• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • bellanbus
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-02 11:55:52 följande:
    Och er hund brukade bitas ofta? Efsm ni behövde en kil.... Käkarna låser sig inte, däremot vill de ogärna släppa.

Nej du...detta var ute i skogen när vi lekte med honom och han hängde i pinnar och vägrade släppa, därför skaffades en kil för att kunna öppna käkarna om han skulle hamna i bråk!
    Toys and flavours....tjoss
  • Loco Madre
    bellanbus skrev 2008-07-02 11:53:30 följande:
    Ja och mitt ex köpte även en särskild kil man hade i kopplet om det skulle hända...
    En pibull har i sig (i rasen) sedan långt tillbaka att de inte ska släppa taget när de bitit mwn visst kan dom, käken låser sig inte..
  • enlitenbitkaka

Precis han vägrade släppa men käkarna låser sig inte

bellanbus skrev 2008-07-02 12:00:35 följande:
    Nej du...detta var ute i skogen när vi lekte med honom och han hängde i pinnar och vägrade släppa, därför skaffades en kil för att kunna öppna käkarna om han skulle hamna i bråk!
  • bellanbus
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-02 12:06:18 följande:
    Precis han vägrade släppa men käkarna låser sig inte
    Jag har läst informationen som lades in och tagit den till mig! Som sagt så skrev jag tidigare att jag kunde ha fel för mig, det är 10 år sedan jag var pitbull-ägare så all information är inte färsk här.

Toys and flavours....tjoss
  • Badbollen

Är så trött på att en del hundar kallas " mördarhundar" Pressen förstorar allt så fort det är en viss ras som gjort något, men det står ALDRIG om en labrador eller en schäfer bitit!

Min pojkvän och jag har en 75 procent amstaff 25 procent pitbull.

Allt handlar om hur man uppfostrar sin hund. Det är den underbaraste hund jag någosin varit med.Social och vill vara med överallt,Pålitlig och skyddar sin flock som en hund ska göra utan att göra utfall. tycker om barn och kan låta små barn pilla och ta på han utan att han bryr sig..han markerar inte ens. Många hundar kan vara bitska mot barn.
    Är dom hundarna också hemska då? för att dom morrar åt barn?
    Är det pålitligt? Bara för att det är en Golden så är det inget farligt?
    Fostrar man och hetsar en hund till att bli aggressiv så kan man göra det med en Golden Retriver också!
    Att en viss typ av människor väljer dessa hundar är pga dess snabbhet och smidighet, styrkan och envisheten som dessa hundar har och för att dom ser farliga ut. Däremot är det inget som säger att en schäfer är mer pålitlig bara för den kan se snällare ut. Allt beror på hur man väljer att markandsföra sig och sin hund.

• Kaldorei

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn.
    Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.

1.
    Schäfer: 2,83
    2.
    Doberman: 2,71
    3.
    Spets: 1,81
    4.
    Pekineser: 1,56
    5.
    Tax: 1,35.
    .
    6.
    Schnauzer: 1,33
    7.
    Collie: 1,30
    8.
    Jakthund: 1,29
    9.
    Pudel: 0,98
    10.
    Rottweiler: 0,92
    11.
    Beagle: 0,80
    12.
    Terrier: 0,61
    13.
    Bernersennenhund: 0,58
    14.
    Labrador/retriever: 0,49
    15.
    Blandras: 0,46
    16.
    Spaniel: 0,31
    17.
    Shi Tzu: 0,26
    18.
    Malteser: 0,00
    Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
    Källa: Pediatrics

• lunkentuss
    bellanbus skrev 2008-07-02 11:48:32 följande:
    Om jag inte har fel för mig så har det med pitbullens bett att göra, deras käkar låser sig i ett visst läge och därför får man många gånger bända upp käkarna med en kil.
    å herregud, nej. bara myt tack o lov :)
  • lunkentuss
    bellanbus skrev 2008-07-02 11:52:37 följande:
    Ok, för jag och min föredetta hade två stycken pitbulls och med den ena fick vi göra det...men det kanske var något fel på honom!
    Har du lagt märke till staffars enorma käkmuskler? Det har mer med dom att göra =)
Svar på tråden Var observant för dessa raser...