Naturligtvis beror mycket på vilken typ av arbete man har/haft/kan återgå till, det avgör ju om man har någon som helst lust att göra det öht.
Jag vill ändå påpeka att jag inte har någon som helst behov av att bevisa något för någon annan, det är inte därför jag gillar mitt jobb, det handlar heller inte om att jag inte kan hitta på någon vettig sysselsättning själv (med andra ord behöver jag ingen chef som talar om för mig vad jag ska göra, är kompetent nog att göra det själv både privat och i yrkeslivet). Men jag har en femårig universitetsutbildning i ryggen, den skaffade jag inte för att få ett jobb, inte för att bli rik, inte för att få status utan för att ämnet intresserade och fortfarande intresserar! Och då duger det faktiskt inte i längden att bara gå på muséer, baka bröd, läsa språkkurser, sköta logistiken till och från allsjöns olika aktiviteter mm även om allt det också tillför något till livet som helhet. Men mitt värde ligger inte enbart i att vara mamma och jag ser det definitivt inte som ett kall, lika lite som mitt arbete är mitt kall. Och till sist, jag syns alldeles tillräckligt väl som den jag är, inte behöver jag varken mammarollen eller yrkesrollen till hjälp!
Men här verkar den allmänna uppfattningen vara att allas dröm är att kunna vara hemmafru, om det är rätt uppfattat vill jag bara säga Wake up! Alla delar inte er dröm.