• Toodels

Barn får barn

Det blir bara vanligare och vanligare att yngre blir med barn (dvs minderåriga) Vad tycker du om det?

"är inte intresserad av på hopp på unga föräldrar då de finns många bra sådana utan bara höra er åsikt generelt"

• Svar på tråden Barn får barn
  • Nikki S

Jo antagligen, det är synd att det ska vara så trist med bra saker;)

• Nyfiken gul

Sen ett motargument man alltid får höra o som även dykt upp här i tråden är att en ung mamma oftast kastar i ansiktet att vadå en 30-åring är väl inte bättre förälder.....

ingen påstår något sådant heller varken här i tråden eller någon annan stans..

men varför måste alternativet till ung och naiv 16-åring vara en "gammal hagga " på 29 år??

vem har sagt att man måste vänta halva livet på att få föda barn? Det är det väl aldrig nån som påstått..

men att man som ung tonåring i alla fall kan ha vettet att vänta tills dom åtminstone är 18 år fyllda - ska det vara så svårt? Man hinner mogna massor på dom 2-3 år det tar att bli myndig. o man hinner inse verkligheten under tiden...

varför måste alltså motsatsen mot gravid 16-åring nödvändigtvis alltid vara en gammal mamma på 35?

vad är det för fel att vänta NÅGOT år i alla fall?

• Mariina

Jag blev gravid när jag var 17 år och fick min dotter en månad efter min 18-årsdag. Så jag räknas nog som ung förälder. Det har i alla fall gått jättebra och jag har verkligen världens lyckligaste lilla prinsessa till dotter.

Länge leve Unga föräldrar!

• Nikki S

nyfiken gul- Det är inget fel alls i att vänta något år och jag tog också upp dubbelmoralen som många unga föräldrar har som klankar ner på äldre föräldra. Det finns bra föräldrar i alla åldrar.

• Nyfiken gul
    Nikki S skrev 2008-05-15 21:35:31 följande:
    nyfiken gul- Det är inget fel alls i att vänta något år och jag tog också upp dubbelmoralen som många unga föräldrar har som klankar ner på äldre föräldra. Det finns bra föräldrar i alla åldrar.
    javisst finns det både bra o dåliga föräldrar i alla åldrar... och det är vi nog alla överens om,, bara gå in o läs i känsliga rummet under familjerätt så får man en klar bild över det...

menar bara med mitt inlägg att många unga som förmodligen tar åt sig av såna här diskussioner oftast kommer med just det här mothugget... att nåt mellanting mellan 16 o 35 inte tycks finnas utan det är antingen gravid vid 16 eller dö som är alternativet.. vilket jag tycker är tråkigt..

jag kan inte påminna mig om att nån ens har påstått att man måste vara lastgammal innan man får skaffa barn.. men varför inte vänta tills man är myndig åtminståne kan väl inte vara så svårt?

Jag fick mitt första barn som nyss fyllda 21 och med den kunskapen o vetskapen och erfarenheten jag har idag hade jag absolut väntat några år till...

jag är idag snart 31 o gravid för tredje gången men första gången med ett planerat barn och nu först känner jag den riktiga längtan och den berömda biologiska klockan och nu vet jag att jag skaffar barn av "rätt" anledninga om man får uttrycka sig så... jag ångrar givetvis inte mina två barn - absolut inte - men jag skulle valt annorlunda och skaffat dom senare om jag vetat då vad jag vet nu...
  • Nikki S

Jag säger precis som du och som jag har skrivit innan i trådan att om jag skulle gå tillbaka med den erfarenheten jag har nu bara 6 månader efter att min dotter kom så hade jag troligen gjort ett annorlunda val. Jag tycker helt klart att man kan vänta men det kan vara svårt att förstå det innan, krävs erfarenhet för att få den insikten. Det blir ju tyvär så att man ofta ställa unga föräldrar emot de som blir föräldrar i äldre dar emot varandra eftersom de visar två så olika saker. Alla "normal" gamla föräldrar mittemellan är ju tyvär inte lika intressanta eftersom de tillhör det normala.

• Toodels

Det är otroligt intressant att läsa alla era argument, och jag tycker att ni alla kommit med kloka svar,

var rädd att tråden skulle hetta till sig då det var ett känsligt ämne men glad att vi alla hittat en jämn balans där vi tycker nogerlunda lika

• Nidorina

Jag fick min första som 23-åring, vilket jag tyckte var en bra ålder. Jag hoppas att mina barn väntar till de har gått ut gymnasiet och har jobb och bostad, innan de får sina barn. Jag skulle inte bli glad om någon av mina tonåringar kom hem och sa att de ska bli pappor. Ärligt, jag skulle tycka det var jobbigt att ha en eller flera av sina tonåringar boendes hemma med sina respektive plus småbarn nu när man själv är förbi åren med småbarn. Och det skulle säkert inte vara någon höjdare för dem heller. Men skulle de få barn vid tidigast 19-20 när de som sagt gått ut gymnasiet och skaffat jobb och bostad, så skulle det bara kännas roligt. Då är det ju deras val och deras liv.

• Nikki S

Nidorina- Jag håller med dig om att man borde ha bostad och jobb innan man väljer att skaffa barn. Det finns en del som fortfarande lever på sina föräldrar och tror att de ska försörja en och barnet.

• svag

Nyfiken gul skrev 2008-05-15 21:21:59 följande:

Sen ett motargument man alltid får höra o som även dykt upp här i tråden är att en ung mamma oftast kastar i ansiktet att vadå en 30-åring är väl inte bättre förälder.....ingen påstår något sådant heller varken här i tråden eller någon annan stans..men varför måste alternativet till ung och naiv 16-åring vara en "gammal hagga " på 29 år??vem har sagt att man måste vänta halva livet på att få föda barn? Det är det väl aldrig nån som påstått..men att man som ung tonåring i alla fall kan ha vettet att vänta tills dom åtminstone är 18 år fyllda - ska det vara så svårt? Man hinner mogna massor på dom 2-3 år det tar att bli myndig. o man hinner inse verkligheten under tiden... varför måste alltså motsatsen mot gravid 16-åring nödvändigtvis alltid vara en gammal mamma på 35? vad är det för fel att vänta NÅGOT år i alla fall?
    Nyfiken Gul: Vet inte om det var mitt inlägg du menade eller bara allmänt. Ville iaf förtydliga mitt inlägg. Det jag försökte få fram är att folk gärna anser sig berättigade att kritisera mig som ung förälder när det gäller i princip allt. Detta för att (antar jag) man anser att jag inte är kapabel till att ta hand om mitt eget barn. Jag som förälder skulle aldrig nånsin få för mig att gå fram till någon "på stan" och kommentera hur de tog hand om sitt barn! Även om jag inte skulle det så får man som ung förälder stå ut med otroligt mycket mer kritik av okända människor än den förälder som är lite äldre, och verkar ha "rätt" ålder för att ha barn. För det verkar som att man misstror oss yngre vad vi än gör ibland..
Svar på tråden Barn får barn