• Fridapida

Smink smink smink igen o igen!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

Kolla gärna in min blogg www.svalmarkskan.blogg.se

Jag vill börja tråden med att dela med mig om mina sommarfavoriter.

Ett fint solpuder hör väl sommaren till? Jag gillar min efterlängtade Laguna från NARS. Den passar min ljusa hy och ger en lagom naturlig färg.
    www.hqhair.com/code/preview_image.asp&VariationID=8329&ImageSize=ZoomImage

För att ge min hy extra lyster och framhäva solbrännan använder jag ett guldigt löspuder. Jag applicerar det som sista steg när jag lägger basen. Med en stor puderborste applicerar jag det på kindben, i pannan och på nyckelbenen. Jag gillar gold shine från FACE.
    www.hqhair.com/code/preview_image.asp&VariationID=10660&ImageSize=ZoomImage

Nu så håller vi tummarna för en fin och solig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:30
    Förra tråden måste vara med så klart!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

• Svar på tråden Smink smink smink igen o igen!
  • Linny
    Knott skrev 2008-06-24 19:01:59 följande:
    Nä, bara på själva benet runt ögonhålan, inte närmre ögat än så.
    och jag gör helt fel, för jag tar på hela ögonlocket. Blir för torr annars.
  • oio

Ok!

En fråga är då också...om "varför"? Reagerar huden på visst sätt?
    Om någon vet..?

• Linny
    oio skrev 2008-06-24 20:12:50 följande:
    Ok!En fråga är då också...om "varför"? Reagerar huden på visst sätt?Om någon vet..?
    ah, jag vet inte Jag har alltid gjort så och fick veta nyligen att man inte skulle. Enda förklaringen jag kommer ihåg var att "huden är så tunn där och klarar inte av feta produkter  och att det inte behövs"

Men jag testade och blev jättetorr runt ögonen så jag fortsätter på "fel" sätt
  • oio

Ok.

Jag har gjort olika...och tror inte att jag har märkt skillnad.

Linny skrev 2008-06-24 20:15:32 följande:
    ah, jag vet inte Jag har alltid gjort så och fick veta nyligen att man inte skulle. Enda förklaringen jag kommer ihåg var att "huden är så tunn där och klarar inte av feta produkter  och att det inte behövs" Men jag testade och blev jättetorr runt ögonen så jag fortsätter på "fel" sätt
  • Knott
    oio skrev 2008-06-24 20:12:50 följande:
    Ok!En fråga är då också...om "varför"? Reagerar huden på visst sätt?Om någon vet..?
    Om jag minns det rätt (från förra gången detta var uppe) handlar det dels om det Linny just sa, men också om att huden kan bli svullen och plufsig om man har kräm ända inpå ögat. Jag har för mig att jag hittade en hel del länkar om detta... måste googla. Hittar två exempel:

T ex från www.parelle.se/WebArchive/Docs/hudvard.pdf:
    "Ta lite ögoncreme på toppen av ena ringfingret och tryck över det på motsvarande andra handens ringfinger. Applicera med lätta tryck och vågrörelser på benet under ögat från inre ögonvrån ut mot tinningen. Du kan upprepa några gånger för att få effekt av dräneringen i cremen. Resten av cremen appliceras ovanpå ögat från inre ögonvrån på ögonbrynsbenet under ögonbrynet. Använd ingen creme på själva ögonlocket, då svullnad kan uppstå. Massera ej heller runt ögat, eftersom ögoncremen då förlorar såväl sin uppstramande verkan, som sin effekt mot svullnad och mörka ringar."

Eller från www.borlind.info/behandlingar/hudv_fakta.html:
    "Ta en klick så stor som en glaskula på en knappnål.
    Massera lätt ett par sekunder mellan fingertopparna och lägg sedan på huden runt ögonen. Tänk på att inte lägga crème ända in i ögonfransarna eftersom du då kan få olja i ögonen. Inte farligt men inte skönt."

... sen om man är som jag som alltid läser bipacksedeln till produkter, inklusive krämer, så brukar det alltid stå där också.
  • Knott
    LMK skrev 2008-06-24 09:13:43 följande:
    Knott: Typiskt med MUS skuggorna! Fy vad trist!! Men som sagts tidigare, lägg ut dem på Tradera så du får en slant för dem iallafall. Jag tycker du även skall skicka ett mail till MUS & berätta detta. Tricoslan har verkligen inget vid ögonen att göra!!Kul med lite REA-shopping. Man kan ofta göra bra fynd. Kolla med Kicks om Nouba skuggan - man vet aldrig... Jag köpte 2 gloss & 2 nagellack från IsaDora för 29:-/st på Åhléns!
    *suck* jaa... det är så himla himla surt. Jag har faktiskt lyckats bli av med en hel del av mina ögonskuggor (har fortfarande merparten kvar dock), men det grämer mig ändå att inte ha kvar och kunna använda alla dessa fantastiska nyanser. Jag har faktiskt precis skickat ett ganska långt mail (som jag givetvis glömde bort att kopiera och spara, klantigt värre...) via ett formulär på MUS:s webbplats. Jag hoppas att de bemödar sig att höra av sig och i alla fall svara på om de planerar att ta bort triclosanet ur sina ögonskuggor.
  • trollsanna

Angående ögonkräm runt och på ögonlocken.

Det finns krämer för ögonlock också. Då innehåller dom endast fukt. (ev väldigt lite fett) så dessa ögonkrämer går bra med ett tunnt lager. Ögonkrämer som innehåller fett bör man undvika på ögonlocket nära ögat (under och ovan). Dessa ska man ha på benet under och benet över ögat. Eftersom hunden är endast någon millimeter tunn närmast ögat så kan fettet från krämen fastna i fettceller. Varav man kan se svullen ut el tom få påsar under ögat.

När det uppstår rynkor och påsar under ögonen är detta ofta en följd av att underhuden har förlorat vätska men även feta krämer kan ställa till så det blir för mycket fett i cellerna.

• Fluffguf

Jag hade lite flyt igår när jag skulle köpa depends nagellacksremover, så den var på rea och kostade bara 19:- Jag är nöjd iaf, tack för tipset! Sedan hade de superrea på isadoraskuggor också, så det slank ner några såna också. Sambon tyckte att jag hade precis likadana hemma, men det var absoluuut inte sant Oskyldig

Svar på tråden Smink smink smink igen o igen!