• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • lärjunge
    Milkina cerka skrev 2008-07-28 17:45:14 följande:
    Skulle inte byta ut min eftermiddag idag mot vilket välbetalt jobb i världen .Vi har stått runt vinbärsbusken, plockat o. ätit av bären, diskuterat vad vi ska göra med dem - bara hur underbart mysigt som helst .På fm. var vi inne, värmen gjorde att vi inte orkade annat, nu fläktar det lite ute däremot :).Vi kommer nog göra kräm och lite gelé, hoppas att det räcker till både och, annars får vi väl plocka mera.Var ungefär så jag tänkte också .
    Vi plockade svarta o röda vinbär igår hos min svärmor... ska ha det i sonens gröt eller i vatten med is :D Måste tvätta dom först, på morgonen, o sen ta med oss en stor karaff med isvatten med vinbär i medans vi leker i lekparken :D

Kram!
  • lärjunge

Idag har vi badat igen i sjön på kvällen, mellan kl 18.30 och 19.15 :D Jätteskönt men det synns att åskväder är på väg ;)

• tyrlilu

Vilken söt liten kille du har , lärjunge:):)
    Fin bild!

• Milkina cerka

Tack tyrlilu, tycker också att de säger precis det jag tycker i dessa frågor !

tyrlilu skrev 2008-07-28 20:32:34 följande:
    Till Spomenka:Gud vad kul det var att få se att det är flera som tycker likadant! De har förklarat allting mycket bättre än jag. citat ut haro "Inom detta nätverk kan vi koncentrera oss på de mer specifika frågeställningar och situationer som kvinnor hamnar i när vi väljer att prioritera barnen och familjen framför förvärvsarbetet under några år av vårt liv. Detta trots att vi vet om vilken diskriminerande sits vi försätter oss i.Det är just när vi får barn som den stora diskrimineringen mot oss kvinnor visar sig. Det är inga större problem så länge vi följer samhällets uppsatta regler och utnyttjar föräldrapenningen och sedan direkt går ut och jobbar igen. Men om vi väljer att ta hand om barnen längre tid än vad föräldraförsäkringen gäller, så hamnar vi utanför samhällets trygghetssystem med bl a utebliven ATP, sjukpenning, rätten till socialbidrag och blir även nedvärderade i samhällsmedborgarnas ögon."Är inte det sant?Tack Spomenka, du är bäst.
  • tyrlilu

Det var faktiskt väldigt bra sida, tycker jag. Jag ska gå och natta barnen nu och sedan läsa in mig på den litet mer. Tack för tipset!
    Vi hörs/Tyrlilu

• Milkina cerka
    tyrlilu skrev 2008-07-28 20:49:39 följande:
    Det var faktiskt väldigt bra sida, tycker jag. Jag ska gå och natta barnen nu och sedan läsa in mig på den litet mer. Tack för tipset!Vi hörs/Tyrlilu
  • lärjunge
    tyrlilu skrev 2008-07-28 20:44:23 följande:
    Vilken söt liten kille du har , lärjunge:):)Fin bild!
    Tack så jättemkt... Ska natta sonen nu
  • hewa

Till er alla - jag har all respekt för er önskan att vara hemmafru, om det så är för stunden eller för alltid. Som jag redan påpekat, jag är det ju själv, det är självvalt och jag trivs.

Nej, mina inlägg har inte handlat om mitt förträffliga (?!) jobb eller om att mitt sätt är det enda sättet. Däremot har jag känt lite av den attityden från en del andra inlägg tidigare i tråden. Att ERT sätt är det enda och alla som inte är hemmafruar måste ju rimligtvis önska att de kunde vara det (att de är avundsjuka helt enkelt). DET har jag reagerat mot, inte mot er (eller min) hemmafruroll. Jag vet att inte alla längtar till sitt jobb, men varför har jag av en del tidigare inlägg fått känslan av att det i mångas av era ögon är konstigt att göra det?

Jag förstår inte varför man måste vara antingen eller, måste man vara antingen hemmafru som sätter familjen först eller karriärkvinna som har sina barn på dagis 50 timmar/vecka? Är det inte ok att trivas med sitt jobb, vilja vara där och också trivas med sin mammaroll och försöka hitta en balans mellan dessa två som är bra både för en själv och familjen? DEN tanken har jag försökt föra fram men kanske har jag misslyckats totalt i kommunikationen.

Vad gäller mitt kall... hmm, bra fråga. Jag tycker om många saker, brinner väl lite lagom för en del saker. Men ingenting enskilt definierar mig, därmed ser jag inget enskilt som mitt kall. Alla delar tillsammans definierar mig och helheten blir jag.

Nu tackar jag för mig och önskar er alla ett fortsatt bra hemmafruliv.

• tyrlilu

Till alla:
    Oj vad sent det blev!
    Till hewa:
    Det var faktiskt bra inlägg! Du har rätt, det behöver inte vara konflikt mellan de två saker. Jag håller med dig här. Vad gäller att det blir litet enkelriktad på liknande trådar så är det också sant. Jag har faktiskt flera gånger nämt att jag är inte absolutist i frågan, utan tror på att man kan ordna olika lösningar som är lika bra. Så det var nog kommunikationsmiss som du säger.
    I vilket fall som helst.
    Ha det så bra du med oavsett vad du holler på med.

• fairyfloss

Jag känner lite som hewa. Att vara mamma och fru är inte det ENDA jag är. Dock känns det i alla fall räii just nu att vara hemma på heltid. Sen vet jag ju inte hur länge jag kommer känna så, ett år eller 15! Men valet borde i alla fall alltid finnas där, utan fördommar åi något håll, så alla får göra det som känns rätt för DEM och deras familjer.

Svar på tråden Jag är hemmafru