• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • hidden angel

på skånska "krönar" man när man slänger snö i ansiktet på någon.
    "böla" e att gråta

hmm..annars e det mest sånna "vanliga" som har tagits upp här innan tror jag...

• Jii

Då ska ni veta vad mycket konstigt man får höra på Gotland!! Om man som jag kommer från fastlandet och prata med en gammal gotlänning, är det många ord man inte fattar!
    Men det är en fin dialekt.

• petrusjka

Titta bland mina länkar, där finns en toppenlänk med svenska dialekter, både skrivna och med ljudfiler. Superskoj. Har nog tipsat omd en förut i denna tråden, det är min favvolänk...

• Tin o Trolls mamma

Jii:

Det är gutamål du menar hoppas jag! Min syrra som bodde här i 4 år lärde sig inte ett ord gotländska, medan jag pratade det flytande efter 3 månader. De gotlänningar som hör mig prata tar för givet att jag är född och uppvuxen på Gotland!

Gutamål förstår jag fortfarande inte, bortsett från vissa, allmänt kända ord och uttryck.

Min make säger också "monster" när han menar "mönster" och jag retar honom glatt!

Ekorren.

• Phantera

Min småländska (som dock inte var så bred) försvann några veckor efter att jag flyttat hit!

Många som hör mig prata kan inte tro att jag bott i Småland 18, nästan 19 år. (Född och uppvuxen där).
    De flesta tycker det låter som om jag pratar en blandning av lite västmanländska, dalmål och göteborska(??!!!!!)

Själv tycker jag att jag har en väldigt ful dialekt, inte bara jag utan alla som bor här i krokarna. Jag hör ju hur jag själv låter ibland när man "bräker ur sig" vissa ord...uscha!!

Och om jag skulle vilja prata småländska, om någon ber mig, så kan jag inte. Måste åka hem ett tag först för att höra hur det låter.
    Finns dock många olika småländska dialekter. En viss dialekt låter som skånska med speciella r, men där jag kommer ifrån utesluter man r-et på många stället. Typ porten...(till huset)...jag sa: potten.
    Nu kan jag få med ett r för mycket ibland...där det inte ska vara något...hehe...

Appråpå att "mula" någon med snö...vi sa jämt mylla...!!

• Andrundrun

Bidrag från Bengtsfors,Dalsland

Sticka man får i fingret heter ju flis!
    Jålig=Löjlig
    Mas,masebock,masig=Jobbig människa (sluta masa)
    Höl=hål
    Sköp=skåp
    Mula någon med snö
    Feppla=Fumla med ngt
    Kakepeck=Sådan man gör hål i brödet med. (innan man gräddar det)

Ja det var ett par stycken iaf.

• Icapika

Säger då samma sak. Bor i Jönköping och vi flyttade hit från Stockholm. Jag är från Uppsala från början och sambon från Nyköping.

För mig är det när man jagar varandra = "kull" samt för sambon också, men här har jag förstått att det kallas för datt

Jag är också van vid lunch, istället för middag och kvällsmat.

Här tar man "dän" saker istället för ta bort bort saker.

Man sitter också "jämte" någon istället för brevid någon.

Sambon säger "koffert" istället för bagage.

Jag jobbar på olika dagis som timvik och ibland har barnen kommit fram och frågat vilket språk jag talar. De hör att jag inte talar samma dialekt som dem. Var och handlade i kiosken på Ica Maxi här och en där påpekade min dialekt, då blir man liksom lite ställd.

• solen

Det är kul med dialekter även om man ibland inte fattar nåt alls!!
    Har råkat ut för att umeåborna stirrar på mig med stora ögon när jag bräker på in skånska många gånger... ha,ha...
    Knäpp i skalet eller varm i huvet: Dum i huvudet
    slicka: släcka
    hialös: Rastlös
    Rotfylld i tofflan: Knasig
    Potäter: potatis
    Slänga käft: mucka bråk
    En hel del kuliga ord finns det!!

• Glad i hågen

Mycket småländska här! Det finns nog varianter där också.

Häva säger jag när jag kastar nåt. Hiva säger dom här uppe i norr.

Speta säger jag såklart också.

Ta dän, som nån skrev var sörmländskt (tror jag) säger vi i småland också.

Vetig = vettig, klok, men används ofta i bemärkelsen INTE vetig.

Här i den del av norrbotten jag bor nu säger dom mycket "o-ord", alltså, man lägger till o framför allt möjligt. Det är ogjort, man har ohaft, man har ofarit o s v. Mycket praktiskt!
    "Ganska flera" är också ett uttryck jag har mött här som jag aldrig hört förr.
    Peror säger dom om potatis här. Och det här är kul: "Schloförjus", det är ungefär en slashas, slusk.

Svar på tråden Dialektord!