• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • babyred

Päran - Potatis
    järalöus - Rastlös (Järalöuslägd - golfbana brukar ma skämta om
    Hocken då? - Vem då?
    Kynnan eller kuan - kor
    ongan - ungarna
    dottra - dotter
    Storsch - tjej / Pöjk - kille, Kärringa - fru (oftast sin egen

Jamtland jamtland, jämt å ständut!! (storsjöyran och Evert Ljusberg)

Härlig dialekt...

• teresan

från skåne:

sticka (i fingret9 = spåga
    sårskorpa= ruva
    skinka (bakdel)=balle
    fralla= bulle
    coca-cola= coca

det var lite.jag bor i Uddevalla och det måste förklaras en del ibland

• Jii

Ti o Trolls mamma:
    Gutamål är ju helt ofårståeligt!!! Men gotlänninga har konstiga uttryck tex. "Det smakar FULT i munnen" och "Sitt KLOKT på stolen"
    Men nu har man vant sig o det händer att man säger likadant själv...

• Tin o Trolls mamma

Jii:

De uttrycken är roliga. "Naj hiuuu va dä luktar fiuuult!" Jag höll på att garva på mig första gången jag hörde det.

Maken säger alltid åt hunden att "gå klokt".. Det funkar ju.

Ekorren.

• betsla

Jii: jag tycker gotländska är helt begripligt, jag bodde där i 9 år och de har ju fantastiska uttryck!! pratar de gutamål däremot, så är det nära på helt oförståeligt. jag bryter fortfarande väldigt mycket på "gotländska" fast jag har bott här hemma i jämtland nu i 2 år snart.

babyred: Järalauslägd - vilket fantastiskt ord!!! höll på att skratta mej av stolen när jag läste det :D

• Sjöhästen

Hej alla!
    Är norrläning men bor förtillfället i Linköping. Som många redan har sagt så säger man "ta dän" saker här.
    En sak som finns i norrbotten är pumlor :O) Är det någon som kan gissa vad det är?
    Ett härligt uttryck som kommer ifrån Ångermanlänskan som jag säger ofta är " Hur for det som"? tex. om någon har satt i halsen eller hostar.
    Hälsningar Sjöhästen

• therreh

vet inte om det är norrländskt, men vet ni var en lurpa är? ;)

• Finta

Sjöhästen

Pumlor...är inte det julgranskulor?? Har för mig det... Inget jag brukar säga men en kompis från Lule säger så!

• therreh

sjöhästen -> pumlor är väl egentligen en slags boll med luft i typ? man har det när man fiskar o så.

• Brodsmulan

Hej,
    Västmanland där jag bor så när vi lekte ta/kull som barn eller sparka burken som också var poppis så när man jagar varandra och dunkar i ryggen och tar kallade vi för att "kulla" och stället där man är fri??? kallades för "pax" så det blir liten blandning mellan ditt stockholmska och det småländska här

Svar på tråden Dialektord!