vill så länge du går och biktar dig. Ja det kanske passar en del helt enkelt..

Milkina cerka skrev 2008-07-22 21:15:31 följande:
    Lärjunge är katolik, bara så att ni vet. Sandra och Frippe skrev 2008-07-22 21:12:54 följande:
  • calistra

Glamrockare: det är är väldigt individuellt!!!!!! Man kan inte säga att alla barn som går hemma i 6 år med en av sina förälder kommer att vara automatiskt efter. Det beror självklart på HUR mycket man som förälder engagerar sig i sitt/sina barn. Att man träffar andra barn och vuxna. Att man inte isolerar sig från samhället. Då kanske det blir så att barnen blir lindade i bomull. Inte alltid så bra. Sen beror det på hur mycket stimulans barnet behöver vissa barn behöver mer än andra! Jag & min storebror gick hemma med vår farmor tills vi båda var 6 år. Visst jag var en blyg liten tjej men det blev människa av mig med. Som jag har skrivet tidigare här, jag skulle vilja så gärna vara hemma med min lilla tös tills hon är iaf 3 år. Men vi får se hur vi gör. Kommer iaf vara hemma tills hon är 2 år. //M

• Milkina cerka

Skiljsmässa är inte så vanligt bland dem, var vad jag menade.
    Sandra och Frippe skrev 2008-07-22 21:41:38 följande:

haha och?...min farsa konverterade på vuxna dar, gifte sig med en katolsk polsk kvinna, familjen först hette det....mhm..allt förlåtet, gör vad du vill så länge du går och biktar dig. Ja det kanske passar en del helt enkelt..
  • Sandra och Frippe

ok?...denna polska kvinna skilde sig för att gifta sig med honom. Det kanske är praxis att vara gift men inte nödvändigtvis med samma man/kvinna?! Bara man blir försörjd liksom.

hur som helst, alla gör vi som vi vill såklart och det enda jag vågar påstå är att en egen försäkring kan vara smart, om inte annat så har man dubbel inkomst när båda går i pansion.

Milkina cerka skrev 2008-07-22 21:54:47 följande:
    Skiljsmässa är inte så vanligt bland dem, var vad jag menade.Sandra och Frippe skrev 2008-07-22 21:41:38 följande:
  • mysungarna
    3busungar skrev 2008-07-22 21:08:04 följande:
    tyvärr verkar det som att dagis är allt som existerar hos barnfamiljerna nuförtiden..jag har flera bekanta som bara pratar om vad barnen har gjort på dagis på dagen ,det är sällan man hör något om att de har gjort något med barnen ..
    ja, verkligen synd att det ska vara så. men för det mesta är det ju synd om barnen som är större (3-6 år) och inte går på dagis. är dom ensambarn så träffar de knappt några jämnåriga, för ALLA är på dagis.
    jag tycker faktiskt att det var bättre förr när alla föräldrarlediga hade sina ungar hemma, för då fanns det barn att leka med lite varstans.
    då behövde inte hemmabarnen börja på dagis utan kunde börja direkt på lekis, utan att känna sig utanför ......
  • Milkina cerka

Vet jag är sjåpig men ville bara försöka förhindra att hon blev sårad. thats it!
    Sandra och Frippe skrev 2008-07-22 22:04:59 följande:

ok?...denna polska kvinna skilde sig för att gifta sig med honom. Det kanske är praxis att vara gift men inte nödvändigtvis med samma man/kvinna?! Bara man blir försörjd liksom.hur som helst, alla gör vi som vi vill såklart och det enda jag vågar påstå är att en egen försäkring kan vara smart, om inte annat så har man dubbel inkomst när båda går i pansion.
  • Sandra och Frippe

genom att "ursäkta henne" med att hon är katolik? Hoppas hon tackar dig sen. Jag varken känner eller bor ihop med er så min ekonomi lär ju inte bli drabbad.
    Tyckte det var ett bra råd från mig att ha en försäkring,verkar nämligen som att det är många unga hemmafruar och då kanske man inte har tänkt på allt sånt, eller för den delen vet om det.

Milkina cerka skrev 2008-07-22 22:13:04 följande:
    Vet jag är sjåpig men ville bara försöka förhindra att hon blev sårad. thats it!Sandra och Frippe skrev 2008-07-22 22:04:59 följande:
Svar på tråden Jag är hemmafru