• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • hewa

Och en annan har precis ätit frukost och klätt på barnen (ja, vi är senare än normalt, det erkänns). Vi ska ha en lugn dag, äldsta var lite orolig i magen i går så jag vill inte ut på några äventyr där toalett inte finns i närheten.

MsBeauty - jag tycker gott du kan strunta i febernedsättande så länge sonen verkar glad & nöjd. Själv ger jag väldigt sällan febernedsättande, så länge de dricker, äter åtminstone litegrann om så bara jordgubbar och sover lugnt så får de ha feber även om den är hög (mina barn har aldrig haft feberkramper heller, vet att det blir lite annorlunda om man har ett barn som lätt får det). Vill inte ge febernedsättande och få en artificiellt pigg unge som inte vilar fast kroppen egentligen behöver det!

• Ukj

Har inte läst hela tråden men fastnade för att någon undrade om man inte ville ha pension om man gick hemma med barnen.
    Jag har hört att om man fyller i en blankett på Försäkringskassan så kan man dela på den arbetandes ATP så man får hälften hälften?! Är det någon som vet om det stämmer?

Vill även tillägga att jag när jag lyckas bli mamma kommer vara hemma med mina barn, inget samhälle ska få uppfostra dom i alla fall!

• Jenna4
    Ukj skrev 2008-07-23 15:57:54 följande:
    Vill även tillägga att jag när jag lyckas bli mamma kommer vara hemma med mina barn, inget samhälle ska få uppfostra dom i alla fall!
    Vilken smart mamma du kommer vara en vacker dag!
  • tyrlilu

Hej tjejer! Trevligt att få läsa vad ni har gjort idag. Det var väldigt skön dag för oss också. Barnen och jag har varit på Historiska museet (Stockholm), dotter har varit där med skolan för ett tag sedan och ville guida oss runt. Barnen fick baka vikingabröd, arbeta som smed (har gjort var sin krok med en liten ögla som man kan hänga kläder på) och har varit med i utgrävning, allt detta utomhus. På internet kommer alla utgrävda saker publiceras med barnens namn och liten berättelse. Vi åt middag på Josefin (rekommenderar!!) där sambon dök också upp efter jobbet (Josefin ligger mellan Nordiska museet och Junibacken). De har byggt om i år och har massa tälter och gardiner upphängda ute i det fria och massa soffor, så att det blir små rum. Väldig cool jazz musik och grym utsikt över Strandvägen och Djurgårdsbron. Hur mysigt som helst! Är ni i Stockholm på sommaren ? gå dit med barnen. Nu ska jag gå och lägga barnen, se har badat och ser på en film för att lugna ner sig litet.
    Kram
    Tyrlilu

• Sandra och Frippe

Jag hade påbörjat inlägget och ditt sista inlägg var på föregående sida, orkade inte gå tillbaka och kolla, och jag heter sandra, inte sandra och frippe för det är mitt NICK här.

Vad gällande diskussionen om religion, det var inte jag som startade den alls, det var du. Jag gjorde tidigare ett kort inlägg om att ett pansionsspar är bra att ha, men vissa kände sig träffade och startade en diskussion om det så här står vi nu. Inte ett dugg intresserad av att fortsätta diskussionen alls från början men när folk riktar ett inlägg direkt till mig så måste jag få förklara/försvara mig. Allt är ett missförstånd från er sida som bara blev värre och värre. Simma lugnt.

Milkina cerka skrev 2008-07-23 12:11:39 följande:
    Tack tyrlilu! Var rädd att verka gnällig om jag hade påtalat att det är väluppfostrat att kalla folk vid deras rätta namn, när Sandra och Frippe inte gjorde sig besväret att skriva ordentligt vad jag hette.Tack än en gång!
  • lärjunge

Sandra: Så det är vårt fel?

• marre67
    Fridayyy skrev 2008-07-22 21:22:47 följande:
    När behöver barn leka på dagis för att träffa andra barn??Jag är hemma just nu med en två-åring och en på 4 månader och vill ju gärna vara hemma tills den minsta är minst 1,5 år kanske 2 år men är då orolig för att den stora som då är närmare 4 år kanske blir understimulerad hemma? Det är verkligen tryck från "samhället" om att man ska ha barnen på dagis för BARNENS skull. HUr många barn träffade barnen förr, typ på 50-talet? Eller ännu längre tillbaka, på stenåldern?? Vad är ¨människan gjord för?Ni som är hemmsfruar, eller hemmamammor kanske man ska säga?? Det är ju inte för att ni är fruar ni är hemma väl? Träffar ni många andra barn????
    Här kan jag bara svara för mej själv:
    Kalla mej vad du vill, hemmafru eller hemmamamma. Själv säger jag det sistnämnda för jag är ingen fru ännu, tyvärr
    Sen är det så att jag skaffat sladdbarn så alla mina kompisars barn är alltså mellan 15-25, så mina barn träffar inte så många andra barn förutom sina kompisar på dagis de få timmar de tillbringar där.
    Barn behöver få leka med barn så enkelt är det!
    Finns ingen öppen förskola där vi bor, den stängdes tyvärr så df är dagis bra för mina barn emellanåt.
  • Milkina cerka

Vad jag menade ifrån början var att skilsmässa faktiskt inte är aktuellt för alla så som du ville göra gällande att även äldre skiljer sig osv. Visst vi kan alla gå bort vilken dag som helst, det vet vi inget om, j a g har garderat mig med pensionsförsäkring.
    Trots det förstår jag hur andra tänker o. v e m av oss vill egentligen planera för att den vi älskar ska försvinna före oss..
    Jag lever här en dag i taget för den familj jag älskar så högt o. lägger resten i Herrens händer.
    Livet här är kort - låt oss alla göra vad vi finner bäst med det.

Om du tyckte jag var otydlig förut så hoppas jag att du förstår vad jag menade nu.

Sandra och Frippe skrev 2008-07-23 22:24:40 följande:

Jag hade påbörjat inlägget och ditt sista inlägg var på föregående sida, orkade inte gå tillbaka och kolla, och jag heter sandra, inte sandra och frippe för det är mitt NICK här.Vad gällande diskussionen om religion, det var inte jag som startade den alls, det var du. Jag gjorde tidigare ett kort inlägg om att ett pansionsspar är bra att ha, men vissa kände sig träffade och startade en diskussion om det så här står vi nu. Inte ett dugg intresserad av att fortsätta diskussionen alls från början men när folk riktar ett inlägg direkt till mig så måste jag få förklara/försvara mig. Allt är ett missförstånd från er sida som bara blev värre och värre. Simma lugnt.
  • marre67

Spomenka- bra inlägg det sista!!

• marre67

Spomenka- bra inlägg det sista!!

Svar på tråden Jag är hemmafru