• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • KvastHilda

Pumlor är julgranskulor, så säger min Lulefödda make! Fult, tycker jag...

Själv är jag född i Norrbotten av en mamma från Dalarna och med en far från södra Halland. Nu bor jag i Östergötland. Det blir en salig blandning av allt möjligt!

• therreh

kvasthilda -> sambon sa att pumlor är olika saker, men betyder typ kula/boll som är ihålig.

• atopia

Jag har bott i både Norrbotten, Västerbotten och Ångermanland så jag har fått en ganska varierande blandning av norrländska dialektala uttryck i mitt ordförråd. Nu bor jag i Luleå så det är Norrbottniskan som "gäller" f.n.

Nedan jämförs Ångermanländska och Norrbottniska uttryck:

mula-snöbada
    julgranskula-pumla
    nåk-lite annars (annorlunda/konstig)
    törig-töntig (torris)
    tröllig-busig
    pärer-päror (potatisar)
    plättar-småplättar
    pannkakor-plättar
    tjockpannkaka-pannkaka
    lägda-äng
    annars-eljest
    va' i lag-umgås

osv...

• Sjöhästen

Atopia- Vad härligt med lite Ångermanlänska uttryck:0)......Va' i lag var något som vi använde oss av mycket när vi var små jag och mina kompisar.Lägda är det inte många som vet vad det betyder här nere i söder så det få bli att man säger äng eller gärde (gjärde?).

• Jossebell

När vi flyttade från västerbotten till Sundsvall... uttalas Söndsvall för övrigt, så blev min mamma mycket sårad när man mötte grannar eller bekanta på byn för de säger "hejdå" när man möts. Jag har frågat inbitna njurundabor varför göra man så och de svarade att eftersom man bara möts som hastigast så säger man hejdå på en gång... Skumt tycker jag.

Pumlor verkar vara mycket lokalt för luleå min mamma som bott stora delar i västerbotten och ett litet tag i luleå under tidigt 70-tal har aldrig hört uttrycket ö h t.

Jag hade inte heller hört uttycket att något är just "back i" Exempelvis när klockan är strax efter 7 är den "just backi 7"

Men annars här i sundsvall så vet jag inte om vi har så många utpräglade egna ord faktiskt. Det händer dock ibland att min man inte förstår vad jag menar så jag får förklara, men nått sånt kommer jag givetvis inte på just nu.

• jollyjumper

pjätt och pax jag bor i Malmö/Lund

• Tin o Trolls mamma

therreh:

Syrran kallar sin bebis i magen för lurpa. Tror det var nåt litet o gulligt bara. En liten kattunge eller vad som helst, men jag vet inte säkert..

Ekorren.

• therreh

tin o trolls mamma -> ojdå. då får du nog be hon sluta med det ;) *s* här uppe betyder det luder/hora/lössläppt.

• maja72

PÅ dal mål betyder lurpa hora, luder kalla int bebben för de...

• Jossebell

Vi hade en katt som hette Lurpan. Det var totalt ofarligt att stå här i Sundsvall och på kvällen skrika Luuuurpan när hon skulle komma in. Däremot så lyfte våra vänner från luleå på ögonbrynen en hel del när de var och hälsade på

Svar på tråden Dialektord!